تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۳۸۹۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی تعطیل هستند

‌می‌متالز - معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۴۰۰ معدن شن، ماسه، خاک و سنگ لاشه در استان به دلیل اشباع تولید شن و شرایط فعلی بازار تعطیل هستند.

به گزارش می‌متالز، محمد توکلی روز یکشنبه در نشست کمیسیون معدن اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: با راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی، فعالیت برخی از معادن تعطیل شده در استان از سرگرفته خواهد شد.

وی یکی از راهکار‌های فعالیت مجدد معادن راکد استان خراسان رضوی را مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مورد نیاز معدن عنوان و بیان کرد: علت اصلی تعطیلی برخی از معادن دارای سنگ‌های با ارزش، چالش‌های مربوط به کرایه حمل است، در صورتی که سرمایه‌گذاران حوزه معدن در بخش حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کنند، اغلب معادن راکد فعال خواهند شد.

معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال با صدور ۸۱ پروانه بهره‌برداری با ذخیره ۴۷ میلیون تن در حوزه معادن جدید، پنج هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد که منجر به اشتغالزایی برای هزار و ۲۳۰ نفر شده است.

به گفته وی، همچنین در سال گذشته ۵۸ گواهی کشف معدن و ۱۹۰ پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی صادر شد، ۶۳ معدن نیز برای واردات ۲۲۱ دستگاه ماشین‌آلات مورد نیاز از سوی اداره کل معادن و صنایع معدنی صمت خراسان رضوی معرفی شدند.

وی اظهار کرد: پارسال ۳۳۰ مورد استعلام محدوده‌های معدنی از دستگاه‌های دولتی در خراسان رضوی انجام گرفت و هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان برای مطالعه اکتشافی در شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، تربت‌حیدریه و جنوب سبزوار واگذار شد.

توکلی ادامه داد: تمامی معادن در خراسان رضوی به جز یک مورد، متعلق به بخش خصوصی هستند، نقشه‌برداری پهپادی از ۲۵ معدن استان در سال گذشته انجام و مشکلات ۲۳ معدن مهم استان بررسی شد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی حقوقی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، برگزاری مزایده برای تمامی معادن بود که در سال گذشته فرآیند آن از سوی وزارتخانه به استان‌ها تفویض شد، به این ترتیب فرآیند برگزاری مزایده و چهارچوب اعطای پروانه تسهیل شود.

معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: امکان واردات ماشین‌آلات مورد نیاز معدن با عمر پنج سال وجود دارد، اما با عمر بیش از ۱۰ سال با محدودیت‌هایی همراه است، انتظار ما این است که کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان و فعالان اقتصادی حوزه معدن، فهرست ماشین‌آلات مورد نیاز این حوزه را که تولید داخلی مشابه آن در کشور انجام نمی‌شود، ارائه کنند تا موضوع بررسی شود و پیگیر مجوز واردات اختصاصی آنها باشیم.

وی با اشاره به آغاز نقش‌برداری پهپادی در استان در حوزه ارزیابی میزان برداشت از معادن گفت: میزان برداشت از معادن با استفاده از پهپاد‌های نقشه‌بردار اندازه‌گیری می‌شود، در صورتی که کتمان برداشت توسط معدن‌کار انجام گیرد، معدن‌کار مشمول جریمه و افزایش حقوق دولتی شده؛ اما معدن تعطیل نخواهد شد، به طوریکه برخی معادن با یک میلیون تن کتمان برداشت، باز هم تعطیل و به مزایده گذاشته نشدند.

آغاز تدوین سند تحول معادن در خراسان رضوی

توکلی با اشاره به تدوین سند تحول معادن استان در معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سال گذشته گفت: رشد حداقل ۳۰ درصد در اکتشافات جدید ۸ ماده معدنی شاخص استان، رشد ذخایر موجود بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره (اکتشاف حین استخراج)، رشد ظرفیت اسمی مواد معدنی استان، رشد استخراج واقعی چهار ماده معدنی شاخص و اعطای بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رشد ظرفیت استخراج، از برنامه‌های این سند تحول معادن است.

معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: بازار سنگ ایران، خواهان تمامی سنگ‌های اکتشافی از معادن استان است که استفاده و بهره‌برداری از آنان نیازمند توسعه زیرساخت‌ها است. اولویت در فعال‌سازی معادن راکد، معادن با عیار و دارای ارزش بالا است. برای راه‌اندازی معادن کرومیت به کارخانه‌های فرآوری آن نیاز است.

وی در بخش دیگر سخنانش به برگزاری مزایده پهنه‌های معدنی در خردادماه سال جاری اشاره و بیان کرد: معارضین محلی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده که تنش‌های آبی در منطقه به معمول علت این امر بوده است، برای کاهش معارضین محلی باید از بومیان منطقه برای بهره‌برداری از معادن استفاده و از سرمایه‌های خرد محلی بهره برد.

به گفته وی، یکی از راه‌های کاهش معارضات محلی، حضور شرکت و بخش خصوصی بومی در مزایده معادن است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده