تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۰۷۱۲
سرویس خبر : انرژی

نخستین عرضه پساب در بورس

‌می‌متالز - متولی نخستین عرضه پساب با اعلام اینکه برای اولین آب به بازار سرمایه رسید، ۸ مزیت این رویدادی تاریخی بازار سرمایه و صنعت آب را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، ناصرآقاجانی مدیرعامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام و متولی نخستین عرضه پساب در بورس انرژی شامل ۱.۸ میلیون مترمکعب به ارزش ۲۸.۸ میلیارد تومان، اعلام کرد: این رویداد یعد از مدت‌ها پیگیری و حدود یک سال پس از پذیرش در هیات پذیرش بورس انرژی برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه و صنعت آب رخ داد و پساب در بازار سرمایه معامله شد.

ورود پساب بعنوان آب تصفیه شده شرکت‌های آب و فاضلاب می‌تواند نقطه عطفی در صنعت آب باشد. چراکه امروزه اهمیت آب بر هیچ کس پوشیده نیست و یکی از مسائل عمده و اصلی حال و آینده ایران و منطقه آب است.

هرچند حوزه انرژی متاسفانه دارای ناترازی بوده ولی وضعیت حوزه آب به دو دلیل عدم جایگزینی آب و دربرگیری همه افراد و نقش حیاتی آب برای ادامه زندگی به مراتب بدتر و ابعاد آن گسترده‌تر است.

روند افزایش جمعیت و گسترش منابع و نیاز به آب برای تامین غذای بشر سبب شده تا این ماده به عنوان یک عامل حیاتی و بوجود آورنده بحران تلقی شود. کافی است برای پی بردن به ارزش آب و نقش آن در ایجاد تنش‌های سیاسی به جدال‌های سران کشور‌ها برسد تقسیم آب‌ها و مرز‌های آبی توجه شود.

با تغییرات عظیم آب و هوایی در محیط، عمق آب‌های زیرزمینی در حال افزایش و اثرات مخرب آن از جمله فرونشست زمین روز به روز افزایش می‌یابد. در دهه‌های آینده تقاضای آبرسانی به دلیل رشد جمعیت افزایش یافته و نیاز به کشاورزی و صنعت گسترش خواهد یافت.

مصرف آب در بخش کشاورزی ایران در مقایسه با برخی از کشور‌های دیگر نسبتا بالاتر است. در بسیاری از کشور‌ها استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند آبیاری مکانیزه و قطره ای، سیستم‌های مدیریت آب بهینه و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و بارانی به منظور بهبود بهره وری آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین مصرف آب در بخش کشاورزی در ایران بالا بوده و نیاز به بهبود مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌وری در این بخش ضرورت دارد.

با وجود وابستگی مصرف آب در صنعت به عواملی همچون نوع صنعت به فناوری‌های مورد استفاده، ساختار اقتصادی و مدیریت آب متاسفانه در این بخش نیز مصرف آب در ایران بالا بوده و نیاز به استفاده از فناوری‌های بروز و تکنولوژی‌های صنعتی پیشرفته دارد.

بررسی کلی آمار و ارقام مربوط به منابع آبی ایران حاکی از این است که بحران آب جدی بوده و علی رغم تدوین سیاست‌های کلی بحران آب موجود بوده و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم این بحران است.

در تبصره ۸ قانون ۱۴۰۲ تامین آب شرب برای صنایع پیش بینی شده بود وزارت نیرو باید از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی، آب صنایع را تامین کند. این موضوع این امکان را بوجود می‌آورد که منابع آب کافی در اختیار صنایع قرار گیرد. براساس برآورد‌ها دولت می‌تواند از این محل حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب را برای عرضه تامین کند.

از جمله مزایای عرضه پساب در بورس می‌توان به واقعی‌تر شدن قیمت آب در بخش کشاورزی و به تبع آن جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی آب بر و ارزان قیمت، افزایش بهره‌وری در مصرف آب، جلوگیری از برداشت‌های بی رویه و نامشخص از آب زیرزمینی، سرمایه‌گذاری از محل فروش پساب و گواهی مربوط به آن، توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات فاضلات از محل فروش آنها، آزادسازی ظرفیت این کار جهت تولید آب شرب و بالاخره استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای گسترش، سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی به طور جدی در این صنعت اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده