تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۳۵۶۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقدیر رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اقدامات شرکت آلومینای ایران

‌می‌متالز - رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اقدامات شرکت آلومینای ایران در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی قدردانی کرد.

به گزارش می‌متالز، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بازدید از نهالستان و پروژه‌های شهرستان جاجرم و کارخانه آلومینا، از اقدامات شرکت آلومینای ایران در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی قدردانی کرد.

عباسعلی نوبخت با بیان اینکه دو نوع سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد، گفت: یک سرمایه‌گذاری، هزینه‌ای است که برای مولد انجام می‌شود و یک هزینه به منظور حفاظت از مولد است که هر دو این سرمایه‌گذاری را در شرکت آلومینای جاجرم مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: طرح شرکت آلومینای جاجرم برای حفاظتی با اعتبار بالغ بر ۴۸ میلیارد در حال انجام است.

نوبخت اظهارداشت: اجرای طرح‌های حفاظتی، آبخوانداری و ایجاد بند خاکی در بسیاری از مناطق کشور سبب جلوگیری از تخریب و خسارت‌ها به ویژه خسارت به باغات و زمین‌های کشاورزی شده است و این طرح‌ها در این استان و در شرکت آلومینای ایران نیز برای توسعه فضای سبز و تامین آب مورد نظر صنعت و سایر موارد استفاده می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: براساس پروتکل‌های آبخیزداری و با نظارت منابع طبیعی هر میزان این شرکت توانایی اجرای این طرح‌ها را داشته باشد، ما آمادگی همکاری هستیم و حمایت خواهیم کرد.

معاون آبخیزداری بیابان و امور مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این بازدید ضمن بیان همکاری خوب شرکت آلومینای ایران، اجرای طرح‌های حفاظتی از سوی این شرکت را در راستای مسوولیت‌های اجتماعی صنایع بسیار ارزشمند عنوان کرد.

حسن وحید با بیان اینکه حوزه کار آلومینای جاجرم بسیار وسیع است، افزود: سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای با این شرکت بسته شد که مطالعات ۴۲ هزار هکتاری در محدوده معادن این شرکت برای اجرای طرح‌های نظیر آبخیزداری انجام شد.

وحید اظهارداشت: بر مبنای مطالعات کار اجرایی آغاز شد و تفاهم‌نامه‌ای دیگر علاوه بر مطالعه ۴۲ هزار هکتار زیرنظر منابع طبیعی منعقد گردید که بر اساس آن سالی ۷۰۰ هزار نهال توسط این شرکت تولید و کاشته می‌شود.

وی افزود: این شرکت در قالب پروژه‌های مختلف نظیر ترسیب کربن و... با منابع طبیعی استان همکاری خوبی دارد که هم فوایدی برای خود شرکت و هم برای مردم دارد.

معاون آبخیزداری بیابان و امور مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: شرکت آلومینای ایران نمونه‌ای از مشارکت صنایع در راستای حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری و پیشگیری و مقابله با حریق و حفاظت از منابع ذخیره گاه جنگل ارس و منابع طبیعی را بر عهده گرفتند و به منابع طبیعی استان کمک بسیاری داشتند که بسیار جای تقدیر دارد.

حیدر مدیر شرکت آلومینای جاجرم در آیین بازدید از پروژه بند خاکی مجتمع آلومینای جاجرم با حضور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاونان وی، اظهارامیدواری کرد: با توسعه طرح‌های مربوط به آبخیزداری و مهار روان آب‌ها در مناطقی که صنایع نیاز مبرم به آب دارند، کمک شود.

وی عنوان کرد: با طرح‌ها و اقدامات پشتیبانی و حفظ و کاشت درخت بتوان قدم‌های خوبی در این زمینه برداشت.

حیدر افزود: چندین سال است که طرح بند خاکی و مهار روان آب‌ها به کمک تامین آب مورد نیاز شرکت آلومینای جاجرم آمده است.

مدیر مهندسی شرکت آلومینای جاجرم نیز در این زمینه با بیان اینکه خراسان شمالی یک منطقه کم آب است، گفت: استفاده از روان آب‌ها برای صنایع آب طلب استان در دستور کار قرار گرفته و تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از روان آب‌ها و آب‌های سطحی انجام شد.

وی افزود: مدیریت آلومینای جاجرم با اجرای بند خاکی علاوه بر حفظ تاسیسات از روان آب‌ها در فرآیند تولید استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: این بند خاکی با ظرفیت ۶۰۰ هزار و برآورد دوره ۲۵ ساله است که با افزایش ظرفیت آن امکان ذخیره‌سازی بیشتر روان آب‌ها وجود دارد و همچنین با اجرای این طرح تقویت آبخوان‌ها و جمع آوری روان آب‌ها و نیاز صنایع به آب را از روان آب‌ها تامین می‌شود.

مرادی با بیان اینکه با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی‌های پی در پی منابع آب‌های کشور رو به کاهش است، گفت: در حالی که قبل از اجرای بند برای تامین آب با مشکل مواجه بودیم، مدیریت آلومینا تصمیم گرفت تا با اجرای طرح بند‌ها و مهار روان آب‌ها برای تامین آب مورد نظر صنایع بهره گرفته شود و اکنون به دنبال افزایش و توسعه این طرح‌ها هستیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده