تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۵۹۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۳۱ درصدی تورم تولیدکننده صنعت در دی امسال

‌می‌متالز - تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ١٢ ماه منتهی به دی‌ماه ١٤٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۱.۱ درصد است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دی ١٤٠٢ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٥) را اعلام کرد. در دی ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۰ درصد است.

شاخص قیمت کل

در دی‌ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت کل تولیدکننده بخش صنعت ۱۰۶۹.۰ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ١.١ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٢١.٠ درصد و در ١٢ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣١.١ درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه

در دی‌ماه ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۱ درصد است به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولات صنعتی در داخل کشور، در دی‌ماه ١٤٠٢ نسبت به ماه قبل، ١.١ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم ماهانه با ٢.٨ درصد مربوط به گروه چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده و کم‌ترین تورم ماهانه با منفی ٠.٦ درصد مربوط به گروه ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت است.

تورم نقطه به نقطه

در دی‌ماه ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۰ درصد است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولات صنعتی در داخل کشور، در دی‌ماه ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل ٢١.٠ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ٥٣.٣ درصد مربوط به گروه ساخت ماشین‌آلات و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با منفی ٢.٤ درصد مربوط به گروه ساخت فلزات پایه است.

تورم سالانه

در دی‌ماه ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ١٢ ماه منتهی به دی ماه ١٤٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۱.۱ درصد است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولات صنعتی در داخل کشور، در ١٢ ماه منتهی به دی‌ماه ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٣١.١ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ٧٠.٤ درصد مربوط به گروه ساخت ماشین‌آلات و کم‌ترین تورم سالانه با ١٧.١ درصد مربوط به گروه ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده