تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۴۹۱
کد خبر: ۳۲۷۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه، کارخانه‌ای جدید از پِرد راه‌اندازی شد

آهن اسفنجی بافت به تولید رسید

می متالز - ایده ثبت فناوری در بخش آهن اسفنجی حدود ۱۵ سال پیش به طور جدی در شرکت ملی فولاد ایران شکل گرفت و بر همین اساس رسالت انجام آن به شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) محول شد.
آهن اسفنجی بافت به تولید رسید

به گزارش می متالز، متخصصان صنعت فولاد کشور ما که در این زمینه تجربه منحصر به فردی کسب کرده بودند، با بررسی نقاط ضعف و محدودیت‌هایی که دیگر فناوری‌ها داشتند و همچنین نوآوری‌ها و اصلاحاتی که در پلنت‌های ایران انجام داده بودند یا در سایر پلنت‌های جهان انجام شده بود، تصمیم گرفتند روش جدیدی را با استفاده تمام مزیت‌ها و محدودیت‌هایی که در فناوری‌های پیشین بود، ابداع کنند.
۴ طرح فولاد شادگان، فولاد نی‌ریز، فولاد میانه و به تازگی فولاد بافت از طرح‌های هشتگانه استانی فولادی کشور، با این روش به تولید آهن اسفنجی که خوراک اولیه کارخانه‌های تولید شمش فولادی است، دست یافته‌اند. این روش ایران را در تولید فولاد در تمام زنجیره به خودکفایی رساند.
فولاد بافت قرار است نیمه شعبان به بهره‌برداری رسمی برسد.


«بافت» با پرد به تولید رسید

رئیس هیات عامل ایمیدرو از آغاز تولید در کارخانه آهن اسفنجی فولاد بافت خبر داد. این کارخانه در آستانه اعیاد ماه شعبان راه‌اندازی شده است.
خداداد غریب‌پور در این باره گفت: آهن اسفنجی بافت با اقدامات شبانه‌روزی مهندسان ایرانی، به مدار تولید پیوست.
وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در مسیر راه‌اندازی کارخانه یادشده تصریح کرد: با وجود اعمال برخی تحریم‌ها، متخصصان داخلی کشورمان توانستند بخش‌های حیاتی این پروژه را نصب و راه‌اندازی کنند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: برخی از تحریم‌ها سبب بروز چالش‌هایی در راه‌اندازی نرم‌افزارها و همچنین تجهیزات اصلی پروژه شده بود که خوشبختانه این چالش با همت مهندسان ایرانی برطرف شد.
وی یادآور شد: عملیات راه‌اندازی از زمان روشن شدن مشعل کارخانه در ۱۷ اسفند سال گذشته آغاز شده بود که پس از طی مراحل مختلف، در نهایت ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه ۱۶ فروردین تولید محصول در این کارخانه با متالیزاسیون ۹۹درصد آغاز شد. ایمیدرو پیش از آهن اسفنجی فولاد بافت، ۵ طرح استانی فولاد را پس از سال‌ها وقفه، راه‌اندازی کرده بود که پروژه ششم نیز به مدار تولید پیوست.
غریب‌پور همچنین خبر داد که در دهه نخست اردیبهشت امسال، این کارخانه با حضور مقامات عالی به طور رسمی بهره‌برداری می‌شود.


