تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۴۰
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۹۸۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توضیح "شبندر"درباره قیمت‌ گذاری محصولات، اثر کاهش قیمت نفت‌ و دلار نیمایی

می متالز - پالایشگاه بندرعباس درباره اثر کاهش قیمت نفت‌خام و فرآورده‌ها بر درآمد فروش در ماه‌ های ابتدائی سال، مذاکره برای اصلاح نحوه قیمت‌ گذاری و اثر نرخ سامانه نیمابر عملکرد مالی ۹۹ توضیح داد.
توضیح "شبندر"درباره قیمت‌ گذاری محصولات، اثر کاهش قیمت نفت‌ و دلار نیمایی

به گزارش می متالز، پالایشگاه بندرعباس که با سرمایه اسمی 2.8 هزار میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حاضر است درباره اثر کاهش قیمت نفت‌خام و فرآورده‌ها بر درآمد فروش فرآورده در ماه‌های ابتدائی سال، مذاکره برای اصلاح نحوه قیمت‌ گذاری نفت‌خام و فرآورده و اثر نرخ سامانه نیمابر عملکرد مالی 99 توضیح داد.

براین اساس، "شبندر" پیرو گزارش منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کاهش قیمت جهانی نفت‌خام اعلام کرد: با توجه به عدم اعلام فروش بخش قابل توجهی از فرآورده‌های تحویلی به شرکت ملی نفت به‌ منظور صادرات و عدم اعلام فروش داخلی اسفند از سوی شرکت ملی پخش در حال حاضر امکان محاسبه دقیق یا برآوردی سود قطعی سال 98 میسر نیست اما نکات ذیل درخصوص آثار کاهش قیمت جهانی نفت‌خام و فرآورده‌ها بر عملکرد مالی سال 99 به استحضار سهامدارن می‌رسد.

  1. با کاهش قیمت نفت‌خام و فرآورده‌ها در ماه‌های پایانی سال 98 و ابتدای سال 99 به دلیل شیوع کرونا، فاصله قیمتی فرآورده‌ها و خوراک در مقیاس واحد (هر لیتر) کاهش یافته به عبارت دیگر کرک‌اسپرد فرآورده‌ها کاهش یافته و در مواردی نیز منفی شده است. این موضوع باعث کاهش قابل توجه درآمد فروش فرآورده در ماه‌های ابتدائی سال می‌شود. اما پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و افزایش قیمت نفت‌خام، کاهش درآمد ماه‌های ابتدائی جبران شود. در حال حاضر تعمیم شرایط فعلی به کل سال مالی منطقی به نظر نمی‌رسد.
  2. یکی از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار بر عملکرد مالی سال 99، دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌ها در روابط مالی فی‌مابین شرکت‌های پالایشی و دولت است که سالانه توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود. دستورالعمل سال 99 تاکنون ابلاغ نشده و از سوی دیگر، مذاکراتی درخصوص اصلاح نحوه قیمت‌ گذاری نفت‌خام و فرآورده فی‌مابین انجمن صنفی صنعت پالایش و وزارت نفت در حال انجام است که نتیجه آن تاکنون نامشخص بوده است.
  3. نرخ سامانه نیما که ملاک عمل در روابط مالی شرکت‌های پالایشی و دولت است، دیگر عامل اثرگذار بر عملکرد مالی شرکت‌ است که با توجه به روند ماه‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود در سال 99 نسبت به سال 98 افزایش داشته باشد.
منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده