تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۳۷۳۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳

‌می‌متالز - در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۰.۴۹ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش می‌متالز، هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۰.۴۹ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۱۰ درصدی در پله ۷۵۱ هزار و ۳۱۷ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۷۲ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۳۹۶ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری، شاخص انتشار و چاپ با افزایش ۲.۴۶ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت بانک در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت سایر معادن با افت ۹.۹۰ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۵۸ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۷۶ میلیار تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان و سه شنبه ۵ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

اعلام نرخ تسعیر بانک‌ها در هفته‌ای که گذشت

در ادامه رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: شروع هفته بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی فشار فروش سنگینی را تجربه کرد، اما با حمایت حقوقی‌ها متعادل شد و با فروکش کردن تب واکنش‌ها بازار هم بهبود داشت. همچنان دوره شاخص ساز‌هاست، به این دلیل که تحول اصلی اقتصادی پیش رو تغییر دلار سامانه نیما است، طول هفته نماد‌های پرتراکنش و شاخص ساز با رنج مثبت مواجه شدند و شاخص کل بورس در مجموع صعودی شد.

او افزود: بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را با نرخ ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و در اقدامی بی سابقه فاصله آن از نرخ نیما به حدود ۱ درصد رسید! در نتیجه اعلام سود ناشی از تسعیر در بانک‌ها به تنهایی می‌تواند به خصوص در بانک‌های بزرگ همچون ملت، تجارت و صادرات تاثیر به‌سزایی داشته باشد که البته این سود قابل تقسیم نبوده و صرف افزایش سرمایه خواهد گردید و از طرفی افزایش احتمال نرخ نیما با توجه به فاصله تاریخی آن از نرخ تسعیر قوت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت چغندر قند برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد. قیمت چغندر بهاره‌ی ۱۶ درصد ۳۹۳۰ تومان برای هر کیلو و چغندر پاییزه‌ی ۱۵ درصد ۳۸۰۰ تومان برای هر کیلو اعلام شد. بنظرم می‌رسد بی صدا سهم‌ها راه خود را از کلیت بازار جدا می‌کنند و گزارش‌های سالیانه و بحث افزایش سرمایه‌ها و مجوز‌های افزایش قیمت در صنایع مختلف در روز‌های آینده می‌تواند بسیار موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده