تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۵۴۵۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بتن بی‌کیفیت استحکام بنا را در مقابل زلزله کاهش می‌دهد

تقاضای کم و رقابت منفی چالش تولیدکنندگان بتن

می متالز - بازار بتن این روزها در رکود به‌سر می‌برد و در این شرایط تولیدکنندگان در رقابت منفی با یکدیگر قرار گرفته‌اند.
تقاضای کم و رقابت منفی چالش تولیدکنندگان بتن

به گزارش می متالز، بنابراین رقابت منفی سبب کاهش کیفیت بتن می‌شود و عوارض آن در حوادث به‌شدت خود را نشان می‌دهد.

 

عرضه از تقاضا سبقت گرفته

عباس حاجی‌زاده ‌زرندی، مدیرعامل بتن آزادگان جنوب اظهار کرد: این روزها تقاضای بازار بتن به‌نسبت خوب است و براساس آمار انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ایران، در تهران ۳۰هزار مترمکعب درخواست بتن وجود دارد. البته واحدهای تولیدی بتن آمادگی ظرفیتی بیش از این را دارند. از این‌رو عرضه بیش از تقاضاست و این موضوع بازار این صنعت را به چالش کشیده است. البته با تعطیلی دو روز در هفته واحدهای بتن این موضوع تا حدی در حال مدیریت است.
وی با بیان علت عرضه بیش از تقاضا در حوزه بتن عنوان کرد: تقاضا به دلایلی چون رکود در حوزه ساخت‌وساز و همچنین جواز تاسیس واحدهای تولید بتن کمتر از عرضه است، ازاین‌رو این عوامل باعث رکود نسبی در بازار بتن و ایجاد رقابت بیشتر روی کاهش قیمت‌ها با تولید بتن‌های بی‌کیفیت‌تر شده است. حاجی‌زاده ‌زرندی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط انجمن بتن به دنبال این است که نظارت‌ بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشد تا و نرخ را یکپارچه کرده و از رقابت منفی پیشگیری کند تا رقابت‌ها در زمینه تولید بتن به سمت سرویس‌دهی و کیفیت بیشتر برود. وی افزود: البته انجمن بتن در این زمینه چندان موفق نبوده است، حتی هنوز هم شاهد هستیم، مشتریانی که به دنبال بتن ارزان هستند به سمت واحدهای تولیدی کم‌کیفیت می‌روند. او در پاسخ به این پرسش که نرخ بتن با توجه به تورم تا چه اندازه افزایش یافته است، گفت: قیمت‌ها دو برابر شده، البته این افزایش با توجه به افزایش هزینه‌ها روی داده است. تا پیش از این هر مترمکعب بتن ۱۲۰هزار تومان تمام می‌شد که واحدها آن را متری ۱۴۰هزار تومان به فروش می‌رساندند، اما هم‌اکنون هزینه آن ۲۴۰هزارتومان تمام می‌شود و ۲۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. حاجی‌زاده ‌زرندی تاکید کرد: با توجه به شرایط تورمی، تمام فشار هزینه‌ها بر دوش تولیدکننده است. تقاضا به گونه‌ای نیست که حاشیه سود ما را افزایش دهد. از این‌رو واحدها مجبور به کاهش حاشیه سود خود هستند. اگر با این شرایط پیش برویم، واحدها متحمل ضرر خواهند بود. وی در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون انجمن بتن، هر مترمکعب بتن را ۲۸۲هزار تومان برآورد کرده است که اگر واحدهای تولیدی ۳۰هزار تومان ارزان‌تر از نرخ مصوب و به نرخ ۲۵۰هزار تومان بتن را به فروش برسانند، این اقدام کیفیت تولیدات آنها را کم خواهد کرد؛ پیامد این امر زمانی مشخص خواهد شد که با یک زلزله ۵ ریشتری روبه‌رو شویم، در این صورت نیمی از ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند، فرو خواهند ریخت. وی با بیان این موضوع که بتن ارزان‌تر، بی‌کیفیت‌تر نیز خواهد بود، گفت: مصرف‌کنندگان برای کاهش هزینه‌های خود ترجیح می‌دهند از بتن‌های ارزان‌تر استفاده کنند. این تولیدکننده بتن در پاسخ به این پرسش که آیا در بتن ارزان‌تر سیمان کمتری به کار رفته است، گفت: یکی از موضوع‌های مهم در زمینه بتن، فاسد بودن این مصالح ساختمانی است. از آنجا که بتن در ۹۰دقیقه فاسد می‌شود، بنابراین برخی کارخانه‌ها با هزینه‌های پایین‌تر بتن تولید می‌کنند و از سوی دیگر مشتری‌ها ترجیح می‌دهند، بتن ارزان‌تر را خریداری کنند، از این‌رو بتنی که ارزان‌تر خریداری می‌شود، ترکیب خوبی ندارد وممکن است بتن کیفیت لازم را نداشته باشد. وی ادامه داد: البته نظارت‌هایی برحسب نمونه‌گیری در پای کار انجام می‌شود که این نظارت می‌تواند چندان دقیق انجام نشود.
حاجی‌زاده ‌زرندی در پاسخ به این پرسش که ماده اولیه بتن مگر سیمان داخلی نیست، از این‌رو دلیلی برای افزایش نرخ آن وجود ندارد، عنوان کرد: ماده اولیه بتن شامل شن، ماسه و سیمان برای تولید است. البته این تولید به‌وسیله دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و قطعات آن آلمانی یا فرانسوی هستند که هم‌اکنون نرخ این قطعات تا ۴ برابر شده است. اگر زمانی یک دستگاه زیمنس آلمان را ۱۲۰میلیون تومان خریداری می‌کردیم، هم‌اکنون به ۵۰۰میلیون تومان رسیده است. ماشین‌آلات حمل بتن نیز وارداتی هستند و استهلاک این ماشین‌آلات برای تولیدکنندگان بتن ارزبری دارد.
وی در پایان عنوان کرد: باید برای ارتقای کیفیت بتن، فرهنگ‌سازی بیشتری شود و رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار یاری‌کننده باشند.

 

واحدهای غیرمجاز بتن بازار را به کسادی کشانده‌اند

همچنین درباره وضعیت بازار بتن و کیفیت آن، یک تولیدکننده بتن آماده اظهار کرد: تولیدکنندگان بتن را تولید می‌کنند و به پروژه‌ها می‌فرستند و شهرداری بر کیفیت آنها نظارت دارد، اما ممکن است در زمینه کمیت و متراژ واحدها دست‌کاری داشته باشند، به عبارت دیگر، کم‌فروشی کنند. یعنی واحدها از سیمان و شن و ماسه به‌طور مشخص استفاده اما از لحاظ کمیت آن و در بکارگیری متراژ کم‌کاری کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه فونداسیون‌ها با متر کردن آن می‌توان از این امر پیشگیری کرد. البته برخی واحدها که مجوز تاسیس ندارند و بدون مجوز تولید می‌کنند، ممکن است هر نوع تولیدی داشته باشند.
وی همچنین درباره وضعیت فعلی بازار بتن عنوان کرد: ‌وضعیت بازار خط به خط است، یعنی تولیدکننده استفاده‌ای نمی‌برد. با وجود واحدهای غیرمجاز عرضه بیش از تقاضا بوده و این موضوع سبب رکود در بازار شده است.
این تولیدکننده بتن درباره نرخ بتن نیز عنوان کرد: قیمت‌ها در کف خود قرار دارد و با این قیمت‌ها تولیدکنندگان با ضرر در حال تولید هستند.

عناوین برگزیده