تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۵۳۹۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ادامه مسیر پرتلاطم سهام؟

دیده‌بان بورس شنبه (9شهریور)

می متالز - بورس تهران معاملات چهارشنبه هفته گذشته را با افت و خیز جالب توجه به پایان رساند. شاخص سهام پس از تجربه افت 4 هزار واحدی در ساعت ابتدایی، معاملات آخرین روز هفته را در نهایت مثبت به پایان رساند. بسیاری از نمادها از مدار منفی به مثبت کشیده شدند و بعضا شاهد نوسان ده درصدی (از صف فروش به صف خرید) در معاملات چهارشنبه بودیم.
دیده‌بان بورس شنبه (9شهریور)

به گزارش می متالز، این موضوع نشان از انگیزه خریداران سهام داشت با این حال همچنان عوامل فشار مانند احتمال حبابی شدن سهام کوچک‌تر و به خصوص نمادهای زیرمجموعه بازار پایه، هراس از بازار جهانی و رکود داخلی از مواردی هستند که فشار را بر سهام نگه داشته‌اند.

جهش‌ قیمتی سهام همچنان ادامه دارد و معاملات چهارشنبه نیز احتمال تداوم رشد سهام را بالا نگه داشته است. با این حال به صورت مشخص سهام مسیر پرتلاطمی را در پیش دارد و بی‌قراری نقدینگی در سهام شدت نوسانات قیمتی را تشدید کرده است. چاشنی هیجان بیش از حالت معمول خود در معاملات خودنمایی می‌کند. هیجان معاملاتی به خصوص برای نمادهای کوچک‌تر بیشتر به چشم می‌آید و رشدهای قیمتی افسارگسیخته کوچک‌ترهای بازار، این نمادها را بیش از سایرین در مظان اتهام تشکیل حباب قیمتی قرار داده است. با توجه به وضعیت کنونی برای بسیاری از این شرکت‌ها می‌توان این اتهام را معتبر دانست البته با مفروضات بسیار خوش‌بینانه و توهم ارزندگی می‌توان یک شرکت با بدترین وضعیت ممکن را آینده‌ای بسیار درخشان متصور بود و به این ترتیب سهام شرکت را داغ کرد. با این حال در نگاه واقع‌بینانه‌ می‌توان به سبقت ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها از واقعیت‌های موجود اشاره کرد.

هراس از اقتصاد جهانی و افت قیمتی کالاها در بازار جهانی نیز از طرفی فشار را بر سهام کالایی حفظ کرده است. با این حال در این میان نمی‌توان وضعیت بنیادی بسیار مناسب شرکت‌های بزرگ به خصوص فلزی را نادیده گرفت. از طرفی رشد قیمتی سهام برخی از گروه‌های کوچک همچنان قابل توجیه است و همین موارد می‌تواند تنور معاملات بورس تهران را داغ نگه دارد. در کنار این موارد بهانه‌های رشد قیمتی سهام در گروه‌های مختلف قابل مشاهده هستند که فارغ از عوامل بنیادی می‌توانند سهام شرکت‌های مختلف را داغ کنند. یکی از این موارد که از دلایل تلاطم سهام در هفته گذشته بود به سیگنال‌های سیاسی ناگهانی بازمی‌گردد. گرچه دوباره انتظارات از رخداد سیاسی کاهش یافته است اما احتمال انتشار سیگنال دوباره، با توجه به هفته قبل وجود دارد و همین موضوع می‌تواند تشدید نوسان سهام را به دنبال داشته باشد. سیگنال سیاسی به راحتی می‌تواند معادلات ذهنی معامله‌گران بازارهای مختلف داخلی را بر هم زند و بر این اساس تشدید نوسان قیمتی ارز، طلا و سهام را به دنبال داشته باشد.

 رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فراتر رفتن سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در برجام خبر داد و خواستار همکاری کامل و به موقع این کشور شد. کاظم غریب آبادی، همزمان با انتشار شانزدهمین گزارش مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام، آن را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ چندجانبه گرایی در روابط بین الملل و گواهی بر پایبندی تهران به تعهدات بین المللی اش خواند. سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در ادامه، گفت: ایران در برداشتن گام های اعلام شده در تصمیم اخیر خود، مصمم و جدی است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تاکید کرده است: برجام از پشتوانه شورای امنیت برخوردار است و هر چه پیش آید باید به شکل فعلی حفظ شود. از دید وی نباید برجام را قربانی توافق جدید با آمریکا کرد. همچنین در رویداد دیگری اصغر امیدی، سفیر ایران در هند اعلام کرد دو کشور بزودی قرارداد تجارت ترجیحی را برای بازگشایی مسیر های جدید تجاری امضا می‌کنند.

در همین حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیروز جمعه در یک نشست خبری تاکید کرد که کشورش «همه‌کار برای کاهش تنش در خلیج‌فارس و خاورمیانه» انجام خواهد داد. دونالد ترامپ در توئیتی معنادار توئیت معنادار ترامپ درباره انفجار در پایگاه فضایی ایران گفته است: آمریکا در حادثه فاجعه بار آماده سازی نهایی برای پرتاب سفیر در سایت سمنان در ایران دخالت نداشت. برای ایران بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و آرزوی موفقیت برای تعیین دلیل انفجار در سایت اول را دارم. پیش‌تر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انفجار در موشک ناهید را تکذیب کرده بود.

