تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۸۳۳۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان:

رشد عجیب نرخ سهم‌ها با کدام منطق!

می متالز - سهامداران باید منطق رشد قیمت سهم‌ها را بررسی کنند، زیرا شرکتی که در طول یک‌سال تنها ۳ ریال سودساخته چگونه می‌تواند رشد قیمت عجیب سهم‌ها را به نمایش بگذارد.
رشد عجیب نرخ سهم‌ها با کدام منطق!

به گزارش می متالز، بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان درخصوص رشد قیمت سهم‌های خودرویی اظهار کرد: خودرویی‌ها درصدد بازگشت به عقب بوده و خواهان آن هستند که با افزایش سرمایه، بتوانند به روز‌های رونق خود بازگردند چرا که پس از روند نزولی خودرو، این صنعت رو به واسطه‌گری و دلالی آورد تا شرایط خود را ثابت نگاه دارد و اصلا توجهی به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نداشتند.

وی ادامه داد: سرمایه در گردش قطعه‌سازان به واسطه تحویل کالا به خودروسازان و عدم دریافت وجه، با مشکل روبه‌رو شده و اگر روال واسطه‌گری خودروسازان ادامه‌دار باشد، مجموعه این صنعت با چالش بزرگی مواجه خواهند شد.

شهریاری درخصو افزایش سرمایه خودرویی‌ها نیز گفت: خودروسازان در بزنگاه واگذاری بوده و افزایش‌سرمایه با زیان‌های عجیب این شرکت‌ها اصلا هم‌خوانی ندارد و نمی‌تواند خودرویی‌ها را به سودسازی برساند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت برخی سهم‌های خودرویی بدون دست‌انداز درحال رشد است، افزود: قیمت بسیاری از سهم‌های خودرویی بدون پشتوانه هیچ منطقی در حال رشد بوده، زیرا شرکتی که در مدت یک‌سال تنها ۳ ریال سودسازی کرده چگونه می‌تواند ارزش هر سهم آن با افزایش عجیبی همراه شود، قیمت بسیاری از سهم‌ها در بازارسرمایه از لحاظ سوددهی با منطق برخوردار نیست.

شهریاری درخصوص مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز گفت: در آخرین آمار‌ها حدود ۷ هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات بوده اما؛ تصور نمی‌شود که اقدامات مناسبی در این خصوص دیده شده باشد، زیرا این صنعت اصلا آینده‌ای ندارد چراکه برای آن آینده‌ای تدوین نشده است.

وی ادامه داد: خودروسازان برای تولیدات آتی حتی از لحاظ کیفی، کمیت و تیراژ برنامه‌ای مدون نداشته، زیرا دولت تنها به حوزه اجرای بدون سیاست‌گذاری علاقه دارد و خودرویی‌ها نیز در چنین روالی اسیر شده‌اند.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در پایان تاکید کرد: اگر دولت خواهان برطرف ساختن مشکلات صنعت خودرو و پرداخت وام به آن‌ها بوده باید مستقیم مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند، زیرا فعالان قطعه‌ساز با بانک‌ها درگیری پیدا کرده‌اند که منشا آن، بدقولی‌های طرف خودروساز بوده که وعده‌های مالی خود را هیچگاه اجرایی نکرده‌اند.

عناوین برگزیده