۱۱ سال چشم‌انتظاری

مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد شهرستان بافت نیز گفت: پس از ۱۱ سال انتظار، مردم شهرستان بافت در نخستین ماه از سال رونق تولید، شاهد راه‌اندازی و آغاز تولید آهن اسفنجی در این شهرستان خواهند بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن تقوی‌راد، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد شهرستان بافت گفت: تحریم‌ها سبب بروز چالش‌هایی در راه‌اندازی نرم‌افزار‌ها و تجهیزات اصلی پروژه شده بودند که این چالش با همت مهندسان و متخصصان ایرانی پس از سال‌ها انتظار برطرف شد.
وی افزود: عملیات راه‌اندازی از زمان روشن شدن مشعل کارخانه در ۱۷ اسفند سال گذشته آغاز شده بود که پس از طی مراحل مختلف، در نهایت تولید محصول در این کارخانه با متالیزاسیون ۹۹درصد آغاز شد.
وی بیان کرد: با حضور مسئولان کشوری در فاصله زمانی ۵ تا ۱۵ اردیبهشت و همزمان با نیمه نخست شعبان، این کارخانه به‌طور رسمی بهره‌برداری می‌شود. تقوی‌راد تصریح کرد: این طرح که جزو ۸ طرح فولاد‌ی کشور بود به علت مشکلاتی معطل مانده بود که با واگذاری به بخش خصوصی و اقدام جهادی و مدیریت جهادگونه راه‌اندازی و احیا شد و به مرحله تولید رسید. وی بیان کرد: این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی، معادل ۱۰۰ میلیون یورو راه‌اندازی شده است.
مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد شهرستان بافت گفت: اکنون در کارخانه فولاد شهرستان بافت ۷۰۰ نفر مشغول به کارند که با راه‌اندازی رسمی بخش احیا، ۲۸۰ نفر به طور مستقیم و ۷۰۰ نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.
وی بیان کرد: ظرفیت تولید در فاز یک این کارخانه ۸۰۰ تن است که معادل ۸۰ درصد کل تولیدات این کارخانه است.


اشتغال ۳۰۰ نفر و ظرفیت اشتغال ۲هزار نفر

استاندار کرمان نیز پیش از این، از بهره‌برداری از کارخانه فولاد در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.
محمدجواد فدایی با اشاره به اشتغال ۳۰۰نفری در فاز اول کارخانه فولاد افزود: فاز اول این کارخانه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت تکمیل فاز دوم کارخانه برای ۲هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز پیش از این گفته بود: ظرفیت تولید سالانه فاز اول کارخانه احیا استیل فولاد بافت ۸۰۰ هزار تن است.
مجتبی پورحبیبی اظهار کرد: این کارخانه تا پیش از واگذاری به بخش خصوصی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که پس از واگذاری به بخش خصوصی و اقدامات این بخش، آذر ۹۷ دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی شد. از این‌رو تا پایان سال‌ ۹۷ فاز نخست این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.
حسینی‌نژاد با بیان این مطلب که در فاز نخست این کارخانه آهن اسفنجی تولید می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت تولید سالانه فاز اول کارخانه احیا استیل فولاد بافت ۸۰۰ هزار تن است.
وی درباره میزان اشتغالزایی کارخانه فولاد بافت افزود: درحال‌حاضر حدود ۳۵۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند و چون برخی از واحدها در حال راه‌اندازی هستند، این رقم در آینده افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: در فاز دوم، سالانه ۵.۲میلیون تن گندله‌سازی خواهیم داشت.
حسینی‌نژاد از ۴۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری فاز نخست این کارخانه سخن به میان آورد و عنوان کرد: در فاز اول ۳۰۰ نفر و در فاز دوم ۲ هزار نفر در کارخانه احیا استیل فولاد بافت مشغول به‌کار خواهند شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با اشاره به مقدار آب مورد نیاز برای تولیدات این کارخانه اظهار کرد: به طور معمول به ازای هر میلیون تن تولید به ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم اما درحال‌حاضر کارخانه به دلیل تولید آهن‌ اسفنجی به آب کمتری نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون منبعی که آب مورد نیاز کارخانه از آن تامین می‌شود سد بافت است، تصریح کرد: همه ابعاد زیست‌محیطی این موضوع بر اساس استعلام‌های اولیه، از محیط‌زیست گرفته تا منابع طبیعی و دستگاه‌های مربوط دیگر، کارشناسی و بررسی شده‌اند.


نقطه عطف صنعت فولاد ایران

حسن کرباسچی، مدیر شعبه ایران شرکت MME درباره فناوری بومی‌سازی شده پرد گفت: استفاده از فناوری مناسب جزو الزامات ایجاد رقابت‌پذیری برای صنعت است.
وی افزود: در صنعت فولاد نیز فناوری یک بخش مهم است و از آنجا که صنعت فولاد دارای حلقه‌های فراوان در زنجیره تولید است، فناوری جلوه بیشتری پیدا می‌کند. متاسفانه از ابتدای شکل‌گیری صنعت فولاد در کشور، این صنعت فاقد فناوری بومی بود و برای ساخت یک واحد فولادی، باید از کشور و شرکت صاحب فناوری، لایسنس اخذ می‌شد. در نتیجه در سال‌های تحریم، به‌دلیل کاهش ارتباط ایران و دیگر کشورها، صنعت فولاد نتوانست از آخرین فناوری‌ها بهره لازم را ببرد.
وی افزود: خوشبختانه با ثبت نخستین فناوری بومی در صنعت فولاد با ‌عنوان پرد (PERED) در بخش احیا و تولید آهن اسفنجی، نخستین گام‌ها برای بومی‌سازی این فناوری برداشته شده است. با حمایت از این فناوری و ارتقای آن می‌توان به بومی شدن سایر بخش‌های صنعت فولاد نیز امیدوار بود.
وی تاکید کرد: ایران پس از سال‌ها که از صنعت فولاد استفاده می‌کند، توانست در یکی از بخش‌های زنجیره صاحب فناوری شود و آن را بومی‌سازی کند. فناوری پرد (PERED) در بخش آهن اسفنجی، ایران را از کسب مجوز برای ساخت این واحدها از شرکت‌های خارجی بی‌نیاز کرده است. درحال‌حاضر چندین طرح فولادی در کشور از این فناوری بهره‌مند شده‌اند و ۴ کارخانه به مرحله تولید رسیده‌اند. درحال‌حاضر این فناوری به‌طور مستقیم در ۴ واحد از طرح‌های هشت‌گانه فولادی، مورد استفاده قرار گرفته و در ۲ طرح شادگان و میانه به تولید رسیده است.
کرباسچی در ادامه افزود: درحال‌حاضر صنعت فولاد کشور در یک برهه تاریخی قرار گرفته است.
کشور ما در هیچ یک از بخش‌های زنجیره تولید فولاد صاحب فناوری نبوده است. عمده تولید فولاد در کشور ما، برخلاف دیگر کشورهای تولیدکننده فولاد که از روش کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کنند، با روش کوره قوس انجام می‌شود. ایران به‌دلیل برخورداری از ذخایر غنی گاز، روند متفاوتی را به لحاظ انتخاب روش تولید نسبت به سایر کشورها طی کرده است، به‌طوری که روش احیای مستقیم برای تولید فولاد مورد استفاده قرار گرفته و درحال‌حاضر حدود ۸۰ درصد تولید فولاد ایران به این روش انجام می‌شود. روش دیگر یعنی تولید فولاد با کوره بلند تنها ۲۰ درصد تولید فولاد کشور را تشکیل می‌دهد.
مدیر MME در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه از گذشته برنامه‌ریزی توسعه صنعت فولاد در کشور بر مبنای استفاده از گاز طبیعی و تولید آهن اسفنجی پایه‌گذاری شده بود و حدود ۳ دهه است که از روش‌های متداول تولید آهن اسفنجی استفاده می‌شود، ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان مطرح شده است. از این رو ایده ثبت فناوری در این بخش، از سال‌ها پیش مطرح شد، به‌ویژه آنکه به‌دلیل محدودیت‌های سال‌های گذشته، کشور ما نتوانست از آخرین تغییرات و مزایای فناوری‌های موجود و حتی بهبودهایی که در جهان در این فناوری انجام شد، بهره لازم را ببرد.
کرباسچی تصریح کرد: مسئولان و متخصصان صنعت فولاد کشور همواره به دنبال بومی‌سازی این صنعت بودند و در سال‌های گذشته تصمیم گرفتند که ایران در بخش تولید آهن اسفنجی صاحب فناوری شود.
 مزیت‌های موجود در کشور ما و نتایج درخشان محصول تولیدی در واحدهای احیای مستقیم راه‌اندازی شده با روش PEREDنشان می‌دهد که چنین تصمیمی در آن زمان درست بوده است و اعتماد به دانش، تجربه و عزم متخصصان این صنعت در بومی‌سازی فناوری به بار نشسته است.


سخن آخر

گفتنی است که این کارخانه قرار بود نیمه دوم سال گذشته و در مرحله‌ای دیگر اسفند ۹۷ به بهره‌برداری برسد اما این امر به تعویق افتاد و به اوایل سال ۹۸ موکول شد.
کارخانه فولاد شهرستان بافت در فاز یک قرار است یک میلیون تن گندله در سال معادل ۵۰۰ هزار تریلی در هر ۳ دقیقه رفت و برگشت تولید کند تا برای ۵ هزار نفر به طور مستقیم ایجاد شغل شود.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!