تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۹۹۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یادداشت

فرصت‌های نو بسازیم

می متالز - مهندس محمدرضا بنی‌اسدی راد / مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته» که با نگاهی به تولید و بازار برگزار می‌شود، فرصت بسیار مغتنمی است برای واکاوی کارنامه دیروز، بررسی وضعیت امروز و تامل در چشم‌انداز فردای صنایع غیرآهنی کشور عزیزمان. در روزگاری که یک‌بار دیگر، زورگویان جهان با حربه تحریم‌های غیرانسانی و فشارهای ناجوانمردانه اقتصادی، به جنگ ایران بزرگ آمده‌اند، اتکا به داشته‌های ارزشمند این سرزمین و تکیه بر توانمندی‌های فراوان بومی، بیش از همیشه ضروری است.
فرصت‌های نو بسازیم

در این میان، صنایع غیرآهنی - از مس تا طلا، و از سرب و روی تا آلومینیوم- جایگاهی مهم و نقشی اثرگذار دارند و می‌توانند با درک درست از ارزش‌ها و ظرفیت‌های خاک حاصلخیز این مرز پرگهر، کاری کنند کارستان. به یاد بیاوریم سخنان روشنگر و راه‌گشای رهبر معظم انقلاب را، در سفر سال ۸۴ به استان کرمان و بازدید از مجتمع عظیم مس سرچشمه: «اسلام ما را مامور کرده است که از ثروت عظیم زمین به نفع بشر استفاده کنیم؛ -وَ استَعمَرَکُم فیها-. خداوند متعال این زمین را در اختیار انسان قرار داده و از او مى‌‌خواهد که آن را آباد کند و منابع حیاتى را به نفع زندگى بشر، از آن بیرون بکشد... اگر جوامع مسلمان از کاروان علم و سازندگى و ابتکار عقب ماندند، به‌‌خاطر این است که به این دستور اسلامى عمل نکردند. امروز داعیه ما این است که مى‌‌خواهیم به این دستور اسلام هم به‌‌طور کامل عمل کنیم. کار شما -استخراج این معدن و فرآورى محصولى که نقش مهم و روزافزونى در زندگى پیدا کرده است؛ یعنى مس- یکى از مصادیق مهم عمل به این دستور قرآنى است... سرپنجه کارگر مومن و مسلمان، و فکر و ابتکار دانشمند ایرانى و مسلمان، مى‌‌تواند گنجینه‌‌هاى داخل این سرزمین را استخراج کند؛ آن را در اختیار ملت بگذارد و کشور را توسعه دهد؛ این جزو ارکان کار ماست و ما این راه را با قدرت و قوّت و على‌‌رغم اراده استکبار جهانى، به پیش خواهیم برد.»

امروز هم، این نگاه باورمندانه، چراغ راه ماست برای گذشتن از همه چالش‌هایی که در حوزه‌های تولید و توسعه و صادرات و... با آن‌ها روبه‌روییم؛ تنها باید با توکل به رحمت بی‌کران حضرت پروردگار، کار روزافزون و کوشش بی‌دریغ را سرلوحه حضورمان در عرصه صنایع غیرآهنی ایران عزیز قرار دهیم و از فضاهای تهدیدآمیز، فرصت‌های نو بسازیم. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز، به‌عنوان طلایه‌دار یکی از صنایع راهبردی کشور، باوجود همه تنگناها، با عزم راسخ مدیران و کارکنان و کارگران پرشمارش، همچنان خواهد کوشید تا از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش‌رو برای افزایش تولید و به سرانجام رساندن طرح‌های بزرگ توسعه با تکیه بر توانمندسازی صنایع داخلی و بومی‌سازی، بهره جوید و با تمام توان در مسیر پویایی و شکوفایی میهن سرافرازمان، گام بردارد. قطعا رویدادهایی همچون «همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران»، در طیّ طریق بهتر و سنجیده‌تر در این راه امیدبخش، اثرگذار خواهد بود.

عناوین برگزیده