در داخل نیز معاون سیاسی وزیر امورخارجه و وزیران اطلاعات، اقتصاد و ارتباطات هفته پیش‌رو برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان در مجلس حضور می‌یابند. همچنین صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری سه شنبه پیش‌رو در مجلس بررسی می‌شود.

آمار نقدینگی و اجزای پولی برای ۳ ماه ابتدایی سال جاری منتشر شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در سومین ماه سال جاری، انباره نقدینگی به حدود ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسید که اختلاف ناچیزی با مرز روانی ۲ میلیون میلیارد تومان دارد. «رشد» و «ترکیب» نقدینگی در مقطع کنونی، سیگنال مهمی از آینده است و در تصمیمات آحاد اقتصادی نقش قابل‌توجهی دارد. به لحاظ رشد، نقدینگی در حالی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری حدود ۲۵ درصد رشد داشته که میانگین رشد نقطه به نقطه آن از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال گذشته، حدود ۲۲ درصد بوده است. بنابراین اگرچه رشد نقدینگی در ماه‌های ابتدایی سال جاری حول میانگین رشد آن در دهه‌های اخیر بوده، اما بیشتر از رشد آن در ماه‌های ملتهب اخیر بوده است. به لحاظ ترکیب، در ماه‌های گذشته سهم پول در نقدینگی به میزان چشمگیری افزایش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است. در نیمه دوم سال ۹۶ سهم پول در نقدینگی تنها ۱۲ درصد بود. براساس گزارش بانک مرکزی، ‌رشد پول در خرداد ۹۸ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 50.9 درصد بوده و رشد شبه‌پول در محدوده ۲۱ درصد قرار داشته است. با توجه به سیال بودن بخش پول می‌توان گفت در هسته نقدینگی بهار امسال بخشی که قدرت میعان بالاتری دارد در حال رشد بوده است.

ب) صنایع: وزیر اقتصاد با بیان اینکه حواشی اخیر سازمان خصوصی سازی هیچ خللی در روند واگذاری ۱۵ شرکت دولتی وارد نمی‌کند،‌ گفت: اگر عملکرد مدیر قبلی این سازمان براساس قوانین بوده، حتما رفع اتهام می‌شود. دژپسند درباره تازه‌ترین تصمیم‌ها درباره سهام عدالت گفت: کمیسیون تخصصی در مجلس لایحه را مورد بررسی قرارداده و در آستانه ورود به صحن است که زودی تصمیم مجلس در این باره اعلام می‌شود.

ج)‌ شرکت‌ها: مرتضی اکبری، مدیرعامل یکی از بانک های دولتی قرض‌الحسنه از اقدام‌هلای لازم و مذاکره برای ورود این بانک به بورس و عرضه اولیه سهام تا پایان سال جاری خبر داد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با اعلام اینکه عرضه محصول‌های پتروشیمی و فروش در بورس کالا مانع از فساد شده از برنامه مهم برای دو پالایشگاه بورسی اصفهان و تهران و پالایشگاه دولتی نفت آبادان خبر داد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از واگذاری آذرآب و واگن پارس به مپنا استقبال کرد و از عرضه مجدد بلوک ۶۰ درصدی هپکو و تعیین تکلیف فوری سهامدار عمده و مدیرعامل توسط سازمان خصوصی سازی خبر داد. وزیر صمت همچنین ایران خودرو را مکلف به تولید و عرضه سه محصول جدید تا پایان امسال کرد. مدیرعامل جدید این گروه صنعتی هم عنوان کرد: قرار است ۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری بوجود آید.

 غلامرضا امیریان مدیرعامل نیروگاه پره سر و مدیرعملیات برق بورس انرژی با اشاره به نقش مپنا در قرارداد۲۰ ساله خرید برق، مزایای عرضه برق و علت قیمت پایین نسبت به خرید تضمینی را اعلام کردند. همچنین براساس گزارش شرکت ملی پتروشیمی، طراحی پایه طرح جدید ۳۰ هزار تنی پلی‌پروپیلن پتروشیمی تبریز رو به پایان بوده و از ماه جاری طراحی مهندسی تفصیلی آن آغاز می‌شود. پلی‌پروپیلن که به‌عنوان خاویار صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود، ارزش افزوده بالایی دارد و مقاصد صادراتی زیادی، خواهان این محصول ارزشمند هستند.

صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی قرار است بلوک 26.17 درصدی صنایع آذرآب را با قیمت هر سهم 489 تومان در روز یکشنبه 7 مهرماه به صورت یکجا، نقد و یا نقد و شرایطی به فروش برساند. همچنین ۱۴ نماینده مجلس با ارسال نامه‌ایی به رئیس قوه قضائیه، خواستار لغو عرضه بلوک مدیریتی و ۵۰.۳ درصدی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران شدند.

عناوین برگزیده