تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۵۵۳۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنی با رئیس کهگیلویه و بویراحمدی ایمیدرو

مردم استان خیری از معادن ندیده‌اند

می متالز - معاون وزیر و رئیس ایمیدرو بهتر از کسی می‌داند وضعیت دو حوزه صنعت و معدن استان آن گونه که خود مسوولان و کارشناسان می‌گویند نه تنها رضایت‌بخش نیست بلکه چیزی شبیه فاجعه است.
مردم استان خیری از معادن ندیده‌اند

به گزارش می متالز، داریوش بهنیا فعال حوزه رسانه طی یادداشتی در خصوص وضعیت صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه وضعیت معادن و در روزهایی که معاون وزیر صنایع و رئیس ایمیدرو به استان سفر کرده و در نشست شورای معدن هم شرکت می‌کند این گونه آورده است که حضور فرزندان استان در مدیریت‌های کشوری و ملی بهترین فرصت جهت کمک به رونق اقتصاد و کمک به رفع محرومیت‌ها و بیکاری‌ها و رکود و سکون تولید و اشتغال است.

خداداد غریب‌پور یکی از فرزندان و مدیران نخبه به مانند بسیاری دیگر از فرزندان نخبه استان کهگیلویه و بویراحمد است که به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی و البته با صرف فعل خواستن توسط خود، پله‌های ترقی را طی کرده و امروز در جایگاهی قرار دارد که با تلاش و کار جهادی و انقلابی قادر به رفع بسیاری از مشکلات کشور و به تبع آن استان است.

فارغ از هرگونه نگرش سیاسی و خطی و جناحی امروز خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت جمهوری اسلامی است و باید همه از هر جریانی از او بخواهیم که برای کمک به حرکت چرخ اقتصاد استان که به معیشت مردم منتج می‌شود از هر اقدامی فروگذار نکند.

اما وضعیت دو حوزه صنعت و معدن استان آن گونه که خود مسوولان و کارشناسان می‌گویند نه تنها رضایت‌بخش نیست بلکه چیزی شبیه فاجعه است.

به یاد داریم که در یکی از نشست‌های اخیر گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت که دستورالعمل آن مربوط به فضای کسب و کار در استان بود آماری در خصوص وضعیت صنایع و معادن استان مطرح شد که نشان می‌داد چندان اوضاع خوبی بر صنعت استان حاکم نیست و بیش از آن که صنایع فعال باشند در رکود به سر می‌برند.

 برای مثال، منوچهری کارشناس اتاق بازرگانی به بررسی‌های انجام شده و پایش برخی از واحدهای تولیدی در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی اشاره کرد  که در کل استان 21 واحد شهرک‌های صنعتی داریم.

واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها و خارج از شهرک‌ 643 واحد است که در شهرک‌های صنعتی 1 و 2 و 3 یاسوج و در شهرک چهاربیشه گچساران و بردیان چرام تعداد 193 واحد را مورد پایش قرار دادیم.

در آن نشست گفته شد که طبق پایش در این چند شهرک تعداد 61 واحد فعال و 24 واحد نیمه فعال و 108 واحد غیر فعال بودند.

همچنین تعدادی واحد تولیدی در خارج از شهرک‌ها مورد پایش قرار گرفتند که از مجموع 86 واحد تعداد 54 واحد فعال و 15 واحد نیمه فعال و 17 واحد راکد بودند.

این کارشناس در اتاق بازرگانی استان به وضعیت واحدهای معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره می‌کند که کل واحدهای معدنی دارای پروانه بهره‌برداری 109 معدن است که 55 واحد آن فعال و 23 واحد غیر فعال و بقیه هم اصلا وجود خارجی ندارند!.

هر چند که معاون محترم وزیر و نخبه هم استانی در روزهایی به استان سفر کرده که شاید مسوولان آمادگی برای ارائه گزارش جامع از وضعیت معادن استان نداشته باشند اما خود دکتر غریب‌پور بهتر می‌داند که وضعیت از آن چه که مسوولان گزارش داده‌اند نامطلوبتر است.

حال با توجه به سفر معاون محترم وزیر به استان و دینی که استان کهگیلویه و بویراحمد بر گردن وی دارد امیدواریم که در راستای کمک به فعال شدن بخش معدن استان در این یکی دو سال باقی مانده از عمر دولت که قطعا غریب‌پور تا پایان این دوره مدیر خواهند ماند فکری به حال حال ناخوش معادن استان کند.

معاون محترم وزیر نیک می‌داند که در وضعیت کنونی اقتصاد کشور و محرومیت استان و وضعیت بد معیشتی درصد بالایی از مردم کهکیلویه و بویراحمد حوزه معدن اگر نگوییم هیچ کمکی اما کمترین کمک را به رفع مشکلات معیشتی و بیکاری در استان دارد.

مردم استان به خصوص فرزندان بیکار آن‌ها و همه آن‌هایی که نان خود را به سختی بر سر سفره می‌آورند در پایان عمر مدیریتی دکتر غریب‌پور در ایمیدرو به عملکرد وی نمره خواهند داد. 

عناوین برگزیده