تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۷۰۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت:

"طرح تاپ" رونق تولید رادر وزارت صمت تحقق می بخشد

می متالز - برات قبادیان «معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت» با ارسال یادداشتی به بررسی طرح تاپ( توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) از مرحله تصویب تا اجرا پرداخته است و این طرح را سبب تحقق رونق تولید در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست.
"طرح تاپ" رونق تولید رادر وزارت صمت تحقق می بخشد

به گزارش می متالز، این یادداشت را در ادامه با هم می خوانیم.

طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)، اوایل سال گذشته با چند هدف کلیدی از جمله دانشبنیان شدن بنگاهها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، ‏ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید، تأمین اشتغال زایشی و پایدار از طریق معاونت کلید خورد. این طرح که جز پروژه های ویژه و دارای اولویت به شمار می رود تا نیمه اول سال گذشته مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و پس ابلاغ اجرای این طرح به کلیه معاونت ها جهت همکاری توسط وزیر وقت وارد مرحله اجرا شد و دو فاز نیز جهت کاربردی کردن پروژه پیش بینی شد. فاز نخست، تدوین فرآیندهای اجرایی، ایجاد سامانه و سایر بسترهای لازم برای اجرای طرح تاپ و فاز دوم، اجرای طرح تاپ بود. اقدامات مختلفی تاکنون برای اجرای این طرح صورت گرفته از جمله این اقدامات می توان به انعقاد تفاهم نامه با وزارت عتف (فرصت مطالعاتی در صنعت)، انعقاد تفاهم نامه با ستاد کل نیروهای مسلح، احصاء 681 بنگاه دارای پتانسیل جذب سرباز، توافق سهجانبه با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح، طراحی شیوه نامه ها و پرسشنامه های طرح و فرآیندهای ارزیابی و طراحی سامانه تاپ و رونمایی از آن اشاره کرد.
علاوه بر این، برگزاری جلسات هم اندیشی فرابخشی (وزارت عتف، دانشگاه آزاد و ستاد کل نیروهای مسلح)، گزارش توجیهی برای بهرهمندی از بودجه در راستای عملیاتینمودن طرح ، برگزاری جلسات متعدد با بخش خصوصی و اخذ نظرات تکمیلی، ارائه طرح در معاونت هماهنگی بودجه سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، توافق با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای بهکارگیری ظرفیتهای متقابل در اجرای طرح تاپ، راهاندازی بخش نیازهای پژوهشی بنگاههای تولیدی و تجاری در سامانه، رفع اشکالات و دریافت اطلاعات کاربران استانی جهت ایجاد کارتابل دبیرخانه های استانی از دیگر اقدماتی بود که برای اجرای طرح تاپ صورت گرفته است.
اواخر سال 97 نیز بخش «معرفی نیازهای پژوهشی توسط بنگاههای تولیدی و تجاری» تکمیل و در اواخر اردیبهشت ماه 98، امکان دسترسی برای دانشجویان و اساتید فراهم خواهد شد. موضوع مورد توجه این است که «طرح تاپ» با پررنگ نمودن نقش اعضای هیأت علمی دانشگاهها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سربازان فارغالتحصیل در بنگاه های اقتصادی زمینه توانمندسازی طرف عرضه و تقاضای نتایج پژوهش و فناوری را فراهم نموده و در یک مکانیزم برد-برد، اثرات اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت. لازم به ذکر است طرح تاپ در سال 98 به عنوان یک از پروژههای رونق تولیدوزارت متبوع مصوب شد ورونمایی ازفاز نخست طرح در اسفند ماه سال گذشته انجام شده است. در حال حاضر «طرح ملی تاپ» از این قابلیت برخوردار است که به عنوان یک طرح فراگیر با معضل سرسختی نظیر بیکاری مقابله کند و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده است، به تولیــد؛ حیات و زندگی دوباره ای ببخشد.
گفتنی است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر از مراحل اجرای طرح تاپ می توان به سایت www.iranetop.ir یا top.mimt.gov.ir مراجعه کرد.

عناوین برگزیده