تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۴۹۸۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بائوج لاهوتی:

اقتصاد با ادامه این نوع بانکداری هرگز سر و سامان پیدا نخواهد کرد

می متالز - عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه دریافت سود مرکب ظلم فاحشی است، گفت: در شرایط فعلی اگر فردی نتواند قسط وام خود را به موقع پرداخت کند باید تا ۵۰ الی ۶۰ درصد سود دهد در حالی که سودهای بانکی در دنیا از ۴ درصد تجاوز نمی‌کند.
اقتصاد با ادامه این نوع بانکداری هرگز سر و سامان پیدا نخواهد کرد

به گزارش می متالز، مهرداد بائوج لاهوتی درخصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی بر"الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان"، گفت: "طرح حذف سود مرکب" برای نخستین بار در سال 96 کلید خورد و با طی کردن فراز و نشیب‌های بسیار همچون بازی بانک مرکزی برای به تاخیر انداختن تصویب آن و ایرادات شورای نگهبان به تازگی با اصلاحات متعدد به تصویب رسیده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر اینکه سود مرکب در بانک‌ها باید حذف شود، افزود: مطابق با مصوبه حذف سود مرکب، اگر فردی نتواند پول درخواستی حاصل از دریافت وام را پرداخت کند باید جریمه‌ای منطقی به بانک دهد اما اکنون مبنای محاسبه "جریمه تاخیر در پرداخت قسط وام" شامل سود آن نیز می‌شود، درواقع به تناسب میزان زمان تاخیر فقط به وام دریافتی جریمه نمی‌خورد بلکه این مسئله شامل سود آن نیز می‌شود.

سود مرکب ظلم فاحشی است

وی با بیان اینکه سود مرکب ظلم فاحشی است و با ادامه این نوع بانکداری اقتصاد هرگز سر و سامان پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: در شرایط فعلی اگر فردی نتواند قسط وام خود را به موقع پرداخت کند باید تا 50 الی 60 درصد سود دهد در حالی که سودهای بانکی در دنیا از 4 درصد تجاوز نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه اجرا شدن "مصوبه الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان"، بسیاری از مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان را حل خواهد کرد چراکه خودشان این نابسامانی نقش نداشته و این شرایط به آن‌ها تحمیل شده است.

عناوین برگزیده