تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۳۸۸۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناسان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه معدنی کرمان مطرح کردند

تولید ماشین‌آلات حفاری و استخراج؛ گلوگاه معادن

می متالز - توسعه صنایع فولادی در اسناد بالادست تعریف شده با اکتشاف در اعماق میسر است و این یعنی نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته.
تولید ماشین‌آلات حفاری و استخراج؛ گلوگاه معادن

به گزارش می متالز، در بحث‌ها و گفت‌وگوها با کارشناسان این بخش، سخن از تسهیلات و نوسازی ماشین‌آلات صنایع معدنی بسیار است، قول‌هایی نیز داده شده اما در بودجه چندان به آن توجه نمی‌شود.
پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی تجهیزات وابسته همزمان خرداد امسال در کرمان برگزار می‌شود که این رویداد بین‌المللی، صاحبان دانش ‌فنی، استادان دانشگاه، سرمایه‌گذاران، فعالان عرصه معدنی، ماشین‌سازان، مدیران دولتی و معدنداران ایرانی و خارجی را در یک محیط گرد هم می‌آورد. نتیجه این نمایشگاه بین‌المللی برای گروه‌های هدف متفاوت است که از جمله آن می‌توان به عقد قراردادها، تفاهمنامه‌ها، آشنایی با جدیدترین ماشین‌آلات در حوزه صنایع معدنی و فرآوری اشاره کرد.
نمایشگاه بین‌المللی کرمان فرصتی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و چالش‌هاست. اینکه شرکت‌های ایرانی تا کجا می‌توانند همراه اهداف اکتشافی باشند و آیا مواد معدنی و تجهیزات وابسته، توان برطرف کردن نیاز بازار هدف را دارند، از موضوع‌هایی است که در ارتباط دوسویه در نمایشگاه کرمان به آن پاسخ داده می‌شود. بهره‌برداران، از بسیاری کالاها و تجهیزات معدنی که در کشور تولید می‌شود، آگاهی ندارند و نمایشگاه بین‌المللی کرمان فرصت خوبی برای معرفی توانمندی شرکت‌هاست.

 

عقب هستیم

سید مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک با اشاره به ظرفیت‌های معدنی ایران اظهار کرد: معدن و فرآورده‌های معدنی در کشور ما یک مزیت برای اقتصاد به شمار می‌رود. نسبت وسعت ایران به ذخایر معدنی که در خود دارد و جمعیت آن و نسبت این دو به کل ذخایر معدنی موجود در جهان نشان می‌دهد که این میزان ذخایر معدنی را می‌توان به عنوان یکی از منابع توسعه ایران در نظر گرفت و تاثیر این ذخایر بر اقتصاد ایران با مدیریت درست غیر قابل انکار است.
وی مشکلات مربوط به حوزه ماشین‌آلات معدنی را این‌گونه توضیح داد: در حوزه تولید ماشین‌آلات صنعتی استخراج و اکتشاف هنوز عقب هستیم. با وجود پیشرفت‌هایی که در ساخت ماشین‌آلات معدنی داریم هنوز برخی از ماشین‌آلات و ادوات معدنی باید با واردات تامین شوند.
مقدسی با بیان این موضوع که باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های داخلی برای تامین محصولات مورد نیاز صنایع استفاده شود، گفت: اگر می‌خواهیم به تجهیزات پیشرفته ماشین‌آلات معدنی دست پیدا کنیم باید با استفاده از ظرفیت‌های کلی معدن سعی کنیم سطح علمی و فنی ماشین‌آلات و تجهیزات را ارتقا دهیم. اشتغالزایی و پیشرفت نیز با تلاش در نهایت محقق خواهد شد. همچنین باید از ظرفیت صنایع داخلی بهره‌مند شویم که این موضوع با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصمیم بخش‌های دیگر امکان‌پذیر است.
وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه‌های بین‌المللی معدنی چه تاثیری بر معدن و صنایع معدنی دارند، گفت: بهره‌برداران معادن از بسیاری کالاها و تجهیزات معدنی که در کشور تولید می‌شوند، آگاهی ندارند و این آگاهی نداشتن و بی‌اطلاعی موجب می‌شود برای تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات به تولیدات وارداتی از خارج تمایل داشته باشند. حضور تمام معدنی‌ها در یک موقعیت مکانی و زمانی مشخص کمک می‌کند که صاحبان عرضه و تقاضا با یکدیگر تعامل داشته باشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کرمان فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌های شرکت‌هاست. تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها در یک محیط نمایشگاهی با هم آشنا می‌شوند. از طرفی تولیدات به شکل واقعی عرضه می‌شوند و کیفیت و نرخ آنها به راحتی قابل ارزیابی است.

 

فرصتی برای توسعه

رضا علی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: سال‌هاست تحریم هستیم اما از نظر دانش فنی، پیشرفت زیادی کرده‌ایم. تحریم‌ها با وجود مشکلاتی که برای ایران ایجاد کرد، فرصتی برای شرکت‌های داخلی به وجود آورد تا در تولید علم توانمند شوند، به شکلی که امروز دانش ایران در بسیاری زمینه‌ها در جهان قابل دفاع است. وی در ادامه بیان کرد: در زمینه ماشین‌آلات معدنی و صنایع تبدیلی، گام‌های بزرگی برداشته شده است. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاه در زمینه صنایع معدنی و ماشین‌آلات آن تاثیری بر صنایع معدنی دارد، گفت: هر چه تعداد برگزاری نمایشگاه‌های با کیفیت در زمینه صنایع ماشین‌آلات معدنی بیشتر باشد، به همان نسبت در توسعه این صنعت و معرفی فرصت‌های موجود در این صنعت می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

 

دولت و تسهیلات نوسازی

مهران محجوب‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی فولاد تکنیک در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در ارائه تسهیلات و تهیه و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات برای معدنی‌ها برنامه‌ای در نظر گرفته‌ است، گفت: در بحث‌ها و گفت‌وگوها سخن از تسهیلات و نوسازی ماشین‌آلات بسیار است، قول‌هایی نیز داده شده اما در تخصیص بودجه به آن توجه چندانی نمی‌شود.
وی با بیان این موضوع که تامین منابع مالی توسعه صنعت فولاد، موضوع کلیدی به شمار می‌رود، گفت: پیش از تحریم‌ها برای تامین منابع مالی از فاینانس و صندوق توسعه استفاده بیشتری می‌شد اما درحال‌حاضر با توجه به شرایط پیش آمده، امکان فاینانس وجود ندارد و صاحبان صنایع فولاد و معدن تلاش می‌کنند از بازار سرمایه و بورس، منابع مالی خود را تامین کنند.

 

راه‌حلی موفق برای تامین مالی

مهران محجوب‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی فولاد تکنیک اظهار کرد: تاکنون بیشتر اکتشافاتی که انجام داده‌ایم، در سطح بوده است. موضوع روزآمد کردن ماشین‌آلات صنایع فولادی از جایی اهمیت می‌یابد که امروز موضوع حفاری‌های عمیق مطرح است.
وی افزود: ماده اولیه تولید فولاد، سنگ آهن است. ذخایر معادن موجود به گونه‌ای است که هر چه جلو می‌رویم برای به‌دست آوردن منابع معدنی باید حفاری‌های عمیق‌تری انجام دهیم، در حالی که قدرت ماشین‌آلات ما برای حفاری در عمق ضعیف است. ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری استفاده شده در معادن ما جوابگوی اکتشافات امروز معادن ایران نیست.
محجوب ادامه داد: متولیان امر از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو به این جمع‌بندی یعنی توسعه ماشین‌آلات صنایع معدنی رسیده‌اند. گلوگاه توسعه معادن سنگ آهن و فولاد، بروزرسانی ماشین‌آلات معدنی است.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی چه تاثیری در صنایع معدنی و بازار آن دارند، گفت: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی پیشرو هستند و در به‌روزرسانی، ارتقا، پیشرفت، توسعه صنایع و ارتقای علمی به کارفرمایان خدمات می‌دهند.
محجوب با بیان اینکه یکی از راهکارهای تامین مالی صنایع فولادی برای نوسازی ماشین‌آلات، انتشار اوراق قرضه است، گفت: بازار بورس و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، در اجرای پروژه‌های معدنی تاثیر بسزایی دارند.
وی در ادامه گفت: اتصال شرکت‌های خدمات مهندسی به شرکت‌های تامین‌کننده منابع مالی، شرایطی را فراهم می‌کند که توسعه فولاد کشور و ذخایر سنگ آهن را در بر خواهد داشت.

 

تکمیل اطلاعات فنی

معاون برنامه‌ریزی فولاد تکنیک در ادامه، با اشاره به اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کرمان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کرمان با توجه به نیازی که در توسعه صنایع به‌ویژه سنگ آهن وجود دارد، می‌تواند برای شرکت‌ها و صاحبان صنایع تاثیرگذار و مهم باشد. شرکت‌ها با تکمیل تجهیزات خود، در نمایشگاه‌ بین‌المللی کرمان توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانند اطلاعات فنی مهندسی خود را تکمیل کرده و شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند، خود را در نمایشگاه معرفی کنند.
گفتنی است هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با شعار « فرآوری، نیاز مبرم معدن و صنایع معدنی کشور» از ۲۶ تا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان برگزار خواهند شد.
این ۲ رویداد بین‌المللی با حضور نمایندگانی از ایتالیا، امریکا، انگلیس، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، چین، سوئد، روسیه، هلند، هند و جمهوری چک در فضایی افزون بر ۱۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود.

عناوین برگزیده