تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۲۹۹۸۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تخلفات معدن سرب و روی زه‌آباد و سکوت نماینده مجلس

‌می‌متالز - براساس گفته اهالی روستای زه‌آباد بخش طارم سفلی شهرستان قروین تخلفات زیست محیطی معدن سرب و روی این روستا همچنان ادامه دارد و تاکنون اقدام موثری برای برخورد جدی با تخلفات سهامدار و مالک این معدن و تعطیلی آن صورت نگرفته است.

به گزارش می‌متالز، مدتی است فعالیت شرکت صنعتی و معدنی امین خرمدشت (معدن سرب و روی زه‌آباد) به مشکل جدی محیط زیستی در بخش طارم سفلی شهرستان قروین تبدیل شده و ضمن به خطر انداختن سلامت ساکنان ۱۲ روستای این بخش، اعتراض اهالی را نیز برانگیخته است.

براساس گفته اهالی، سهامدار این معدن رئیس دفتر یکی از نمایندگان شهرستان قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو اسبق شورای شهر قزوین است.

نکته قابل تامل این است که، در حالی‌که مسوولان محیط زیست استان قزوین نیز وجود آلایندگی معدن سرب و روی زه‌آباد را تایید کرده و حداقل دو بار از مقامات قضایی استان خواستار تعطیلی این معدن شده‌اند و یک‌بار نیز برای آلودگی خاک، جریمه ۳ میلیارد ریالی برای مالک و سهامدار این معدن صادر شده است، چرا این نماینده مجلس در قبال تخلف آشکار مسوول دفتر خود سکوت کرده و نهاد‌های نظارتی اقدام موثری برای پایان دادن به آن‌چه سلامت و جان اهالی شماری از روستا‌های بخش طارم سفلی را با خطر جدی روبه‌رو کرده و آسیب جدی به محیط زیست منطقه وارد کرده است، انجام نمی‌دهند.

همچنین گفته می‌شود، شرکت دیگری به نام شرکت صنایع مس و روی طارم (عباس آباد) در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ تاسیس شده است و سهامداران اصلی این شرکت نیز اعضای خانواده این عضو سابق شورای شهر قزوین هستند.

براساس پژوهش‌های انجام شده سرب از جمله عناصری است که حتی مقدار بسیار کم آن نیز اثرات فیزیولوژیکی زیان آوری دارد به طوریکه چنانچه میزان سرب موجود در خاک افزایش پیدا کند، میزان آن در گیاهان نیز به دلیل جذب افزایش پیدا می­‌یابد.

فعالیت‌­های معدن­کاری و سرب حاصل از تجهیزات و ماشین‌­آلات معدنی که به طور مستمر کار می‌کنند، می­‌تواند یکی از موارد بسیار مهم در آلودگی­‌های خاک و حتی آب محسوب شود؛ به طوریکه سرب می‌­تواند در افق­‌های بالای خاک نیز تجمع پیدا کند؛ لذا ضرورت دارد که مسوولان استانی به این موضوع ورود کرده و راه حل مناسبی را طرح کنند چه بسا که هیچ سرمایه‌ای ارزش معامله با جان مردم را ندارد.

تعداد بازدید : 31

منبع: تیتر قزوین

عناوین برگزیده