تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۲۲۶۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش سوددهی در انتظار شرکت‌های سنگ آهنی

می متالز - امکان دارد با توجه به اختلاف شدید قیمت‌های جهانی و نرخ گذاری‌های داخلی، ضریب نرخ‌گذاری شرکت‌های سنگ آهنی در نیمه دوم سال 99 حداقل 2 درصد افزایش یابد و این مسئله می‌تواند سبب رشد سودآوری آنها در گزارش‌های 9 و 12 ماهه امسال شود
افزایش سوددهی در انتظار شرکت‌های سنگ آهنی

به گزارش می متالز، در چهار ماه نخست سال ۹۹ قیمت‌گذاری گندله و کنسانتره شرکت‌های سنگ آهنی با توجه به میانگین قیمت شمش ۵ میلیون تومانی فولاد خوزستان (فخوز)، ۱.۲ میلیون تومان برای گندله و ۸۰۰ هزار تومان برای کنسانتره قیمت‌گذاری شده است.

شمش فولاد خوزستان هم‌اکنون در محدوده‌های بالای ۸ میلیون تومان در حال معامله است.

اگر فرض کنیم میانگین شمش فولاد خوزستان در نیمه دوم سال ۹۹ در محدوده ۸.۵-۹.۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود، در این صورت بدون تغییر ضرایب ۲۳.۵ و ۱۶ درصد شمش فخوز برای محصولات شرکت‌های سنگ آهنی، می‌توانیم شاهد رشد سودآوری با اهمیتی برای این شرکت‌ها باشیم.

با شمش ۹ میلیون تومانی قیمت گندله و کنسانتره به ترتیب ۲.۱ و ۱.۴۵ قیمت‌گذاری می‌شود که نسبت به میانگین سال ۹۸ رشدی ۱۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

و این در حالی است که قیمت تمام شده گندله و کنسانتره در گزارش سه ماه سال ۹۹ در محدوده‌های ۴۵۰-۵۰۰ هزار تومان برای گندله و ۳۲۰-۳۵۰ هزار تومان برای کنسانتره برای شرکت‌های کچاد و کنور و حدوده ۶۵۰ هزار تومان برای گندله و ۵۲۰ تومان برای کنسانتره شرکت کگل، بوده است که رشدی ۳۰ درصدی را نسبت به میانگین قیمت تمام شده این شرکت‌ها طی سال ۹۸ تجربه می‌کند.

از طرف دیگر این امکان برای شرکت‌های سنگ آهنی وجود دارد که با توجه به اختلاف شدید قیمت‌های جهانی و نرخ گذاری‌های داخلی، ضریب نرخ‌گذاری این شرکت‌ها در نیمه دوم سال ۹۹ به میزان حداقل ۲ درصد ضرایب کنونی افزایش یابد که این مسئله می‌تواند سبب رشد سودآوری این شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ ماهه و ۱۲ ماهه سال ۹۹ شود.

همه این موارد می‌تواند سبب کاهش p/e تحلیلی این نماد طی ماه‌های آینده شود.

پیش‌بینی سود شرکت‌های سنگ آهنی با توجه به موارد یادشده می‌تواند به صورت زیر باشد:

کنور

کنور با سرمایه اسمی ۲۳۹ میلیارد تومنی طی گزارش ۱۲ ماهه خود با کمک سود حاصل از فروش «ومعادن»، توانایی تحقق سودی به میزان ۸۰۰-۸۵۰ تومان را به ازای هر سهم خواهد داشت.

کنور هم‌اکنون ۶۰۰ میلیون سهم و حق تقدم نماد «ومعادن» را دارد که با توجه به قانون حاکمیت شرکتی موظفه تا پایان سال این مقدار سهم را می‌تواند بفروشد و این پیش بینی سود با فرض فروش این مقدار سهم با میانگین قیمت ۲۲۰۰ تومان محاسبه شده است.

سود عملیاتی کنور در سال ۱۴۰۰ با فرض بهره‌بردای از طرح گندله‌سازی کردستان در زمستان ۱۴۰۰، می‌تواند در محدوده ۷۰۰-۷۵۰ تومان قرار گیرد.

کچاد

کچاد با سرمایه ۵۵۵۰ میلیارد تومانی با کمک درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود طی سال مالی ۹۹ توانایی تحقق سود ۱۴۵-۱۵۵ تومانی را به ازای هر سهم خواهد داشت که با توجه به قیمت ۲۰۰۰ دارای p/e تحلیلی ۱۳ واحدی خواهد بود.

کگل

کگل با سرمایه اسمی ۷۴۴۰ میلیارد تومانی طی گزارش ۱۲ ماهه خود با احتساب پیش‌بینی سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بابت سرمایه‌گذاری‌ها، توانایی تحقق سود ۱۲۰-۱۳۰ تومانی را به ازای هر سهم خواهد داشت که با توجه به قیمت ۲۱۰۰ تومانی امروز دارای p/e تحلیلی ۱۶ واحدی خواهد بود.

نگاه بازار به کگل احتمالا به مرور زمان به مانند فولاد مبارکه خواهد بود و بازار کگل را یک هلدینگ تولید کننده در حوزه خود در نظر خواهد گرفت.

زیرا درصد مالکیت کگل در مجموعه‌های گهر زمین، توسعه آهن و فولاد گل گهر، جهان فولاد، سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، تامین سرمایه امید و … ارزش افزوده مناسبی را برای این شرکت طی سال ۱۴۰۰ ایجاد خواهد کرد.

اگر بخوام یه جمع بندی نسبت به سهم های این گروه داشته باشم به نظرم کنور حوالی ۴۵۰۰-۴۷۰۰ تومان سهمی ارزان و جذاب در این گروه به شمار می‌آید زیرا به لحاظ بنیادی و بازاری جذابیت‌های خود را دارد.

کنور احتمال دارد امسال افزایش سرمایه ۳۰۰-۴۰۰ درصدی از محل انباشته را داشته باشد و از طرفی هم تکمیل طرح گندله‌سازی آن می‌تواند سود با اهمیت این شرکت را تغییر دهد.

کچاد هم به لحاظ قیمت تمام شده در نقطه بسیار مطلوب‌تری نسبت به هم گروه خود ینی کگل قرار گرفته است که این مسئله در صورت افزایش قیمت‌های فروش محصولات این شرکت می‌تواند طی گزارش‌های ۶ و ۹ ماهه بهتر نمود پیدا کند.

کگل هم به عنوان نمادی بنیادی و جذاب می‌تواند به دیده سرمایه‌گذاری بلند‌مدت برای شرکت‌هایی که نگاهی بالای ۹ ماهه را دارند مورد نظر باشد.

عناوین برگزیده