تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۳۹۴۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست روسای اتاق‌های ایران و کوبا

تفاهم‌نامه تاسیس کمیته مشترک تجاری ایران و کوبا امضا شد

‌می‌متالز - در نشست رئیس اتاق ایران با رئیس اتاق کوبا، تفاهم‌نامه تاسیس کمیته مشترک ایران و کوبا با هدف شناسایی موانع تجاری بین دو کشور و حذف آنها، امضا شد.

به گزارش می‌متالز، روسای اتاق‌های ایران و کوبا در دیدار با یکدیگر ضمن بررسی موانع تجاری، راه‌های تقویت مناسبات و زمینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری مشترک، تفاهم‌نامه تأسیس کمیته مشترک ایران و کوبا را امضا کردند.

در ابتدای این دیدار صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران ضمن ابراز خرسندی از سفر همتای کوبایی خود در رأس یک هیات تجاری به ایران برای بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو، گفت: موقعیت جغرافیایی کوبا به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت بازار کوبا سوق می‌دهد. دولت ایران نیز همواره به عنوان یک کشور دوست در تلاش است تا برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کوبا شرایط را تسهیل کند.

او تصریح کرد: البته محدودیت‌هایی در این رابطه وجود دارد که از گسترش روابط، جلوگیری می‌کند؛ امیدوارم این دیدار‌ها و رفت‌وآمد‌ها زمینه تعاملات بیشتر را فراهم سازد.

حسن‌زاده معتقد است کوبا از نظر کشاورزی، فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. در این زمینه ایران نیز از امکانات خوبی برای تولید نیشکر که از ظرفیت‌های کشاورزی کوباست، برخوردار است.

به اعتقاد او خدمات فنی مهندسی، صنعت ساختمان، گردشگری سلامت و مواد غذایی از دیگر حوزه‌های همکاری بین دو کشور محسوب می‌شود.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: تقویت روابط اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای انتقال اطلاعات و داده‌های اقتصادی به توسعه روابط کمک می‌کند.

حسن‌زاده افزود: در کنار مباحث اقتصادی و تجاری در راستای حس بشردوستانه، ارتباط با همه انسان‌ها و کشور‌ها را در برنامه داریم. حرکت در مسیر کمک به سلامتی انسان‌ها از علاقه‌مندی‌های اتاق ایران است و در صورت نیاز قدم‌های لازم را برمی‌دارد.

او ادامه داد: در اسرع وقت فهرستی از پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاران کوبایی می‌توانند در ایران روی آنها متمرکز شوند تهیه و برای اتاق این کشور می‌فرستیم. در مقابل از اتاق کوبا هم می‌خواهیم که این چنین اطلاعاتی را برای اتاق ایران ارسال کند تا در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه‌مند قرار دهیم.

در‌های اقتصاد کوبا به روی شرکت‌های خصوصی خارجی باز است

آنتونیو لوئیس کاریکارت کرونا، رئیس اتاق کوبا، با توجه به نگاه رئیس‌جمهور ایران به منطقه، تصریح کرد: بسیار امیدوارم که با این نگاه‌ها، قدم‌های خوبی برای تقویت روابط اقتصادی برداریم. چون روابط سیاسی دو کشور در سطح قابل قبولی قرار دارد و باید هم‌راستا آن، مناسبات تجاری و اقتصادی خود را جلو ببریم.

او ادامه داد: کوبا از منظر اقتصادی در لحظات پیچیده‌ای قرار دارد با این حال کوبا قرارداد‌های خوبی با کشور‌های آمریکای لاتین دارد و می‌توان از ظرفیت بندری این کشور برای ارسال به دیگر کشور‌های این منطقه بهره ببریم.

رئیس اتاق کوبا معتقد است: تداوم و گسترش روابط ایران و کوبا در حوزه دارو باید پیگیری شود. خوشبختانه تا امروز دو کشور در این بخش اقدامات خوبی انجام دادند.

رئیس اتاق کوبا افزود: با تغییرات سیستم اقتصادی کوبا در‌ها به روی شرکت‌های خصوصی خارجی باز شده و شرکت‌های ایرانی باید از این موقعیت استفاده کنند. این شرکت‌ها می‌توانند ۱۰ درصد از اقتصاد کوبا را در اختیار بگیرند. مباحث گردشگری هم در کوبا از سرگرفته شده و باید در این حوزه نیز فعالیت‌های مشترک را تقویت کنیم.

بر اساس اظهارات او تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک تجاری دو کشور که امروز امضا شد بدون شک قادر است موانع را شناسایی و حذف کند.

کاریکارت کرونا، از هماهنگی انجام شده با مقامات ایرانی برای حضور در نمایشگاهی که قرار است در این کشور برگزار شود، خبر داد و گفت: قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت با هیاتی بزرگ از فعالان اقتصادی ایرانی در نمایشگاه کوبا حضور پیدا کند و همراه آنها هستیم تا این دیدار‌ها به انعقاد قرارداد منتهی شود. دعوت‌نامه برای اتاق ایران نیز ارسال می‌شود تا همراهی لازم صورت گرفته و شاهد گسترش مناسبات دو طرف باشیم.

به گفته رئیس اتاق کوبا، این کشور به غذای حیوانات، مواد شیمایی، دارو، کالا‌های بهداشتی نیاز دارد و ایرانیان می‌توانند در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

تعداد بازدید : 3


منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده