تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۱۳۱۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
حسن کرباسچی، مدیر شعبه ایران شرکت MME

تکنولوژی پرد، نقطه عطف صنعت فولاد ایران است

می متالز - استفاده از تکنولوژی مناسب جزو الزامات ایجاد رقابت‌پذیری برای یک صنعت محسوب می‌شود. تکنولوژی از آن جهت اهمیت دارد که با استفاده از آن می‌توان در طولانی‌مدت از تولید یک محصول با کیفیت مناسب و با قیمت ارزان‌تر اطمینان حاصل کرد. در صنعت فولاد نیز تکنولوژی یک بخش مهم محسوب می‌شود و از آنجا که صنعت فولاد دارای حلقه‌های فراوانی در زنجیره تولید خود است، تکنولوژی جلوه بیشتری پیدا می‌کند.
تکنولوژی پرد، نقطه عطف صنعت فولاد ایران است

به گزارش می متالز، متاسفانه از ابتدای شکل‌گیری صنعت فولاد در کشور، این صنعت فاقد تکنولوژی بومی بود و برای احداث یک واحد فولادی، باید از کشور و شرکت صاحب تکنولوژی لایسنس اخذ می‌شد. در نتیجه طی سال‌های تحریم، به‌دلیل کاهش ارتباطات میان ایران و دیگر کشورها، صنعت فولاد نتوانست از آخرین تکنولوژی‌ها بهره لازم را ببرد. خوشبختانه با ثبت نخستین تکنولوژی بومی در صنعت فولاد تحت ‌عنوان تکنولوژی پرد (PERED) در بخش احیا و تولید آهن اسفنجی، نخستین گام‌ها برای بومی‌سازی این تکنولوژی برداشته شده است. با حمایت از این تکنولوژی و ارتقای آن می‌توان به بومی شدن سایر بخش‌های صنعت فولاد نیز امیدوار بود.

ایران پس از سال‌ها که از صنعت فولاد استفاده می‌کند، توانست در یکی از بخش‌های زنجیره صاحب تکنولوژی شود و آن را بومی‌سازی کند. تکنولوژی پرد (PERED) در بخش آهن اسفنجی ، ایران را از کسب مجوز برای احداث این واحدها از شرکت‌های خارجی بی‌نیاز کرده است. در حال حاضر چندین طرح فولادی در کشور از این تکنولوژی بهره‌مند شده‌اند و دو کارخانه به مرحله تولید رسیده‌اند. در حال حاضر این تکنولوژی به‌طور مستقیم در 4 واحد از طرح‌های هشت‌گانه فولادی مورد استفاده قرار گرفته است که در دو طرح شادگان و میانه به تولید رسیده و فولاد نی‌ریز هم در آستانه راه اندازی و افتتاح است. طرح دیگر یعنی فولاد بافت نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

پرد، نقطه عطف صنعت فولاد ایران

در حال حاضر صنعت فولاد کشور در یک برهه تاریخی قرار گرفته است. کشور ما در هیچ یک از بخش‌های زنجیره تولید فولاد صاحب تکنولوژی نبوده است. عمده تولید فولاد در کشور ما ، برخلاف دیگر کشورهای تولیدکننده فولاد که از روش کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کنند، از طریق روش کوره قوس انجام می‌شود. ایران به‌دلیل برخورداری از ذخایر غنی گاز، روند متفاوتی را به لحاظ انتخاب روش تولید نسبت به دنیا طی کرده است. به‌طوری که روش احیای مستقیم برای تولید فولاد مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر حدود 80 درصد از تولید فولاد ایران به این روش انجام می‌شود و روش دیگر ، یعنی تولید فولاد با کوره بلند تنها 20 درصد از تولید فولاد کشور را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه از گذشته برنامه ریزی توسعه صنعت فولاد در کشور بر مبنای استفاده از گاز طبیعی و تولید آهن اسفنجی پایه گذاری شده بود و حدود سه دهه است که از روش‌های متداول تولید آهن اسفنجی استفاده می شود ، ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان مطرح شده است . لذا ایده ثبت تکنولوژی در این بخش از سال‌ها پیش مطرح شد. به‌ویژه آنکه به‌دلیل محدودیت‌های سال‌های گذشته ، کشور ما نتوانست از آخرین تغییرات و مزایای تکنولوژی‌های موجود و حتی بهبودهایی که در دنیا در مورد این تکنولوژی انجام شد، بهره لازم را ببرد.

 بنابراین مسئولان و متخصصان صنعت فولاد کشور که همواره به دنبال بومی سازی این صنعت بودند ، طی سال‌های گذشته تصمیم گرفتند که ایران در بخش تولید آهن اسفنجی صاحب تکنولوژی شود . مزیت‌های موجود در کشور ما و نتایج درخشان محصول تولیدی در واحدهای احیای مستقیم راه اندازی شده با روش PERED  نشان می‌دهد که اخذ تصمیم در آن زمان صحیح بوده است و اکنون اعتماد به دانش ، تجربه و عزم متخصصین این صنعت در بومی‌سازی تکنولوژی به بار نشسته است.  

 

ایده اولیه بومی‌سازی تکنولوژی

ایده ثبت تکنولوژی در بخش آهن اسفنجی حدود 15 سال پیش به صورت جدی در شرکت ملی فولاد ایران شکل گرفت و بر همین اساس رسالت انجام آن به شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) محول شد. متخصصان صنعت فولاد کشور ما که در این زمینه تجربیات منحصر به فردی کسب کرده بودند ، با بررسی نقاط ضعف و محدودیت‌هایی که دیگر تکنولوژی‌ها داشتند و همچنین نوآوری‌ها و اصلاحاتی که در پلنت‌های ایران انجام داده بودند یا در سایر پلنت‌های دنیا انجام شده بود ، تصمیم گرفتند تا  روش جدیدی را با استفاده تمامی مزیت‌ها و محدودیت‌هایی که در تکنولوژی‌های پیشین بود، ابداع کنند.

عناوین برگزیده