تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۴۵۰۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در شورای‌عالی معادن کرمانشاه بر شناسایی بیشتر ظرفیت‌های معدنی تاکید شد

کرمانشاه در انتظار توسعه معادن

می متالز - ظرفیت معدن، یکی از مزیت‌های استان کرمانشاه به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر دولت قرار گرفته است.
کرمانشاه در انتظار توسعه معادن

به گزارش می متالز، در معادن این استان، قیر طبیعی به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد معدنی موجود در استان مطرح است، به گونه‌ای که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد. سنگ تزئینی نیز از دیگر مواد معدنی مهم کرمانشاه است که هم ذخایر خوبی دارد و هم کیفیت آن بسیار مرغوب است و برای نمونه سنگ تزئینی هرسین، شهرت ملی و گاهی جهانی دارد. انواع فلزات پهنه‌های معدنی کرمانشاه نیز ذخایر مناسبی دارند. به‌تازگی در شورای معادن استان، وضعیت معادن، مشکلات و راهکارهای توسعه معادن کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مطالعه ۵ پهنه معدنی در کرمانشاه

مدیرکل اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای معادن استان کرمانشاه گفت: ۱۶۰ پهنه اکتشافی در کشور تقسیم‌بندی شده که تاکنون ۸۰ پهنه آن مطالعه شده و به ۷۰۰ نقطه اکتشافی مثبت رسیده‌ایم.
اسدالله کشاورز در ادامه گفت: در استان کرمانشاه ۵ پهنه اکتشافی تقسیم‌بندی شده که از این ۵ پهنه، تاکنون ۱۶ نقطه مثبت با درجه‌بندی یک تا سه شناسایی شده است. وی مهم‌ترین پهنه را پهنه ۲ هزار و ۸۰۰ هکتاری سنقر دانست که بیشتر حاوی فلز آهن، مس و عناصر نادر خاکی است و ابراز امیدواری کرد با عزم جدی مسئولان استانی، اکتشافات این پهنه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

فعال‌سازی معادن، اولویت مدیران

استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیت خالی نقش معادن در اقتصاد و توسعه استان گفت: در سال ۹۸ صدور پروانه برای بهره‌برداری از معادن به ویژه معادن فلزی باید در اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گیرد.
هوشنگ بازوند در جلسه شورای معادن استان، افزود: در سال ۹۷ به دلیل برنامه‌ها و سیاست‌های مطالعاتی معادن کشور و تقسیم‌بندی پهنه‌ها کاری در بخش معادن استان کرمانشاه انجام نشد و یکی از عوامل ضعف توسعه کرمانشاه، عقب‌ماندگی در بخش معادن است.
وی در ادامه، با اشاره به مطالعات روی پهنه‌های معادن استان، ابراز امیدواری کرد این پهنه‌ها هر چه سریع‌تر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شروع فعالیت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آزاد شوند.
بازوند همچنین از ایمیدرو خواست در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب بخش خصوصی در معادن فلزی کرمانشاه پیشگام شود زیرا بخش خصوصی ضعیف است و توان مالی و علم سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارد. به همین منظور سازمان ایمیدرو برای کمک به توسعه استان باید در معرفی سرمایه‌گذار به ما کمک کند.
استاندار کرمانشاه؛ این استان را از نظر معادن فلزی، غنی و ثروتمند توصیف کرد و گفت: معادن قیر کرمانشاه از مهم‌ترین معادن قیرطبیعی کشور هستند که در استان وجود دارند اما به دلیل نبود سرمایه‌گذاری تخصصی و علم فناوری، این ماده معدنی به طور خام صادر می‌شود.
بازوند در پایان با اشاره به مرحله نخست مطالعات پهنه‌های معدنی استان، ابراز امیدواری کرد نیمه دوم امسال با جذب سرمایه‌گذاری در شمال و شرق استان شاهد جهش اقتصادی در این مناطق باشیم.

 

ایمیدرو در معادن کرمانشاه سرمایه‌گذاری کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به خطر ریسک بالای سرمایه‌گذاری اولیه در بخش معادن برای بخش خصوصی گفت: ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) که توانایی علمی، اکتشافی و تحقیقاتی، مالی و تخصصی معدن دارد ابتدا باید به صنعت معادن کرمانشاه وارد شود.
هدایت حاتمی، افزود: بخش خصوصی، تمایل ندارد راه نرفته را برود و در بخشی سرمایه‌گذاری می‌کند که مطمئن باشد. به همین دلیل ایمیدرو باید به عنوان پیشقراول در معادن مهم استان سرمایه‌گذاری کند سپس به بخش خصوصی واگذار شوند. حاتمی با اشاره به ضعف دانش و علم در فناوری مواد معدنی استان گفت: ۱۰ سال است تلاش می‌کنیم مانع خام‌فروشی قیر طبیعی استان شویم اما چون دانش و علم ارزش افزوده آن را نداریم نمی‌توانیم در این زمینه به موفقیت برسیم؛ از همین رو از سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم در زمینه قیر طبیعی کرمانشاه سرمایه‌گذاری و علم و فناوری را وارد کند. وی در ادامه، خواستار سریع‌تر فعال‌ کردن معادن فلزی استان با توجه به ظرفیت‌های فراوان آن شد و گفت: متاسفانه سال‌ها در این بخش از صنعت در استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری نشده و فقط چند سنگ‌بری داریم که شایسته این استان با این وضعیت اقتصادی نیست و باید توجه بیشتری به بخش معادن استان در مرکز شود.

 

کرمانشاه می‌تواند ۸۰ درصد قیر کشور را تامین کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، خواستار توجه جدی به وضعیت معادن قیر طبیعی گیلانغرب شد و گفت: ۷۵ درصد قیر طبیعی کشور در شهرستان گیلانغرب قرار دارد و این معادن می‌توانند ۸۰ درصد قیر طبیعی کشور را تامین کنند.
احمد صفری در ادامه بیان کرد: متاسفانه قیر طبیعی را به نرخ ناچیز از کشور صادر و کالاهای تولید شده از آن را وارد می‌کنیم. وی یکی از علل عقب‌ماندگی توسعه کرمانشاه را سرمایه‌گذاری نکردن در بخش معادن به علت جنگ تحمیلی دانست و خواستار توجه بیشتر سازمان صنعت، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری در معادن استان شد. او در پایان گفت: نباید مرزی بودن کرمانشاه مانع سرمایه‌گذاری و توجه نکردن سازمان صنعت، معدن و تجارت به این استان شود.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد و بر اساس تقسیم‌بندی کشوری از ۱۶۰ پهنه معادن فلزی دارای ۵ پهنه است که تاکنون در مرحله نخست مطالعات اکتشافی ۱۶ نقطه معدنی آن برای فعالیت معدن فلزی مثبت اعلام شده است.

عناوین برگزیده