تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۳۵۰۲۲
سرویس خبر : انرژی

توافق ترکیه و سومالی برای اکتشاف نفت و گاز

‌می‌متالز - وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد ترکیه و سومالی در جدیدترین گام برای تقویت روابط دو کشور، به توافقنامه همکاری نفت و گاز برای شاخ آفریقا دست یافته‌اند.

به گزارش می‌متالز، آلپارسلان بایراکتار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما یک توافقنامه بین دولتی و یادداشت تفاهم با عبدالرزاق عمر محمد، وزیر نفت و منابع معدنی سومالی امضا کردیم تا همکاری خود را در زمینه نفت و گاز طبیعی در بلوک‌های خشکی و فراساحلی سومالی افزایش دهیم.

بایراکتار گفت: هدف ما با این همکاری‌ها در زمینه انرژی، تقویت حضور ترکیه در شاخ آفریقا است.

قرارداد همکاری در زمینه انرژی، اندکی پس از امضای توافقنامه دفاعی ترکیه و سومالی با هدف تقویت همکاری نظامی و تقویت روابط، به امضا رسیده است. توافقنامه چارچوب همکاری دفاعی و اقتصادی در هشتم فوریه، در جریان سفر رسمی عبدالقادر محمد نور، وزیر دفاع سومالی به آنکارا، پایتخت ترکیه، رسمیت یافت.

بایراکتار همچنین اظهار کرد: ترکیه سرگرم بررسی گزینه‌ها برای انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به اروپا از طریق ترکیه هستند.

ترکیه و ترکمنستان در اوایل ماه جاری، یادداشت تفاهمی برای تسریع همکاری در بخش گاز طبیعی و اعلامیه تمایل برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه هیدروکربن امضا کردند. این اسناد پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با قربانقلی بردی محمدوف، رئیس شورای مردمی ترکمنستان، در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا به امضا رسید.

بایراکتار در نشست انرژی و اقلیم در استانبول در هفتم مارس گفت: سه گزینه برای تحویل گاز وجود دارد. یکی این که گاز ترکمنستان از طریق ایران، از طریق سواپ به ترکیه منتقل می‌شود. یا از طریق سواپ، از راه ایران و جمهوری آذربایجان، وارد ترکیه می‌شود. همچنین ممکن است گاز ترکمنستان از طریق خط لوله‌ای که از دریای خزر می‌گذرد و اساسا ماندگارتر، پایدارتر بوده و ظرفیت بیشتری دارد، به ترکیه تحویل داده شود.

وزیر انرژی ترکیه گفت: همه این گزینه‌ها روی میز است و در ابتدا، تا دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان قابل انتقال است.

بر اساس گزارش حریت دیلی نیوز، وی همچنین اظهار کرد: تولید روزانه گاز طبیعی از میدان ساکاریا در دریای سیاه، به سه میلیون متر مکعب رسیده است. هدف ما این است که تولید این میدان را به ۴۰ میلیون متر مکعب برسانیم. زمانی که این هدف محقق شود، نیاز ۱۵ میلیون خانوار به گاز طبیعی از طریق میدان ساکاریا، تامین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده