تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۶۳۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات گندله سنگ آهن در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - ارزش معاملات گندله‌ سنگ آهن در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۱۸ درصدی به ۷۴ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان رسید. در سال ۱۴۰۲ متوسط ماهانه قیمت آهن اسفنجی هرگز به سطح کمتر از ۴ میلیون تومان به ازای هر تن نرسید و فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی نسبت به قیمت آن در سال ۱۴۰۳ دارند.

به گزارش می‌متالز، ارزش معاملات گندله سنگ‌ آهن در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۱۸ درصدی از ۳۳ هزار و ۹۸۶ هزار میلیارد تومان به ۷۴ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان رسید. ریز معاملات گندله سنگ‌ آهن در ماه‌های مختلف سال به قرار نمودار زیر است:

رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات گندله سنگ آهن در سال ۱۴۰۲

ارزش معاملات گندله سنگ‌ آهن تنها در اسفند ۱۴۰۲ کمتر از اسفند ۱۴۰۱ بود و در مابقی ماه‌ها به مراتب بالاتر از ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱ بود. برای مثال ارزش معاملات فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۴ برابر از ارزش معاملات همان ماه در سال ۱۴۰۱ بیشتر بود. دی‌ماه ارزش معاملات به ۹،۵۲۵ میلیارد تومان رسید. این عدد بالاترین ارزش معاملات گندله سنگ آهن در بورس کالا بود با این حال دو ماه پایانی سال یعنی در بهمن و اسفند ارزش معاملات گندله سنگ‌ آهن کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت.

ارزش معاملات گندله سنگ‌ آهن در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با کاهش ۶۵ درصدی نسبت به دی ماه از ۹،۵۲۵ میلیارد تومان به ۳،۳۶۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد ولی از ارزش معاملات بهمن ۱۴۰۱ بیشتر بود در نهایت اسفندماه با وجود رشد چشم‌گیر نسبت به بهمن ولی ارزش معاملات اسفند ۱۴۰۲ کمتر از اسفند ۱۴۰۱ بود.

میانگین قیمت گندله سنگ‌ آهن در طول ۲ سال گذشته

میانگین قیمت ماهانه گندله‌ سنگ آهن در تمام ماه‌های سال جاری بالاتری از سال گذشته بود و در اسفند ماه به سقف ۵ میلیون تومان به ازای هر تن رسید. این بالاترین قیمت گندله سنگ آهن در طول ۲ سال گذشته است.

رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات گندله سنگ آهن در سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۱ قیمت گندله سنگ‌ آهن در بسیاری از معاملات کاهشی بود و از ۴.۲ میلیون تا ۲.۷ میلیون تومان به ازای هر تن ریخت ولی در سال ۱۴۰۲ میانگین قیمت گندله سنگ‌ آهن هرگز به سطح کمتر از ۴ میلیون تومان به ازای هر تن نرسید. بالاترین قیمت گندله سنگ آهن در معاملات سال جاری طی فصل زمستان اتفاق افتاد. گندله سنگ‌ آهن در فصل بهار به قیمت ۴.۸ میلیون به ازای هر تن رسید و سپس به سطح ۴.۵ میلیون بازگشت، در فصل پاییز یک بار دیگر سطح ۴.۸ میلیون تومان را تجربه کرد ولی در نهایت اسفند ۱۴۰۲ به سطح تاریخی ۵ میلیون تومان دست پیدا کرد.

فعالان بازار انتظار دارند به طور سنتی با آغاز فصل بهار و افزایش دما قیمت گندله سنگ‌ آهن کمی نزولی شود و از پاییز ۱۴۰۳ سقف قیمتی بالاتری به ثبت برساند. بسیاری از فعالان بازار معتقدند میانگین ماهانه آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۳ نیز به کمتر از ۴ میلیون تومان به ازای هر تن کاهش پیدا نمی‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده