تاریخ: ۰۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۴۳۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پایان کمیسیون مشترک برجام

معاملات اینستکس عملیاتی شد / روسیه: نشست تا حدی رضایت‌بخش بود

می متالز - عباس عراقچی نماینده ایران در نشست کمیته مشترک برجام در وین اعلام کرد: معاملات از طریق ساز و کار داد و ستد مالی موسوم به اینستکس عملیاتی شده است.
معاملات اینستکس عملیاتی شد /  روسیه: نشست تا حدی رضایت‌بخش بود

به گزارش می متالز، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و هلگا اشمید معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

عباس عراقچی نماینده ایران در نشست کمیته مشترک برجام در وین اعلام کرد: معاملات از طریق ساز و کار داد و ستد مالی موسوم به اینستکس عملیاتی شده است. عراقچی گفت: با طرف های دیگر توافق کردیم تا «به زودی» نشست وزیران برگزار شود.

وی افزود: فکر نمی کنم پیشرفت صورت گرفته در مذاکرات برای تغییر موضع تهران درباره حد معین شده در توافق هسته ای کافی باشد. نماینده ایران در مذاکرات هسته ای این کشور در وین اعلام کرد، جلسه برگزار شده یک قدم رو به جلو بود اما این موضوع هنوز کافی نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام ایران در فراتر رفتن از حد اورانیوم غنی شده در توافق هسته ای گفت، باید نتیجه جلسه را به تهران گزارش دهیم و آنها تصمیم بگیرند.

در خبری دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست کمیته مشترک برجام در وین گفت: ماموریت ما حفظ توافق هسته ای و حل موانع پیشروی اجرای توافق هسته ای است.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، یک مقام چینی اعلام کرد ایران پیامی «بلند و روشن» فرستاده است که در توافق هسته ای با قدرت های جهان باقی خواهد ماند.

فو کونگ، نماینده چین، پس از سه ساعت گفتگوهای روز جمعه با طرف های باقیمانده در موافقتنامه هسته ای ایران, اعلام کرد اتحادیه اروپا می گوید ساز و کاری پیچیده به منظور ادامه تجارت با تهران عملیاتی شده است. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

درخواست ایران از اروپا برای عمل به وعده کاستن از فشار مالی تحریم های آمریکا یکی از مسائل مهم مورد بحث در نشست روز جمعه در وین بود. فرستاده چین افزود: ما صدای طرف ایرانی را بلند و روشن شنیدیم که آنها در این موافقتنامه خواهند ماند.

هلگا اشمیت: اینستکس هم‌اکنون عملیاتی شده است

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را سازنده توصیف کرد. هلگا اشمیت در توئیتر نوشت: جلسه کمیسیون مشترک برجام به جمع‌بندی رسید و گفتگوهای سازنده‌‌ای انجام شد. اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران توسط همه طرفها مولفه‌ای کلیدی است.

اشمیت در ادامه نوشت: اینستکس هم‌اکنون عملیاتی شده است و اولین تراکنش‌ها در حال انجام است و تعدادی بیشتری از اعضای اتحادیه اروپا به آن می‌پیوندند. درباره طرح‌های اراک و فردو نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است.

 استقبال آلمان از حمایت اروپا از راه اندازی کانال «اینستکس»

صفحه توییتر وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد: از اینکه شرکای اروپایی مان یعنی انگلیس و فرانسه و نیز اتحادیه اروپا از راه اندازی کانال مالی ویژه، موسوم به «اینستکس» حمایت می کنند تا به این وسیله، تجارت مشروع با ایران امکانپذیر شود، استقبال می کنیم. افزون بر این، ما به طور مشترک از حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» و تامین امنیت از طریق خلع سلاح هسته ای نیز حمایت می کنیم.

وال استریت ژورنال به نقل از سه کشور اروپایی: اینستکس اکنون عملیاتی است

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت یک مقام چینی اعلام کرد سه کشور اروپایی به شرکایشان در کمیسیون مشترک برجام گفتند اینستکس اکنون عملیاتی است و چین اعلام کرده است که علاقه مند به مشارکت به عنوان طرف ثالث است. وی همچنین گفت چین سیاست آمریکا را درباره به صفر رساندن صادرات نفتی ایران نمی پذیرد و واردات نفت ایران بخش مهمی از امنیت انرژی چین است.

نماینده چین : مخالف سیاست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی ایران هستیم

نماینده چین در مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد مخالف اعمال یکجانبه تحریم ها است. وی همچنین امنیت انرژی را مهم خواند.مخالف سیاست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است. وی گفت،نشست بسیار مثبتی بود و خبر خوب اینکه ایران در برجام باقی می ماند.

 روسیه: پیشرفتی حاصل نشد

میخائیل اوریانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین را می‌توان تاحدی رضایت بخش توصیف کرد. پیشرفتی حاصل نشد، اما قطعا یک شکست نبود. همه شرکت کنندگان بر تعهد کامل به برجام برغم وجود مشکلات تاکید کردند.

آمریکا را در تحریم ایران همراهی نکنید

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی نشست کمیته مشترک برجام در وین گفت: از کشورهای عضو توافق هسته ای در خواست داریم با آمریکا در تحریم ایران همراهی نکنند.

ریابکوف گفت: آمریکا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و اکنون در حال دور شدن از اجماع بین المللی است. وی افزود: ماموریت ما حفظ توافق هسته ای و حل موانع پیشروی اجرای توافق هسته ای است.

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فعالیت راکتور آب سنگین اراک در چارچوب برجام است. ریابکوف گفت: ایران در خصوص میزان غنی سازی اورانیوم از تعهدات خود در چارچوب برجام تخطی نکرده است.

وی افزود: ما با ایران در حوزه های مختلف از جمله در حوزه انرژی هسته ای همکاری می کنیم. ما در طرح های بزرگی در حوزه های انرژی هیدروژنی، راه آهن و کشاورزی با ایران همکاری داریم.

بیانیه پایانی نشست وین

کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست امروز خود در وین بیانیه ای صادر کرد. متن کامل بیانیه کمیسیون مشترک به این شرح است:

  1. نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 7 تیر 1398 در وین برای بررسی شرایط کنونی و بحث درخصوص تحولات اخیر در هر دو بخش تعهدات رفع‌تحریم‌ها و هسته‌ای برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد.
  2. نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، به نمایندگی از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونین وزرای خارجه و مدیران سیاسی برگزار شد.
  3. برجام همچنان یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ به اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. مضافاً اینکه در پرتو تنش‌های جدید، صیانت از برجام همچنان برای امنیت و ثبات منطقه‌ای اساسی است.
  4. با توجه به تحولات و بیانیه‌های نگران‌‎کننده اخیر، اعضا اهمیت ادامه اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها را خاطر نشان کردند. همزمان، اعضا یادآور شدند که رفع تحریم‌ها یک بخش‌ اساسی از برجام است و در این خصوص تعهدات مربوطه خود را مرور کردند. آن‌ها همچنین تلاش‌های معطوف به کاهش آثار منفی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، که مکرراً نسبت به آن ابراز تاسف کرده‌اند، را مورد مداقه قرار دادند. فرانسه، آلمان و انگلستان، به اطلاع اعضاء رساندند که اینستکس عملیاتی شده و در دسترس همه دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی قرار دارد و اولین تراکنش های آن نیز در حال پردازش است. همکاری‌های تکمیلی جاری با نهاد متقابل تاسیس شده ایرانی (سازوکار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا) تسریع خواهد شد. آن‌ها تایید کردند که برخی دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی در حال پیوستن به سهامداران اینستکس، که یک سازوکار خاص معطوف به تسهیل تجارت قانونی با ایران است، می‌باشند. آن‌ها همچنین در حال تلاش هستند تا اینستکس را به روی فعالان اقتصادی کشور‌های ثالث نیز باز کنند.
  5. اعضا همچنین در میان سایر موضوعات مختلف مطرح، پیشرفت خوب در پروژه مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک و پروژه تبدیل تاسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار، آنگونه که در برجام پیش بینی شده، را مورد توجه قرار دادند. اعضا بر اهمیت این پروژه‌ها از منظر عدم اشاعه هسته‌ای تاکید کردند. در خصوص پروژه اراک، اعضا، مشخصا از پیشرفت‌های حاصله توسط روسای مشترک کارگروه اراک یعنی چین و انگلستان، از جمله امضاء قرارداد «تجزیه‌ و تحلیل حالات گذرای رآکتور» بین ایران و چین، استقبال کردند. کمیسیون مشترک مجددا تعهد قاطع خود برای حمایت کامل از این پروژه‌های هسته‌ای، از جمله تکمیل به موقع پروژه مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک و تامین تجهیزات لازم برای آن را مورد تأکید قرار داد‌. اعضاء همچنین در جریان گزارش فعالیت‌های جاری در حوزه همکاری هسته ای صلح آمیز در چارچوب پیوست شماره سه برجام نیز قرار گرفتند.
  6. اعضا، بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به عنوان تنها نهاد بی‌طرف که مسئول نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد به منظور راستی‌آزمایی ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است، تاکید کردند.
  7. به عنوان بخشی از فعالیت‌های جاری در خصوص موضوعات هسته‌‎ای و تحریم‌ها، کمیسیون مشترک کارشناسان را موظف کرد تا به دنبال راهکارهای عملی به ویژه برای صادرات اورانیوم دارای غنای پایین و آب سنگین تحت ترتیبات مناسب باشند. به موازات این، آن‌ها همچنین از طریق تشکیل جلسات تبادل نظر کارشناسی تخصصی و متمرکز، تلاش‌های خود را در رابطه با برداشتن تحریم‌ها همسو با تعهدات مندرج در بند هشتم بیانیه نشست وزرای کمیسیون مشترک برجام مورخ 15 تیرماه 1397، به منظور ارائه راه‌حل‌های عملی در جهت حفظ عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تشدید خواهند کرد.
  8. کمیسیون مشترک، به موجب مفاد برجام، همچنان تنها محل مرتبط برای بررسی و تبادل نظر در خصوص تمام مسائل و نگرانی‌ها می‌باشد.
  9. اعضا توافق کردند که از نزدیک اجرای برجام را رصد کنند و تصمیم گرفته‌شد تا نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام در آینده نزدیک تشکیل شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام به‌کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وین، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و هلگا اشمید معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر امروز در هتل کوبورگ وین آغاز شده بود.

عناوین برگزیده