تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۵۳۰۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس سازمان بورس مواضع وزیر صنعت درباره عامل گرانی ها را تکذیب کرد

می متالز - رئیس سازمان بورس با رد اظهارات وزیر صنعت مبنی بر نقش بورس کالا در گرانی ها گفت: کنترل قیمت باید خارج از بورس انجام شود.
رئیس سازمان بورس مواضع وزیر صنعت درباره عامل گرانی ها را تکذیب کرد

به گزارش می متالز، حسن قالیباف اصل در مراسم افتتاحیه نخستین صندوق های کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرمای مضافتی گفت: پایه گذاری درست در بورس نیازمد آموزش است. سرمایه گذاری در بازارسرمایه، بلندمدت و نیازمند صبر و حوصله است تا سهامداران از کاشته در آینده برداشت مناسبی داشته باشد.

وی با تاکید بر استفاده از سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس به واسطه صندوق ها و شرکت های سبد گردان جهت حضور حرفه ای در این بازار افزود: سهامداران می توانند با سرمایه گذاری مناسب، بازدهی مطلوبی بدست آورند.

این مقام مسوول با انتقاد از انداختن مسوولیت برخی گرانی ها به گردن بورس ادامه داد: باتوجه به داغ بودن بحث قیمت گذاری در زنجیره فولاد، نرخ محصولات در بورس کالا 20 درصد پایین تر از قیمت بازار است. براساس گزارش قیمت های جهانی، نرخ شمش نیز 30 درصد بالاتر از نرخ مورد معامله در بورس کالا است.

قالیباف اصل گفت: این مساله که دائماً اعلام می شود بورس کالا ابزار عامل گرانی است، صحت نداشته و رد می شود. کنترل قیمت باید خارج از بورس کالا انجام شده که برای این افزایش نرخ (به عنوان مثال دو برابری قیمت ورق فولادی نسبت به بورس کالا) در بازار راه حلی پیدا کرد. این بورس دارای بازاری شفاف و رقابتی است و خوشبختانه کلیه معاملات و قیمت ها بر روی تابلو قابل مشاهده و بررسی است.

وی افزود : وقتی عرضه با قیمت پایین در بورس کالا فروخته می شود، شرکت تولیدکننده مشمول ضرر می شود که در ترکیب سهامداری آنها نیز مشمولین سهام عدالت و در کل 60 میلیون سهامدار حضور داشته که نباید اعتماد آنها به بازار سرمایه خدشه دار شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده