تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۴۳۳۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
زنگ خطر تعطیلی یک کارخانه سیمان به گوش می‌رسد

تامین مالی و تحریم، دو چالش فاز ۴ سیمان دورود

می متالز - کارخانه سیمان دورود یکی از قدیمی‌ترین صنایع موجود در استان لرستان است که در سال‌های گذشته به‌واسطه مستهلک شدن با زیان‌دهی روبه‌رو شده و تنها راه نجات آن نیز راه‌اندازی فاز چهارم است؛ موضوعی که در دستورکار قرار گرفته است و انتظار می‌رود در مدت ۳ تا ۵ سال به سرانجام برسد.
تامین مالی و تحریم، دو چالش فاز ۴ سیمان دورود

به گزارش می متالز، سال‌هاست که ساخت فاز چهارم سیمان دورود به‌عنوان یکی از مطالبات مردم شهرستان و مسئولان مطرح می‌شود، به‌طوری‌که تاکنون بارها درباره این موضوع ازسوی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان صحبت‌هایی شده است.
با توجه به اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی نقش مهمی در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی دارند، نه‌تنها سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی صنعت استان بلکه استاندار و نمایندگان مردم در خانه ملت باید از ظرفیت و توان خود در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی استفاده کنند.
کارخانه سیمان دورود به گفته برخی کارشناسان به دلیل نبود مدیریت صحیح و روزآمد نبودن فناوری نه‌تنها بهره‌وری مناسبی نداشته که زیانده نیز بوده است. به نظر می‌رسد قبل از تعطیلی کارخانه که به تعبیر بسیاری اعتبار و آبروی صنعت استان است، باید تمهیدات موردنظر برای ساخت فاز چهارم درنظر گرفته شود.
در چنین شرایطی عملیات ساخت فاز چهارم پس از مدت‌ها انتظار در ماه‌های گذشته کلید خورده اما به‌ دلایل گوناگون از سرعت بالایی برخوردار نیست و رفع مشکلات موجود نیازمند کمک و پیگیری مسئولان است.

 

وضعیت پروژه سیمان دورود

رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه مستهلک بودن ماشین‌آلات و آلایندگی کارخانه سیمان دورود سبب شد ساخت کارخانه جایگزین مطرح شود، افزود: بر همین اساس حدود ۴ سال پیش، زمینی مشخص شد و چندین مرحله نیز از سوی برخی مسئولان کشوری کلنگ ساخت آن بر زمین زده شد اما به دلایلی اجرایی نشد.
علی شیخ‌مرادی گفت: قرار بود هلدینگ فارس خوزستان با مشارکت بانک‌ طرح فاز چهارم کارخانه سیمان دورود را اجرایی کند، اما به‌دلیل مشکلات بانکی و استقبال نشدن از سوی بانک‌ها و همچنین بدهکاری سیمان دورود، این موضوع نتیجه‌ای نداشت.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل پیگیری‌های گوناگون طرح ساخت فاز چهارم کارخانه سیمان دورود وارد فاز عملیاتی شد، تصریح کرد: پس از رفع مشکلات زیرساختی مجوز تغییر کاربری ۳۵ هکتار زمین صادر و بالاخره در امسال با نامه‌نگاری‌هایی که شرکت سیمان دورود با یک شرکت ثالث سیمان فارس خوزستان انجام داد، به توافق رسید و طرح توجیهی به بانک ارائه شد.

 

چالش تامین منابع مالی و تحریم

رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: درحال‌حاضر عملیات اجرایی شامل تسطیح و فنس‌کشی همچنین کارهای مطالعاتی در حال انجام و قرارداد ساختمانی و صنعتی منعقد شده است، مشکل برق دوران ساخت نیز برطرف شده است.
شیخ‌مرادی با بیان اینکه منبع ریالی طرح با رقم ۷۵ میلیارد تومان در بانک رفاه پیگیری می‌شود، افزود: منابع ارزی نیز که رقمی حدود ۵۰ میلیون یورو است، همزمان در بانک صنعت و معدن در حال پیگیری است.
وی گفت: فاز چهارم سیمان دورود یک پروژه بزرگ است و علاوه بر تامین منابع موردنیاز برای وارد کردن ماشین‌آلات خارجی با توجه به تحریم‌ها با چالش روبه‌رو است، اما امیدواریم همان‌طور که کار شروع‌ شده پایان خوبی نیز داشته باشد.

 

اهمیت تکمیل فاز چهارم

رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت ساخت فاز چهارم سیمان دورود عنوان کرد: با توجه به افق تولید سیمان در کشور در مدت ۲۰ سال باید به ۱۲۰ میلیون تومان برسد، همچنین به دلیل بروز حوادثی چون زلزله و سیل، ساخت این کارخانه ضروری و توجیه‌پذیر است.
شیخ‌مرادی بیان کرد: نکته دیگر اینکه با توجه به وجود کارخانه سیمان دورود، با راه‌اندازی فاز چهارم کارخانه سیمان دورود در بخش نیروی انسانی، در معدن و تجهیزات صرفه‌جویی می‌شود.
وی تاکید کرد: از همه مهم‌تر برند سیمان دورود است. فاز چهارم سیمان دورود یک کارخانه جدید نیست، بلکه یک واحد شناخته شده در کشور است.
این مسئول ادامه داد: نکته دیگر اینکه بسیاری از پروژه‌های استان را به سمت استفاده از سیمان هدایت می‌کنیم.
شیخ‌مرادی درباره زمان تکمیل پروژه نیز توضیح داد: سرمایه‌گذار بازه زمانی مشخصی برای تکمیل ارائه نکرده اما ساخت چنین پروژه‌هایی حدود ۳ سال طول می‌کشد، البته با وجود مشکلاتی مانند تحریم و تامین منابع ممکن است تا ۵ سال نیز زمان ببرد.
وی در پایان با اشاره به‌ضرورت ساخت فاز چهارم سیمان دورود تاکید کرد: سیمان پایه صنعت و اعتبار شهرستان دورود و استان است، بنابراین ساخت صنایع تکمیلی و جایگزینی مانند فاز چهارم سیمان دورود مطالبه مردم و مسئولان است.

 

تکمیل پروژه نیازمند پیگیری است

نماینده مردم دورود و ازنا در خانه ملت نیز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی فاز چهارم سیمان دورود بیش از یک ماه است که آغاز شده، گفت: مشاور ساختمانی و صنعتی انتخاب شده است و همچنین پیمانکاران نیز در حال تعیین‌تکلیف هستند.
مجید کیانپور با بیان اینکه براساس اظهارنظر مدیریت کارخانه مشکل خاصی پیش‌روی اجرای پروژه وجود ندارد، عنوان کرد: تکمیل پروژه دستکم ۳سال طول می‌کشد، اما واقعیت اینکه این امر نیازمند پیگیری مداوم و مستمر است تا به نتیجه برسد.
وی با اشاره به زیانده بودن کارخانه سیمان در شرایط فعلی تصریح کرد: فناوری کارخانه قدیمی است و همین امر سبب شده هزینه تمام‌شده تولید به‌ مراتب بیشتر باشد، اما با راه‌اندازی کارخانه جایگزین بدون شک نرخ تمام‌شده کاهش پیدا کرده و از ورشکستگی کارخانه سیمان دورود جلوگیری می‌شود.

 

اقدامی برای تغییر شرایط

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه زمین موردنیاز تملک و کارهایی نیز انجام‌ شده است، اظهار کرد: فاز ۴ طرح توسعه کارخانه سیمان دورود است که در صورت راه‌اندازی با توجه به بهره‌وری نداشتن کارخانه سیمان دورود درحال‌حاضر می‌تواند شرایط را تغییر دهد.
جمال مومیوند گفت: تعداد نیروی مشغول کار در کارخانه سیمان دورود تا ۳برابر حد استاندارد در دیگر کارخانه‌های سیمان کشور است، نکته دیگر بالا بودن دستمزدها در این کارخانه بوده که ۲ برابر متوسط کارخانه‌های سیمان در دیگر استان‌ها است.
وی با بیان اینکه کارخانه به لحاظ مالی زیانده است و همین مطالبات آب، برق و گاز و حقوق دولتی را ایجاد کرده، به‌طوری که روزبه‌روز به بدهی‌ها افزوده می‌شود، عنوان کرد: در صورت بی‌توجهی در آینده نه‌چندان دور نهاد‌های خدمات‌رسان کارخانه را مصادره خواهند کرد.
معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به نبود مدیریت صحیح در کارخانه سیمان تاکید کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، به‌طور قطع کارخانه به تعطیلی کشیده می‌شود.
خطوط تولید کارخانه سیمان با عمری حدود ۶۰سال فرسوده و از کارآیی لازم برخوردار نیستند، زنگ خطر تعطیلی کارخانه سیمان چند سالی است به صدا درآمده اما اقدام قابل‌توجهی انجام نشده است.
مومیوند با بیان اینکه ساخت واحدی در کنار کارخانه سیمان دورود ضروری است، تصریح کرد: به‌طور قطع برخی از مشکلات کارخانه سیمان با ساخت فاز۴ برطرف خواهد شد اما ساخت آن زمان‌بر است به‌ویژه در شرایط فعلی که نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.

عناوین برگزیده