تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۱۶۳۱۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معادن صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد:

معادن دولومیت نهاوند پاسخگوی نیاز کشور/ کارت زرد به شرکت پرشین‌یاقوت در مسیر فعال‌سازی معدن

می متالز - معاون صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه معادن دولومیت نهاوند ذخیره منحصربه‌فردی در کشور بوده به‌طوری که معادن دولومیت این شهرستان توانایی تأمین نیاز کل کشور را دارد، گفت: درحال حاضر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا یعنی شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران درحال احداث یک واحد دولومیت در نهاوند است.
معادن دولومیت نهاوند پاسخگوی نیاز کشور/ کارت زرد به شرکت پرشین‌یاقوت در مسیر فعال‌سازی معدن

به گزارش می متالز، محمد خاکی در نشست خبری خود که به‌صورت برخط برگزار شد، با بیان آنکه این معاونت به‌عنوان مسوول نظارت و صدور پروانه‌ها و مجوز‌های بهره‌برداری اکتشاف بر معادن استان عمل می‌کند، گفت: خوشبختانه طی سال جاری عملکرد این معاونت در بحث صدور مجوزها قابل قبول بوده است.

خاکی با تأکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون 26 مورد پروانه اکتشاف صادر شده است، اذعان کرد: یقیناً تعداد این مجوزها تا پایان سال به بیش از 20 مورد برسد.

وی با بیان اینکه 18 فقره گواهی کشف نیز در این بازه زمانی صادر شده است، عنوان کرد: بر این اساس میزان ذخایر کشف‌شده جدید چیزی حدود 12 و نیم میلیون تُن بوده است.

خاکی با تأکید بر اینکه میزان سرمایه‌گذاری برای پروانه‌های اکتشافی انجام‌شده چیزی حدود 10 میلیارد ریال بوده است، ابراز کرد: در این حین 14 فقره پروانه بهره‌برداری نیز صادر کردیم.

معاون صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه تعداد اشتغال پیش‌بینی‌شده برای پروانه‌های صادرشده در حوزه بهره‌برداری به‌صورت مستقیم 100 مورد بوده است، گفت: درنظر بگیرید که به‌ازای هر نفر اشتغال مستقیم در بحث معدن چیزی حدود 14 تا 16 اشتغال غیر مستقیم نیز ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در بحث پروانه‌های بهره‌برداری چیزی حدود 244 میلیارد ریال است، اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری برای استخراج 760 هزار تُن تولید اسمی این معادن بوده که به میزان ظرفیت تولید معادن استان طی سال جاری افزوده شده است.

خاکی با بیان اینکه طی پنج سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده خوشبختانه ظرفیت تولید معادن از 12 میلیون و 300 هزار تُن در سال جاری به 20 میلیون و 500 هزار تُن رسیده است، ابراز کرد: این به آن معنا بوده که طی سال‌های اخیر تقریباً هشت میلیون تُن به ظرفیت تولید اسمی معادن افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث پرداخت حقوق دولتی نیز از آنجایی که معادن جزء انفعال است و بهره‌برداران باید بخشی از بهای ماده معدنی را به خزانه دولت واریز کنند خوشبختانه در این حوزه نیز طی سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی بودیم، گفت: تا اوایل بهمن‌ماه سال جاری تقریباً 170 میلیارد ریال به خزانه دولت واریز شده است و یقیناً تا پایان سال این عدد به بیش از 200 میلیارد ریال می‌رسد.

معاون صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه میزان پرداخت حقوق دولتی از سوی بهره‌برداران در بخش معدن طی سال‌های اخیر رشد هشت برابری داشته است، عنوان کرد: این مهم با توجه به بضاعت معدنی استان همدان رقم قابل توجهی است.

خاکی با اشاره به اینکه ذخایر معدنی استان به دو بخش تقسیم می‌شود، اذعان کرد: چیزی حدود یک میلیارد و 750 میلیون تُن از ذخایر معدنی استان در معادن فعال درحال استخراج است؛ حال آنکه به‌طور کلی میزان ذخایر معادن فعال و غیر فعال استان چیزی حدود یک میلیارد و 950 میلیون تُن است.

هنوز معدن طلا در همدان کشف نشده است

وی در پاسخ به خبرنگار درخصوص معدن طلایی که سال 97 از کشف آن در استان همدان خبرهایی از سوی این معاونت منتشر شد، گفت: معدن طلایی در استان کشف نشده است. در معدن عشوند تنها گمانه‌هایی زده شده و آثاری از فلزات دیگر دیده شده، اما احتمال اینکه طلا داشته باشد، خیلی کم است؛ بازهم تأکید می‌کنم که هنوز چیزی به اسم طلا کشف نشده است.

معاون امور معادن استان همدان در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار درباره وضعیت معدن یاقوت که به شرکت پرشین‌یاقوت واگذار شده است نیز ابراز کرد: اخیراً شرکت پرشین‌یاقوت تغییرات مدیریتی پیدا کرده و معدن یاقوت واگذارشده نیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ این معدن مشکلات محلی و راه دسترسی دارد که فعلاً فرصت داده‌ایم معدن را فعال کنند، در غیر این صورت فرآیند قانونی سلب بهره‌برداری و تنفید آن به دیگری دنبال خواهد شد.

خاکی با تأکید بر اینکه فعال‌سازی معادن متروکه جزء اولویت‌های سازمان است، تصریح کرد: معادن مشکلاتی دارند که یکی از مشکلات بزرگ آن‌ها، مشکل محلی بوده که به‌راحتی قابل حل‌وفصل نیست؛ به‌طوری که خیلی از معادن نزدیک روستا هستند که در فعالیت کشاورزی و معدن‌کاری تعارض ایجاد می‌کنند.

معاون امور معادن استان همدان با بیان اینکه بخش معدن کمترین ضربه را از تحریم‌ها خورده است، تأکید کرد: خوشبختانه منطبق با ظرفیت معادن جزء 10 کشور برتر معدنی دنیا هستیم؛ بر این اساس مواد معدنی برای ما خیلی با ارزش است و تلاش داریم معادن متروکه را به چرخه تولید بازگردانیم.

 85 معدن غیر فعال در همدان وجود دارد

وی درخصوص تعداد معادن غیر فعال استان همدان نیز اذعان کرد: درحال حاضر 285 معدن در استان داریم که براساس آخرین رصد 85 معدن در استان غیر فعال است و سرمایه‌گذاری، مسائل محلی و مشکلات قانونی معادن از دلایل غیر فعال بودن این معادن به حساب می‌آید.

وی درباره فرآوری سنگ‌های تزئینی، قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان همدان بیان کرد: فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با اداره کل میراث فرهنگی است و صدور مجوز برای واحدهای تراش از طریق سازمان میراث انجام می‌شود؛ بر این اساس ما دخالتی در حوزه صنایع این‌قبیل سنگ‌ها نداریم و تنها در بحث استخراج وارد بحث می‌شویم.

خاکی با اشاره به اینکه 50 تا 70 معدن از سال گذشته تاکنون احیا شده‌اند، یادآور شد: نکته این است که تعطیلی معادن به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد، به‌طوری که برخی از معادن فصلی بوده و نیاز به برداشت ندارند.

توقیف 100 هزار تُن سیلیس در همدان

وی درخصوص بحث برداشت غیر مجاز از معادن نیز گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در این بخش نیز شاهد عملکرد مناسبی بودیم، به‌طوری که 400 تا 500 پرونده قضائی از برداشت‌های غیر مجاز معادن استان تشکیل شده و خوشبختانه در اغلب این دعاوی رأی به نفع دولت صادر شده است؛ به‌طور مثال در یکی از موارد چیزی حدود 100 هزار تُن سیلیس در حوزه سد اکباتان توقیف شد و به دنبال واگذاری سیلیس به بهره‌بردار قانونی و نیز واریز ارزش سیلیس برداشت‌شده به خزانه هستیم.

خاکی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر حساسیت‌های زیادی در زمینه اضافه‌برداشت معادن ایجاد شده و کنترل و نقشه‌برداری دقیق از معادن انجام شده به‌طوری که با این اقدام پنج میلیون تُن به ظرفیت معادن اضافه شده است، ابراز کرد: در این راستا 70 تا 80 معدن اصلی استان نقشه‌برداری شده است و نیز معادن دارای اضافه‌برداشت جریمه شدند.

این مقام مسوول درباره ایجاد شهرک سنگ‌بری در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیز اظهار کرد: همدان جزء پنج استان دارای پتانسیل سنگ‌های نیمه‌قیمتی است؛ به‌طوری که کوهستان الوند و دامنه‌های آن ازنظر ذخایر سنگ‌های نیمه‌قیمتی ظرفیت خوبی دارند؛ بنابراین به فراخور پتانسیل موجود، ایجاد کارگاه تراش سنگ‌های نیمه‌قیمتی می‌تواند باعث حضور قوی در بازار سنگ‌های نیمه‌قیمتی شود. چراکه ما در بازارهای صادراتی سنگ‌های نیمه‌قیمتی سهم اندکی داریم که ایجاد شهرک‌ها و توانمند کردن آن‌ها می‌تواند در صادرات سنگ‌های نیمه‌قیمتی تأثیرگذار باشد.

همدان به قطب سیلیس کشور تبدیل خواهد شد

این مقام مسوول با اشاره به آنکه همدان در چند ماده معدنی در کشور شناخته‌شده و منحصربه‌فرد است، ابراز کرد: ماده معدنی سیلیس یکی از این مواد بوده که استان را به هاب منطقه‌ای و حتی کشوری تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه با احداث واحدهای فروسیلیس در سال‌های گذشته و وجود چهار واحد فعال ما به قطب فروسیلیس کشور تبدیل خواهیم شد، گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های بکر معدنی استان به معادن آندولوزیت بازمی‌گردد؛ به‌گونه‌ای که تنها معدن و واحد فرآوری آندولوزیت در کشور در شهرستان ملایر وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه فلدسپات و آهن نیز معادنی وجود دارد که واحد کنسانتره و گندله‌سازی بر همین اساس در استان ایجاد شده و قابل توجه است.

خاکی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سپهرغرب درخصوص ظرفیت معادن دولومیت شهرستان نهاوند و سرانجام سرمایه‌گذاری شرکت شستا نیز گفت: معادن دولومیت نهاوند ذخیره منحصربه‌فردی در کشوردبوده، به‌طوری که معادن دولومیت این شهرستان توانایی تأمین نیاز کل کشور را دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه دولومیت استان خام‌فروشی می‌شد، پیگیری مسوولان باعث شده شرکت شستا وارد این موضوع شود؛ به‌طوری که درحال حاضر یکی از شرکت‌ها زیرمجموعه یعنی شرکت‌ فرآورده‌های نسوز ایران درحال احداث یک واحد دولومیت در نهاوند است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: البته در کنار احداث این کارخانه در نهاوند، کارخانه استحصال منیزیوم از دولومیت نیز در شهرستان ملایر احداث شده و جزء واحدهایی است که ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عناوین برگزیده