تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۶۲۸۳
سرویس خبر : انرژی

اوپک نیازی به پیشنهاد تغییر سیاست تولید نمی‌بیند

‌می‌متالز - بنابر اظهارات نمایندگان اوپک و اوپک پلاس، این گروه نیازی نمی‌بیند در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران در هفته آینده، تغییری در سیاست جاری تولید نفت پیشنهاد شود.

به گزارش می‌متالز، اعضای اوپک پلاس جمعا تصمیم گرفتند تولید نفت خود را در سه ماهه جاری، ۲.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. با این حال، بخش عمده این کاهش تولید از قبل به اجرا گذاشته شده بود و شامل کاهش تولید یک جانبه عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه در روز بود.

اعضای گروه اوپک پلاس در اوایل مارس متعهد شدند کاهش تولیدی که برای سه ماهه اول اعلام شده بود را تا پایان سه ماهه دوم ادامه دهند. عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده، کویت، قزاقستان، الجزایر، عمان و روسیه اکنون تولید و صادرات نفت خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش داوطلبانه اضافی کاهش می‌دهند که علاوه بر کاهش داوطلبانه‌ای است که اوپک پلاس در آوریل سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و سپس آن را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کرد.

هنگامی که اعضای اوپک پلاس در سوم مارس، نیت خود برای تمدید کاهش تولید تا پایان سه ماهه دوم امسال را اعلام کردند، روسیه برنامه کاهش تولید و صادرات خود را تغییر داد و اعلام کرد در سه ماهه دوم، عرضه خود را به میزان ۴۷۱ هزار بشکه در روز در قالب کاهش تولید و صادرات، محدود خواهد کرد. این کشور، در آوریل، تولید را به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز و صادرات را به میزان ۱۲۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. در ماه مه، کاهش ۴۷۱ هزار بشکه‌ای عرضه این کشور، در قالب ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید و ۷۱ هزار بشکه در روز کاهش صادرات خواهد بود و در ژوئن، روسیه کاهش عرضه را به میزان ۴۷۱ هزار بشکه در روز به طور کامل، با کاهش تولید عملی خواهد کرد.

برآورد تولید برای فوریه نشان داده است که بعضی از اعضای اوپک پلاس به خصوص عراق و قزاقستان، همچنان بالاتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید می‌کنند. هر دو کشور در اواسط فوریه وعده دادند به کاهش تولیدی که متعهد شده‌اند، عمل کنند.

عراق که دومین تولید کننده بزرگه عضو اوپک است، متعهد شده است کاهش داوطلبانه خود تحت توافق اوپک پلاس را اجرا کند. حیان عبدالغنی وزیر نفت این کشور در فوریه اعلام کرد این کشور بیش از ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید نخواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قزاقستان که عضو اوپک نیست به نوبه خود قول داده است مازاد تولید را در ماه‌های آینده جبران کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده