تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۳۵۵۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قابل توجه صنایع معدنی غیرفلزی

شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های برون‌مرزی یارانه می‌گیرند

می متالز - صنایع معدنی به‌ویژه صنایع معدنی غیرفلزی مانند سیمان، گچ، آجر و کاشی و سرامیک و... در داخل همواره با رکود روبه‌رو هستند و برای گشایش بازار آنها باید به سمت رویکرد صادرات‌محور پیش رفت و یکی از راهکارهای صادراتی، پیش‌رفتن به سمت نمایشگاه‌های برون‌مرزی است که بیشتر تولیدکنندگان در این صنایع معتقدند در این زمینه باید دولت مانند سایر کشورها مشوق‌های نمایشگاهی را برای تولیدکنندگان درنظر بگیرد.
شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های برون‌مرزی یارانه می‌گیرند

۵۰ درصد هزینه‌های غرفه‌داران سال گذشته پرداخت شد

به گزارش می متالز، مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های برون‌مرزی مورد تایید و دارای مجوز از سازمان توسعه تجارت، در صورت تکمیل مدارک و مستندات از یارانه نمایشگاهی به عنوان مشوق برخوردار می‌شوند.
بهروز حسن‌الفت افزود: سال گذشته برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از کشور، ۵۰ درصد هزینه‌های غرفه‌داران تا سقف ۲۰ میلیون تومان به شرکت‌کنندگان پرداخت شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که توانستند مدارک و مستندات حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را برای سازمان توسعه تجارت بیاورند، یارانه‌های خود را دریافت کردند.
حسن‌الفت بیان کرد: پرداخت یارانه یاد شده جزو سیاست‌های سازمان توسعه تجارت است که امسال نیز ادامه خواهد داشت اما درباره عددها و رقم‌های نهایی آن تصمیم‌گیری نشده و باید در قالب بودجه، ابلاغ و تامین شود.
وی گفت: هر نمایشگاهی که برای امسال بتواند مجوز برگزاری از سازمان توسعه تجارت دریافت کند، مشمول دریافت این یارانه خواهد شد.
پیش‌تر محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود که سال گذشته و در زمان تصویب مشوق‌های صادراتی اعلام کردیم که تا سقف ۲۰ میلیون تومان و ۵۰درصد هزینه‌های شرکت‌کنندگان در نمایشگاه خارجی پرداخت می‌شود اما با افزایش نرخ ارز این عددها رشد کردند درعین حال نمی‌توانستیم خلاف مصوبه دولت عمل کرده و این ۲۰ میلیون تومان را تغییر دهیم اما برای سال ۹۸ به دنبال اصلاح این اقدام هستیم.

 

استقبال از نمایشگاه‌های برون‌مرزی

این مسئول، عمده بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران برای برپایی نمایشگاه‌ها را عراق، ترکیه، عمان، روسیه و ترکمنستان معرفی کرد و گفت: با سخت شدن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز، هزینه‌های حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های برون مرزی افزایش داشته است، با این حال شاهد استقبال تشکل‌ها و بخش خصوصی از استان‌ها و مناطق مختلف هستیم.
وی به‌طور نمونه به برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی- صنعتی ایران از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد در بندر آستراخان روسیه اشاره کرد که از مجوز این سازمان برخوردار است و شرکت‌کنندگان در آن می‌توانند از یارانه یاد شده استفاده کنند.
حسن‌الفت تاکید کرد: روسیه بازاری مهم برای ایران است و با توجه به عزم مسئولان دو کشور برای توسعه ارتباطات، برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی و تجاری می‌تواند نقش بسیار موثری در تسهیل ارتباط بین تاجران دو کشور و همکاری‌های متقابل باشد.
وی برپایی نمایشگاه‌های برون‌مرزی به‌ویژه در کشورهای هدف صادراتی را در زمینه شعار «رونق تولید» امسال، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش‌های راهبردی برشمرد که محقق‌کننده اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

 

لزوم تمرکز بر بازار همسایگان

در این پیوند، حسن مرتجی، برگزارکننده نمایشگاه صنعت آستراخان، به سخنان نوروزی رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که بازار همسایگان را بهترین بازارها برای کشورمان برشمردند.
وی یادآور شد: مقام‌های روسی نیز بر تامین کالاهای موردنیاز استان‌های جنوب و جنوب غرب این کشور از ایران تاکید دارند.
این برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: تاکنون با بیش از ۲۰۰ اتاق بازرگانی و اتحادیه‌های تجاری و صنعتی روسیه از ۸۹ استان این کشور برای حضور در نمایشگاه مکاتبه شده و حتی درنظر داریم غرفه رایگان در اختیارشان قرار دهیم تا تاجران روسیه بتوانند گفت‌وگوهای رو در رو با بازرگانان ایرانی داشته باشند و نیازمندی‌های خود را به‌ویژه در صنعت ساختمان و مواد غذایی از کشورمان تامین کنند.
بر اساس این گزارش، نمایشگاه یاد شده با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه‌های مهندسی، پروژه‌های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت‌وسازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوط، صنایع الکترونیک، خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های راهسازی، پل‌سازی و آسفالت، انتقال لوله‌های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیک، حمل‌ونقل بین‌المللی، تجهیزات پزشکی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شکلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس‌های بهداشتی، سنگ، شیشه، در و پنجره، لوله‌های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، تجهیزات آبیاری و کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و کشاورزی برگزار می‌شود.
بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.

عناوین برگزیده