تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۷۴۶۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روایت نیویورک‌ تایمز از سفر روحانی به ژاپن

می متالز - سفر حسن روحانی به ژاپن در حالی انجام شده است که دولت ایران در داخل و خارج از کشور با چالش‌های بسیاری مواجه است. برخی تحلیلگران بر این باورند که روابط دوستانه نخست‌ وزیر ژاپن با ایرانی‌ها از یک‌سو و با دولت ترامپ از سوی دیگر می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها میان دو کشور شود.
روایت نیویورک‌ تایمز از سفر روحانی به ژاپن

به گزارش می متالز، حسن روحانی روز گذشته به توکیو، پایتخت ژاپن سفر کرد تا با شینزو آبه، نخست‌ وزیر این کشور دیدار کند.

بسیاری بر این باورند که روابط دوستانه نخست‌وزیر ژاپن با ایرانی‌ها از یک‌ سو و با دولت ترامپ از سوی دیگر می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها میان دو کشور و گسترش روابط دیپلماتیک میان آنها شود.

این دیدار دو روزه که اولین سفر رئیس‌ جمهور ایران طی ۲۰ سال گذشته به ژاپن بوده است، در حالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی با چالش‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور روبرو است.

تحریم‌های یک جانبه آمریکا که مانع از فروش و صادرات نفت ایران می‌شود، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، اقتصاد این کشور را دچار آسیب کرده است. علاوه بر تنش‌های منطقه‌ای، دولت ایران ماه گذشته با افزایش قیمت سوخت با ناآرامی‌های گسترده‌ای در داخل مواجه شد.

شبکه رادیویی NHK، به نقل از حسن روحانی گفته است: صلح و ثبات در خاورمیانه و خلیج‌ فارس برای کشور ما بسیار مهم است و ایران از کمک همه کشورها از جمله ژاپن در این زمینه استقبال می‌کند.

روحانی همچنین در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن گفته است: خروج یک‌ جانبه آمریکا از تفاهم‌ نامه‌های بین‌ المللی همچون برجام، امنیت و صلح را در جهان تهدید می‌کند. ما امیدواریم که ژاپن و دیگر کشورها برای حفظ این توافق تلاش کنند.

با متوقف شدن روند تلاش‌های فرانسه برای حفظ برجام، حالا ژاپن که معتمد هر دو کشور ایران و ایالات متحده است می‌تواند نقش مهم واسطه را برای انجام مذاکرات ایفا کند.

شنیزو آبه نیز در دیدار با روحانی گفت: انتظار داریم ایران هم از توافقنامه هسته‌ای پیروی کند و به تعهداتش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه پایبند باشد. در مقابل ژاپن نقش سازنده خود را برای جلوگیری از تنش در منطقه و ایجاد صلح و آرامش ایفا خواهد کرد.

چند ساعت بعد، حسن روحانی عکسی از خود و شینزو آبه را در حساب توییتری‌اش به اشتراک گذاشت و نوشت: «ایران از هر طرحی که می‌تواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به‌ ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کند. در راستای منافع ملی خود از هیچ‌ گونه مذاکره و توافقی روی‌گردان نیستیم.»

 روایت المانیتور از میانجیگری احتمالی ژاپن در مذاکرات ایران

به‌ عقیده بسیاری از تحلیلگران، با متوقف شدن روند تلاش‌های فرانسه برای حفظ برجام، حالا ژاپن که معتمد هر دو کشور ایران و ایالات متحده است می‌تواند نقش مهم واسطه را برای انجام مذاکرات ایفا کند.

به ادعای نیویورک‌ تایمز، دیدار حسن روحانی و شینزو آبه در حالی انجام شد که مدت‌هاست ایران و آمریکا سیگنال‎هایی که نشان‌ دهنده تمایلات آنها برای گفتگو و مذاکره است، ارسال می‌کنند.

دو هفته پیش شهروند و محقق آمریکایی محبوس در ایران، ژیائو وانگ آزاد و به آمریکا بازگردانده شد.

پس از انتشار این خبر، دونالد ترامپ در حساب توییتری خود ضمن تشکر از ایران نوشت: «دیدید ما می‌توانیم با هم معامله کنیم!»

مقامات و رسانه‌ها در داخل ایران البته هدف از سفر روحانی به ژاپن را حفظ امنیت خاورمیانه و آرام‌ کردن تنش‌ها اعلام کرده‌اند.

چندی پیش ویدیویی منتشر شد که در آن کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و همتای ایرانی‌اش مجید تخت‌ روانچی پس از پایان نشست شورای امنیت با یکدیگر قدم می‌زنند. اگرچه بسیاری این موضوع را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، اما به‌ نوشته نیویورک‌ تایمز گفتگوهایی از این دست در سال‌های اخیر میان دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در سازمان ملل به ندرت دیده می‌شود.

کازوئو تاکاهاشی، استاد دانشگاه ژاپن که در زمینه مسائل سیاسی در خاورمیانه مطالعه می‌کند، گفته است: حسن روحانی امیدوار است که با این دیدار نشان دهد، ایران همچنان مورد احترام است و منزوی نیست و ممکن است بتواند امتیازاتی را از ژاپن یا ایالات متحده به دست بیاورد.

بر اساس گمانه‌ زنی‌های این استاد دانشگاه، رئیس‌ جمهور ایران احتمالا در تلاش است تا پیامی را از طریق شینزو آبه به دونالد ترامپ ارسال کند. با توجه به مبادله اخیر زندانی‌ها میان دو کشور احتمالا حسن روحانی قصد دارد برای مذاکره با آمریکا ابراز تمایل کند.

به‌ گفته یک مقام دولتی ژاپن، دیدار با شینزو آبه به درخواست دولت ایران صورت گرفته است.

مقامات و رسانه‌ها در داخل ایران البته هدف از سفر روحانی به ژاپن را حفظ امنیت خاورمیانه و آرام‌ کردن تنش‌ها اعلام کرده‌اند.

روز دوشنبه، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفته است: «سفر رئیس‌ جمهور ایران ربطی به مذاکره با ایالات متحده ندارد. در این سفر اما دوستان ژاپنی ما ابتکار عمل‌هایی دارند که ما از آنها استقبال می‌کنیم.»

یک مقام دولتی ژاپن اما اعلام کرده است که دیدار با شینزو آبه به درخواست دولت ایران صورت گرفته است.

به‌ گفته کازوئو تاکاهاشی، ایران قصد دارد پیامی فوری و مهم را به دونالد ترامپ برساند.

در عین حال، در داخل ایران، هواداران و مخالفان حسن روحانی هم به‌ دنبال سیگنال‌هایی برای گشایش در روابط با آمریکا هستند. بسیاری از ایرانی‌ها و حزب اصلاح‌ طلب راه‌حل‌های دیپلماتیک را برای مقابله با تحریم‌ها ترجیح می‌دهند.

این در حالی است که مقام رهبری، علنا مذاکره با ایالات متحده را تا زمانی که تحریم‌ها در جریان باشد، نهی کرده است.

عناوین برگزیده