تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۵۶۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دیپلمه‌ها حفره بازارپایه را پیدا کرده‌اند؛

رنگ سیاه زیر رخسار عروس «شرنگی»

می متالز - «شرنگی» که لقب گران‎ترین سهم بازار سهام را به یدک می‌کشد، ارزش آن فاصله نجومی با واقعیت دارد که علت آن را می‌توان در حفره باز بازار پایه جستجو کرد البته یک موضوع دیگر نیز در این بین چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.
رنگ سیاه زیر رخسار عروس «شرنگی»

به گزارش می متالز، یکی از شرکت‌های کوچک حاضر در بازار سرمایه که البته در حاشیه بازار یعنی بازار پایه، قرار دارد، «صنعتی و شیمیایی رنگین» با نماد «شرنگی» است.

این شرکت با سرمایه اندک ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی، ۱۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان سود انباشته دارد و به راحتی می‌تواند بخشی از سود انباشته را به سرمایه تبدیل و یکی از موارد و الزامات لازم برای حضور در بازار‌های اصلی فرابورس را کسب کند اما؛ با این وجود، هیچ اقدامی از سوی این شرکت انجام نگرفته و ظاهرا از حضور در بازار غیرشفاف پایه خرسند هستند.

چرا که در همین بازار پایه توانسته‌اند لقب گران‌ترین سهم بازار سرمایه را از آن خود کنند.

هر سهم «شرنگی» در اوایل شهریور ماه سال جاری، به قیمت چشم‎نواز ۱۲۳۰۰ تومان رسیده بود و حتی پس از سقوط قیمتی سهام بازار پایه به سبب اعلام قوانین جدید، همچنان لقب گران‎ترین سهم را با خود به یدک می‌کشد.

در حال حاضر ارزش بازار این سهم بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان!!! است.

شایان ذکر است که فروش «شرنگی» در سال مالی ۹۷، هر چند از نظر مبلغ رشد داشته اما؛ مقدار فروش با افت نسبت به سال مالی ۹۶ مواجه شده است. به عبارت بهتر، تنها به مدد رشد نرخ‌های فروش توانسته به درآمد‌های بالاتر دست یابد و عملا از نظر عملکرد، بهبود چندانی حاصل نشده است.

حال سوال این است که آیا ارزش این شرکت با عملکرد آن هم‌خوانی دارد؟!

با نگاهی به اتاق مدیریت «شرنگی»، چشم‌ها از تعجب گرد می‌شود!

شخصی با مدرک دیپلم! بر کرسی مدیرعاملی شرکت تکیه زده است.

در واقع، ۶۳.۶ درصد از سهام شرکت «صنعتی و شیمیایی رنگین» از آن خانم عسل ثقفی‌فر است و به نوعی، به واسطه حضور شرکت در بازار بی پایه پایه فرابورس، در حال حاضر این شخص با مدرک دیپلم صاحب شرکتی با ارزشی بسیار بالاتر از واقعیت است و در مدت حضور در بازار پایه، به سرمایه‌ای هنگفت دست یافته که شاید رسیدن به آن از هیچ راه دیگری ممکن‌پذیر نبود.

عناوین برگزیده