تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۰۷۰۰
سرویس خبر : انرژی

معامله موفق پساب در نخستین روز عرضه در بورس انرژی

‌می‌متالز - معاملات ۲۸۸ میلیارد ریالی پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در روز گذشته، نشان از موفقیت‌آمیز بودن اجرای برنامه عرضه پساب از طریق بورس انرژی دارد.

به گزارش می‌متالز، نخستین عرضه پساب در بورس انرژی ایران از روز گذشته با ۲ عرضه از سوی شرکت فاضلاب تهران آغاز شد و طی این معامله یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده به ارزش ۲۸۸ میلیارد ریال معامله شد.

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی مهم‌ترین مزایای عرضه پساب در بورس انرژی را شفافیت، کشف نرخ در بازاری عادلانه و ایجاد امکانی برای خرید صنایع متعدد کوچک، متوسط و بزرگ عنوان کرد و گفت: نخستین عرضه پساب به همت شرکت فاضلاب تهران انجام شد.

وی با بیان اینکه انواع روش‌های عرضه در بورس انرژی برای عرضه پساب نیز قابل اجراست، گفت: نخستین عرضه در بازار فیزیکی انجام گرفت که بر اساس آن ۱۰ میلیون متر‌مکعب پساب برای مصارف صنعتی و کشاورزی از سوی شرکت فاضلاب تهران با قیمت پایه ۱۶۰ هزار ریال عرضه شد.

وی افزود: امکان عرضه سلف پساب نیز در بورس انرژی ایران وجود دارد و امیدواریم که عرضه‌کنندگان بسته به نیاز در گام‌های بعدی از این مدل‌ها نیز استفاده کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران راه‌اندازی بازار آب و پساب و امکان‌پذیری عرضه پساب در این بازار را به عنوان پروژه‌ای که از سال ۱۴۰۱ در بورس انرژی ایران با همکاری وزارت نیرو پیگیری شده است، عنوان کرد و گفت: به شکل تاریخی پساب به شکل مزایده به صنایع بزرگ واگذار می‌شد؛ اما با پذیرش آن در بورس انرژی، این امکان نیز به وجود می‌آید که سایر صنایع و به‌خصوص واحد‌های کوچک و متوسط نیز در چهارچوب بازار سرمایه نسبت به خرید پساب و دریافت آن اقدام کنند.

همچنین، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص مزایای عرضه پساب در بورس انرژی گفت: توسعه بازچرخانی آب و نظام مندکردن و شفاف‌سازی فرایند‌های عرضه و تقاضا و تسهیل در سرمایه‌گذاری و مشارکت از اهداف این اقدام است.

وی افزود: امیدواریم با توسعه این روند، وزارت نیرو بتواند اهداف توسعه بازار آب و پساب و تامین منابع مالی برای اجرای طرح‌های پساب و تسهیل در جایگزینی پساب با منابع آبی با کیفیت را در اختیار بخش صنعت و شهرداری‌ها قرار دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، در چارچوب اجرای سیاست‌های وزارت نیرو برای حفظ منابع آبی و ایجاد منابع پایدار آب به منظور توسعه صنایع، واگذاری پساب از طریق بورس انرژی برنامه‌ریزی شده و در فضایی رقابتی عرضه پساب در بورس انرژی ادامه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده