تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۷۴۷۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تیم حفاظتی انتظامی ایمیدرو در راه معدن آلبلاغ اسفراین

می متالز - فرماندار اسفراین گفت: سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای حفاظت کامل از معدن آلبلاغ این شهرستان با یک تیم حفاظتی که زیر مجموعه نیروی انتظامی است، قرارداد منعقد کرده است.
تیم حفاظتی انتظامی ایمیدرو در راه معدن آلبلاغ اسفراین

به گزارش می متالز، طاهر رستمی درباره آخرین اقدامات و تصمیمات برای ساماندهی معدن آلبلاغ اسفراین پس از حوادث اخیر  اظهار داشت: کار ساماندهی این معدن از سال گذشته  با برگزاری نشست های متعدد و اقدامات بازدارنده  در حال انجام است و در این زمینه تاکنون ۲۰۰ تن سنگ معدن غیرمجاز از متخلفان کشف و ضبط  شده است.

وی با بیان اینکه اولویت کنونی در معدن آلبلاغ بحث حفاظت از این منطقه است گفت: در نشست شورای تامین خراسان شمالی قرار شد برآوردی از میزان هزینه تامین نیروی حفاظت برای معدن آلبلاغ از سوی فرمانده نیروی انتظامی استان انجام  و به شرکت ایمیدور اعلام شود.

فرماندار اسفراین گفت: بدین ترتیب تیم حفاظتی از سه هفته آینده کار محافظت از محدوده معدن آلبلاغ را تا پایان زمان مطالعه و اکتشافات اولیه  انجام خواهد داد.

وی گفت: تا زمان حضور تیم حفاظتی، کار حفاظت از این منطقه بر اساس مصوبات پیشین شورای تامین به طور مشترک برعهده ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی است.

فرماندار اسفراین تصریح کرد: پس از استقرار تیم حفاظتی ایمیدرو  حفاظت کامل بر عهده آن خواهد بود که نیروهای محیط زیست هم این تیم را یاری خواهند کرد.

رستمی با با بیان اینکه تاکنون، کار مطالعه و اکتشاف اولیه به علت سردی هوا و نامساعد بودن شرایط منطقه آلبلاغ  آغاز نشده است گفت: اولویت ما اکنون بحث حفاظت است و با مساعد شدن هوا در این منطقه کار مطالعه و اکتشاف اولیه در این منطقه آغاز می شود.

وی درباره علت اجرایی نشدن مصوبات شورای تامین از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این سازمان مسوول تخریب تونل های حفر شده در آلبلاغ است اما، رییس این دستگاه اجرایی اعلام کرده است که قادر به انجام این کار نیست.

 رستمی افزود: برای پیگیری این مشکل، دوباره با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مکاتبه شده است تا از طریق ایمیدرو  این موضوع پیگیری و تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه اکنون شمار برداشت کنندگان غیرمجاز از این معدن چندان زیاد نیست افزود: بیشترین برداشت کنندگان غیرمجاز اهالی محلی هستند که به دلیل وسعت این منطقه نمی توان همه  مبادی به معدن را به طور کامل را کنترل کرد.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی آلبلاغ که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.

استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، تاکنون منجر به وقوع شش حادثه و مرگ ۵ نفر و مصدومیت شماری افراد در این منطقه شده است و واکشن تند  امام جمعه اسفراین به حوادث دراین منطقه  و اعلام جرم دادستان  عمومی انقلاب اسقراین نسبت به  اداره کل محیط زیستو صمت در خزاسان شمالی و شهرستان اسفراین شده است.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.

عناوین برگزیده