تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۶۳۹۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار مرکزی:

دولت هیچ نقشی در معضلات آذرآب و هپکو ندارد

می متالز - استاندار مرکزی گفت: دولت هیچ نقشی در معضلات آذرآب و هپکو ندارد و در واگذاری این دو واحد اشتباهی رخ داده که خوب واگذار نشده اما نباید تمامی این معضلات را از چشم دولت ببینیم.
دولت هیچ نقشی در معضلات آذرآب و هپکو ندارد

به گزارش می متالز، سیدعلی آقازاده پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به حضور پرشور هموطنان در راهپیمایی اربعین حسینی اظهار داشت: مردم ایران در خلق‌آفرینی حماسه‌ای دیگر در راهپیمایی اربعین حسینی نقش داشتند که از آن ها تشکر ویژه‌ای داریم.

وی افزود: امسال هم بزرگترین اجتماع انسانی در کره زمین با حضور بیش از 20 میلیون زائر که 4 میلیون نفر آن ها از جمهوری اسلامی ایران حضور یافته بودند شکل گرفت و یکی دیگر از صحنه‌های همبستگی جهان اسلام و تشیع را برای دنیا به نمایش درآورد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بزرگترین اجتماع بشری تاریخ بر روزی کره زمین راهپیمایی اربعین است که یکی از خصیصه‌های رحمت الهی در اربعین محسوب می‌شود و در این رسته تمامی افرادی که به هرنحوی حضور یافته بودند شایسته تقدیر و تشکر هستند، خورسندیم که مراسم امسال نیز بدون هیچ رویدادی برگزار شد.

آقازاده ادامه داد: امروز تمامی مدیران وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی حضور دارند و وزیر این مجموعه را یکی از شهروندان استان مرکزی می‌دانیم و خورسندیم که اطلاعات بالایی از استان مرکزی دارند.

وی عنوان کرد: استان مرکزی به‌رغم تمام معضلات موجود دوماهه اخیر در حوزه شرکت‌های آذرآب و هپکو استانی است که شاخصه‌های اقتصادی مطلوبی نسبت به سال گذشته به دست آورده است، استان مرکزی بیش از 2 هزار و 700 واحد صنعتی دارد و شاخصه‌های این مجموعه‌ها خبر از بهبود وضعیت استان دارد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در استان مرکزی امسال نرخ بیکاری به 8.3 درصد رسید و در رتبه ششم کشوری قرار گرفتیم در حالی که در بهار امسال نرخ بیکاری استان معادل 8.4 درصد برآورد شده بود، در 6 ماهه نخست امسال بیش از یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوزه نرخ بیکاری و اشتغال وضعیت بهبود یافته‌ است.

آقازاده بیان کرد: در سال 92 استان مرکزی از نظر کسب‌ و کار رتبه 13 کشوری را به خود اختصاص داده بود اما اکنون در رده ششم قرار گرفته‌ایم که این آمار بیانگر رشدی است که به همت کارآفرینان، تولیدکنندگان، بخش خصوصی و کارگران این استان ایجاد شده که نشان می‌دهد روند کسب‌وکار و نرخ بیکاری در استان رو به رشد است.

وی افزود: در سال گذشته سهم تسهیلات استان مرکزی هزار و 250 میلیارد تومان بوده که در پایان سال گذشته این رقم به هزار و 600 میلیارد تومان رسید و افزایشی حدود 25 تا 30 درصدی در تسهیلات مصوب استان مرکزی داشته‌ایم، امسال در 6 ماهه نخست بیش از 900 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال بتوانیم بیش از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات بپردازیم.

استاندار مرکزی ادامه داد: استان مرکزی تا روز گذشته 603 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 3 درصدی در این حوزه داشته‌ایم و امیدواریم که برای نخستین بار که سطح صادرات غیرنفتی استان مرکزی از یک میلیارد دلار گذشت به رغم تمامی فشارها و محدودیت‌های اعمال شده بتوانیم بالاتر از سقف سال گذشته صادرات غیرنفتی را به ارمغان بیاوریم.

آقازاده عنوان کرد: مردم استان مرکزی بدانند که اگر در دو شرکت که پاره تن استان و صنعت هستند معضلاتی داریم، در بسیاری از موارد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخورداریم و در حوزه‌های تولید صنعتی و کشاورزی و صادرات غیرنفتی و نرخ بیکاری جایگاه مطلوبی داریم که مجموعه استان مرکزی اعم از مردم، مسوولان، نمایندگان و تمام دستگاه‌ها این جایگاه را به دست آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان استان مرکزی در مورد هپکو و آذرآب تلاش‌های بسیاری کرده‌اند که در نهایت منجر به پرداخت معوقات کارگران این مجموعه‌ها شد، آذرآب تا پایان شهریور ماه یک و نیم ماه معوقه پرداختی دارد.

استاندار مرکزی بیان کرد: آذرآب و هپکو دو ماهیت متفاوت دارند زیرا در حال حاضر 30 هزارتن سفارش در آذرآب موجود است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: اما متاسفانه در 6 ماهه نخست هزار و 290 تن تولید در این شرکت عظیم داشته‌ایم درحالی که آذرآب ظرفیت تولید بیش از 20 هزارتن را هم دارد که اگر مدیریت مطلوب و انسجام درون‌سازمانی در این مجموعه اعمال شود می‌تواند میزان تولید 6 ماهه خود را در یک ماه محقق سازد، آذرآب منحصربه‌فرد است و هم‌اکنون مشتریان بسیاری دارد.

آقازاده افزود: دولت هیچ نقشی در معضلات آذرآب و هپکو ندارد و در واگذاری این دو واحد اشتباهی رخ داده که خوب واگذار نشده اما نباید تمامی این معضلات را از چشم دولت ببینیم، دولت در کنار کارگران است و همواره نسبت به رفع معضلات این حوزه می‌کوشد.

وی ادامه داد: از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست داریم نماینده ویژه‌ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدگی به امور آذرآب انتخاب شود که با دستگاه‌های مرتبط در تهران در ارتباط باشد که هر چه سریع‌تر سهام بانک کشاورزی که نتوانسته خوب مدیریت و بنگاهداری کند و 30 درصد از سهام را در اختیاردارد و مدیریت آذرآب را ظرف یک ماه جمع‌بندی و تعیین تکلیف کند و تیم اقتصادی و شورای تامین استان مرکزی نیز در اختیار این نماینده هستند و این درخواست از نماینده ستاد اقتصاد مقاومتی در مجلس است.

استاندار مرکزی عنوان کرد: در حال حاضر باید به کارگران دلگرمی فعالیت دهیم و مدیریت هم با کارگران هماهنگ‌تر باشد زیرا هیچ معضل نقدینگی در آذرآب وجود ندارد و اما اگر معوقات کارگران پرداخت شود سفارشات را انجام می‌دهند، در جلسه امروز فرمانداران و اعضای شورای تامین، تعدادی از تشکلات فعال حوزه صنعت نیز حضور دارند و امیدواریم که با بحث‌های جلسه امروز جمع‌بندی مطلوبی برای این دو واحد نسبتا بحرانی استان مرکزی داشته باشیم.

آقازاده خاطرنشان کرد: در مابقی صنایع استان مرکزی معضلات قابل بررسی و برطرف شدن هستند و امیدواریم که بتوانیم معضلات این دو واحد را نیز برطرف سازیم.

عناوین برگزیده