تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۵۰۶۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن کشور:

علاج کمبود مواد اولیه، اصلاح قیمت است

می متالز - عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن کشور گفت: در حال حاضر توافقات باید به گونه ای باشد که ضمن اصلاح قیمت مواد اولیه به توافقاتی جدیدی ختم شود.
علاج کمبود مواد اولیه، اصلاح قیمت است

به گزارش می متالز، قدیر قیافه عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن کشور، در پاسخ به این سوال که کمبود مواد اولیه فولادسازان چه اثراتی بر رونق تولید و سطح فروش در صنعت فولاد دارد، گفت: در شرایط کنونی ناتوانی یک فولادساز در تأمین مواد اولیه گندله و کنسانتره، روی قیمت تمام شده آن تأثیر منفی می‌گذارد و حتی تولید آن‌ها کاهش می یابد.

مهمترین مشکل فولاد سازانی چون فولاد مبارکه و ذوب آهن در حال حاضر ضعف در تأمین سنگ‌آهن و گندله و کنسانتره است که ریشه در تصمیم گیری های گذشته و بخشنامه های غیرکارشناسی دولت دارد که برای مواد اولیه مورد نیاز این صنعت سیاست های پایداری را لحاظ نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه عدم توافق بر خرید و فروش سنگ آهن با قیمت داخلی و قیمت جهانی به عنوان یک چالش در بین شرکت های فولادی و سنگ آهنی است، گفت: در حال حاضر توافقات باید به گونه ای باشد که ضمن اصلاح قیمت مواد اولیه به توافقاتی جدیدی ختم شود، چراکه امروز قیمت سنگ درصدی از شمش خوزستان تعیین می شود و باید قیمت آن اصلاح شود.

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن کشور در پاسخ به این سوال که می توان یکی از علت های افزایش نرخ سنگ آهن و مواد اولیه را شرایط کنونی کشور در حوزه حمل بنادر داست، گفت: بله. در شرایط کنونی نرخ در حمل بنادر افزایش یافته است.

در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه خارجی اعلام کرده اند سواحل ایران را پوشش بیمه‌ای نمی دهند، به همین دلیل مالکان کشتی‌ها ۲۵ درصد قیمت حمل بار از ایران را افزایش داده اند و همین موضوع روی افزایش هزینه‌ای صادرات تأثیر منفی گذاشته است و تنها شامل یک نوع محصول نمی‌شود، بلکه در تمام زنجیره فولاد هزینه صادرات بالا رفته است.

وی در پایان گفت: در ماه‌های گذشته مسوولان مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن و اکثر شرکت های زنجیره فولاد بارها اعلام کرده اند در حال حاضر در تأمین مواد اولیه و سنگ آهن مورد نیاز تولید با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند و با وجود اینکه دولت توافقاتی برای حل این مشکل داشته است، اما همچنان این مشکلات پا برجا هستند.

قیافه افزود: حتی می توان گفت بخشنامه های عجولانه و بدون نظرخواهی از کارشناسان و انجمن های صنعت فولاد برخی از این مشکلات را به جای هموار کردن بیشتر دچار لغزش و چالش کرده است.

عناوین برگزیده