تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۷۳۷۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن راکد خراسان‌شمالی تعیین تکلیف می‌شود

‌می‌متالز - استاندار خراسان شمالی گفت: معادن راکد و غیرفعال استان باید هر چه سریعتر از صاحبان آنان خلع ید و به افراد جدیدی واگذار شوند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا حسین نژاد روز یکشنبه در نشست شورای معادن خراسان شمالی اظهار داشت: برخی از معادن استان به علت پرداخت نکردن حقوق دولتی، غیرفعال بودن و اجرا نکردن تعهدات قانونی باید سلب صلاحیت شده و با برگزاری مزایده به سایر بهره برداران واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه معادن جزو انفال محسوب می‌شود تصریح کرد: استفاده از معدن باید دقیق مورد بررسی قرار گیرد و به زمان سلب صلاحیت‌ها سرعت داده شود تا فرصت برای باقی معدن کاران از دست نرود.

استاندار خراسان شمالی درباره درخواست برخی معدن کاران برای تعطیلی موقت یک ساله گفت: برخی از این معدن کاران که عمده آنان معادن مصالح ساختمانی هستند، علت درخواست برای تعطیلی موقت را نبود بازار فروش و رکود بازار عنوان کرده اند، این در حالی است که رکودی در بخش ساخت و ساز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از معدن کاران علت درخواست تعطیلی موقت را ایجاد کارخانه و راه اندازی واحد فرآوری اعلام کردند که با درخواست آنان موافقت می‌شود.

۸ بهره بردار معدن متقاضی تعطیلی موقت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این نشست با بیان اینکه فعالیت معادن فعال در استان مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد گفت: هشت بهره بردار بخش معدن، درخواست تعطیلی موقت دادند که با درخواست چهار مورد از این بهره برداران موافقت شد.

حسین حاجی بگلو اظهار داشت: بیشترین درخواست برای تعطیلی موقت معدن مربوط به معادن مصالح ساختمانی است که شامل معادن خاک صنعتی، سنگ لاشه مرمر و مرمریت است.

وی افزود: بهره برداران مدعی هستند که رکود پروژه‌های عمرانی و رکود در ساخت و ساز سبب مشکل در بازار فروش ماده معدنی شده است، فروش ماده معدنی با کاهش درخواست خرید مصالح ساختمانی کاهش یافته است از این رو درخواست تعطیلی موقت دادند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه در صورت موافقت با تعطیلی موقت، بهره بردار در آن سال از پرداخت حقوق دولتی معاف است گفت: معادنی که با درخواست تعطیلی موقت آنان موافقت نشده باید فعالیت را ادامه دهند.

وی گفت: چند معدن استان هم به تعهدات قانونی خود عمل نکرده و حقوق دولتی را پرداخت نکردند که سلب صلاحیت شدند و این معادن با برگزاری مزایده به متقاضی جدید واگذار می‌شود، این معادن شامل سنگ لاشه، گچ و نمک است.

حاجی بیگلو خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۵ واحد معدنی غیرفعال استان سلب صلاحیت شد.

در کشور ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی یافت می‌شود، اما این مواد همچون ثروتی نهفته در انتظار نگاهی است که تبدیل به کیمیا شود و ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و این پهنه دارای ۲۵۰ معدن است که نیمی از این معادن غیرفعال و میزان سرمایه گذاری توسط معدنکاران استان یکهزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده