تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۴۰
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۹۹۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معامله 134 هزار میلیارد ریالی محصولات فلزی و معدنی در 6 ماه

رشد 35 درصدی ارزش معاملات در 6 ماه اول حاصل شد

می متالز - بورس کالای ایران به‌عنوان یک نهاد تأثیرگذار در تنظیم بازار ایران، طی 2 سال گذشته همواره رو به جلو حرکت کرده است. با توجه به اهمیت این بازار، ابزارهای جذابی در آن تعریف شده است که به تقویت معاملات کمک می‌کند.
رشد 35 درصدی ارزش معاملات در 6 ماه اول حاصل شد

به گزارش می متالز، بورس کالا نهادی شفاف است که در آن عرضه‌کننده، متقاضی، مبدا و منشا کالا و نیز میزان معاملات کاملا مشخص و شفاف است. برای افزایش معاملات مشوق‌های متعددی همچون معافیت‌های مالیاتی برای معامله‌گران بورس کالا در نظر گرفته شده است. وجود این ابزارها طی یکی دو سال اخیر باعث شده‌اند که حجم و ارزش معاملات به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.

بازارهای کالایی در بسیاری از کشورها از اهمیت بسیاری برخوردارند. زیرا محل تلاقی عرضه و تقاضا و تعیین‌کننده قیمت نهایی کالاها هستند. در ایران نیز با توجه به تولید کافی برای محصولات معدنی و فلزی مانند فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی، سنگ آهن و طلا، شرایط برای معاملات این کالا در بورس کالا فراهم شده است و همواره شاهد عرضه و معاملات این محصولات در بورس کالا هستیم.

بورس کالا با رسالت خود شرایطی را برای عرضه‌کننده و متقاضی فراهم می‌کند که در فضایی به دور از تنش، واسطه‌گری و دلالی و فشارهای بیرونی به انجام معامله بپردازند و خود تعیین‌کننده قیمت نهایی کالا باشند. همچنان که به این رسالت طی چند سال گذشته عمل کرده است. رشد معاملات هم در زمینه حجم عرضه و تقاضا و هم در زمینه ارزش ریالی نشان می‌دهد که بورس در انجام رسالت خود موفق بوده است و تلاش برای بهبود و تثبیت جایگاه ادامه دارد.

با توجه به افزایش جهانی قیمت برخی از کالاهای معدنی و فلزی و نیز تغییرات نرخ ارز، حجم و ارزش معاملات محصولات معدنی و فلزی در بورس کالای ایران طی 6 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار شد. به‌طوری که نمودار 1 نشان می‌دهد در 6 ماه ابتدایی سال، 4 میلیون و 800 هزار تن محصول معدنی و فلزی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 8 میلیون و 300 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 3 میلیون و 800 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. ارزش این معاملات نیز در طی 6 ماه ابتدایی سال حدود 134 هزار میلیارد ریال بوده است.

در حالی که نمودار 2 نشان می‌دهد طی سال گذشته و همین مدت زمان، تنها 4 میلیون و 160 هزار تن محصول فلزی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 4 میلیون و 380 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز 3 میلیون و 500 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. ارزش این معاملات نیز 62 هزار میلیارد ریال (معادل 2.1 میلیارد دلار) بود. مقایسه دو نمودار نشان می‌دهد که حجم معاملات 6 ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته 8 درصد و ارش معاملات نیز 54 درصد رشد داشتند؛ البته رشد معاملات ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است.

عناوین برگزیده