تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۳۹۰۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۴۰۳ سالی نویدبخش برای فولاد سنگان

‌می‌متالز - آنطور که از آمار‌ها مشخص است، فولاد سنگان سال ۱۴۰۳ را با ثبت رکورد‌های جدید آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، این افزایش تولید و به دنبال آن رکورد‌زنی در فروردین‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد، فولاد سنگان امسال با دنبال کردن سیاست افزایش تولید و کیفیت در حلقه کنسانتره، در ادامه میزان گندله تولیدی خود را هم افزایش می‌دهد. بر اساس آمار‌های اعلامی، فولاد سنگان تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ توانسته میزان تولید کنسانتره خود را به بیش از ۹ میلیون تن برساند که این موضوع می‌تواند گواهی بر رشد روز افزون این مجموعه باشد.

این مجموعه در سال گذشته و امسال با استفاده از روش‌های نوین و توسعه همکاری‌های خود با شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر افزایش کمی محصولات تولید شده، موفق شده است تا محصول بسیار با کیفیتی تولید و به مشتریان خود ارائه کند. در این مسیر، اما فراز و نشیب‌های بسیاری وجود دارد که مجموعه سنگان در تلاش دائمی برای رفع موانع پیش روی تولید خود است.

در همین رابطه، سیدعلی شمسی‌نیا معاون بهره‌برداری فولاد سنگان با اشاره به برنامه تولید این مجموعه در سال۱۴۰۳، گفت: هدف‌گذاری ما تولید ۵ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله سنگ آهن است. وی با اشاره به اینکه در مجموعه فولاد سنگان ضمن ارتقای کمی، ارتقای کیفیت نیز مد نظر قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برای تحقق این برنامه با فرض تامین انرژی برق و گاز، ۱۱میلیون تن کلوخه سنگ اهن مورد نیاز است.

شمسی‌نیا با اشاره به اینکه تامین کلوخه سنگ اهن یک چالش برای مجموعه فولاد سنگان است، ادامه داد: رکورد‌شکنی در تولید کنسانتره به بیش از ۹ میلیون تن به معنای افزایش تامین سنگ آهن مورد نیاز بوده و این مسیر در سال ۱۴۰۳ همچنان طی خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: اگر چه کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان تازه تاسیس است ولی تاکنون بیش از ۹ میلیون تن کنسانتره تولید نموده‌ایم، وی گفت: در سال گذشته بیش از ۴ میلیون تن کنسانتره تولید کردیم که ۳۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

وی افزود اکنون از مرز تولید ۲۲ میلیون تن گندله عبور کردیم و این در حالی است که تولید گندله تا ۱۴۰۲ به میزان ۲۱.۵ میلیون تن، تا پایان ۱۴۰۱ به میزان ۱۷.۹ میلیون تن، تا پایان ۱۴۰۰ به میزان ۱۳.۹ میلیون تن و تا پایان ۱۳۹۹ به میزان ۱۰.۴ میلیون تن بوده است. شمسی نیا افزود، با وجود قطعی ۷۰ روزه برق و گاز در سال گذشته عملکرد تولیدی خوبی داشتیم. از آنجا که مجموعه‌های صنعتی و معدنی کشور در سال‌های گذشته به خصوص در فصل سرما با محدودیت‌های بسیاری در حوزه تامین گاز مواجه بودند، برای تثبیت این رکوردزنی‌ها و همچنین افزایش میزان تولید و فروش محصول، مدیریت این چالش‌ها در دستور کار قرار گرفته است تا با مدیریت زمان، تعمیرات و بازه‌های زمانی قطع برق و گاز، روند مطلوب تولید به بهترین نحو صورت پذیرد.

بر همین اساس نیز به گفته این مقام مسوول در فولاد سنگان، مشکل خرید برق با خرید ۷۰ مگاوات برق از نیروگاه سمنان حل شده و امیدواریم با کمک استانداری و شرکت گاز خراسان رضوی قطعی گاز به حداقل ممکن برسد. معاون بهره‌برداری فولاد سنگان با اشاره به اینکه با ادامه دار شدن این رکورد‌شکنی‌ها در ماه‌های پیش رو، میزان فروش این مجموعه نیز افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: در زمینه حمل و نقل ریلی نیز دستاورد‌های جدیدی داشته‌ایم به طوری که تا دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ با ۱۴۲ واگن رکورد جدید ۱۴۸۹۱ تن را ثبت کردیم و این در حالی است که رکورد قبلی ۱۴۶۰۰ تن حمل ریلی در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۲ با ۱۳۹ واگن بوده است.

وی با اشاره به مشکل زیرساخت حمل ریلی در منطقه اظهار امیدواری کرد این مشکل نیز با درایت و همکاری ارگان‌ها و نهاد‌های ذی‌صلاح در آینده برطرف شود نا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر اقتصادی و رونق تولید در سطح منطقه باشیم. آمار‌ها می‌تواند نویدبخش سالی پر بار برای این مجموعه باشد. این شرکت با مدیریت شرایط ویژه در صنعت فولاد تلاش کرده است تا توسعه را با سرعت بالایی اجرایی کند. در همین مدت در دستور کار قرار گرفتن طرح‌های توسعه‌ای و همچنین افزایش کمی و کیفی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در دستور کار قرار گرفت.

منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده