تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۴۹۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فشار تعطیلاتی عرضه‌ها؟

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (20 مرداد)

می متالز - دومین جلسه بورس تهران طی این هفته در شرایطی دنبال می‌شود که مشخصا تعطیلی میانه هفته اثر رخوت‌آمیزی بر دادوستدها داشته است. این اثر را می‌توان در قیمت‌های پایانی سبزپوش و آخرین معاملات قرمزرنگ تعداد زیادی از نمادها مشاهده کرد. جایی که ضعف قدرت تقاضا مجال تداوم معاملات در محدوده مثبت قیمتی را مهیا نکرده است. تعطیلی بازارهای جهانی و فروکش اخبار سیاسی نیز سبب شده است تا بازار سهام جلسه کم‌تحرکی را پشت سر بگذارد.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (20 مرداد)

به گزارش می متالز، نیم ساعت مانده به پایان این جلسه معاملاتی تغییرات شاخص کل و همچنین شاخص هم‌وزن در حدود 500 واحد و در مسیر صعود بوده است. با این حال دادوستدهای پایانی نشانه‌های زیادی از افزایش نسبی عرضه‌ها و ضعف تقاضا دارد. بدین ترتیب بسیاری از نمادهایی که کار خود را با رشد قیمت آغاز کردند رفته‌رفته در مسیر افت قیمت قرار گرفته‌اند.

تعطیلی میانه هفته سبب شده است تا بورس تهران فضای کم‌هیجانی را در این جلسه تجربه کند. علاوه بر این باید ضعف جریان اطلاعاتی در میانه ماه و همچنین تعطیلات آخر هفته بازارهای جهانی را مد نظر داشت. چشم‌انداز بازگشایی مثبت بازارهای جهانی در هفته پیش رو را می‌توان تا حدود زیادی کم‌رنگ توصیف کرد. تجمیع این عوامل سبب می‌شود نمادهای موثر بر شاخص امروز پراکندگی زیادی داشته باشند و از عوامل مختلفی نشات بگیرند.

تکرار ریسک‌های پایان هفته‌ای در روز یکشنبه

طی ماه‌های اخیر، تنش‌های سیاسی و ماهیت ناگهانی این رخدادها سبب شده است تا دسته‌ای از معامله‌گران کاملا ریسک‌گریز از سهامداری در روزهای تعطیل پایان هفته پرهیز کنند. طی هفته‌های اخیر نوسان‌های شدید بازارهای جهانی نیز به تنش‌های سیاسی اضافه شده و این مساله جنبه مشخص‌تری از احتیاط را در سهام کالایی رقم زده است.

از دیگر سو سمت و سوگیری متفاوت سیاست‌گذاران (به خصوص در رابطه با اظهارات وزیر بهداشت و معاونت این وزارتخانه) نشان می‌دهد تصمیم‌گیری‌های کلان نیز همچنان با ابهامات قابل‌توجهی روبروست.

اظهارات اخیر حسن روحانی در رابطه با هدایت و تشخیص مناسب‌تر یارانه‌های پنهان و دیگر یارانه‌ها نیز در کل اگر چه نشان از آشکار شدن لزوم حذف رانت‌های ساختاری اقتصاد کشور دارد با این حال احتمالا در افزایش فشار بر گروهی از سهام بازار تاثیر داشته است.

به هر صورت این تغییر موضع‌گیری‌ها نیز از دیگر ریسک‌های حاکم بر بازار است که در دوران پرتلاطم اقتصادی به اوج خود می‌رسند.

قرار گرفتن تعطیلی در میانه هفته و در میانه تابستان نیز به خودی خود می‌تواند حجم و ارزش معاملات این هفته را متاثر کند. بر این اساس ممکن است طی روزهای سه و چهارشنبه آخر این هفته نیز شاهد دادوستدهای کم‌رمقی باشیم. مگر آن که شاهد تغییر محسوسی در متغیرهای کلان باشیم.

عناوین برگزیده