تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۰۹۰۷۴
سرویس خبر : انرژی

واردات گاز از ترکمنستان بستر صادرات به همسایگان جنوبی است

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ازسرگیری واردات گاز ترکمنستان، انتقال‌نیافتن گاز از جنوب به شمال کشور است که باعث کاهش هزینه انتقال و اتلاف شبکه انتقال گاز کشور می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ازسرگیری واردات گاز ترکمنستان، انتقال‌نیافتن گاز از جنوب به شمال کشور است که باعث کاهش هزینه انتقال و اتلاف شبکه انتقال گاز کشور می‌شود. علاوه بر این، موجب ایجادنشدن افت فشار در شبکه شمالی کشور نیز خواهد شد، از طرف دیگر زمینه بازصادرات گاز به همسایگان جنوبی نیز فراهم می‌شود. ایران با استفاده از موقعیت استراتژیکی و راه‌های آبی با کشور‌های متعدد، توانایی تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد.

«واردات گاز ترکمنستان» موضوعی که در دولت قبل به آن بی‌توجهی شد و جریمه ۶.۱ میلیارد تومانی و مشکل افت فشار و گازرسانی به مناطق شمال شرق ایران را ایجاد کرد، در دولت سیزدهم دوباره مورد توجه قرار گرفت. به دلیل منافع زیاد این قرارداد، ازسرگیری واردات گاز از ترکمنستان در دستور کار قرار گرفت. منافع بالقوه صادرات گاز برای ایران بسیار زیاد است. ایران با بهره‌گیری از منابع طبیعی خود و همسایگان شمالی می‌تواند اصلی‌ترین بازیگر تجارت انرژی در خاورمیانه باشد و به هاب اصلی انتقال گاز تبدیل شود که این موضوع اصلی‌ترین دلیل برای آغاز واردات گاز از ترکمنستان است. با آغاز واردات گاز از ترکمنستان و تسهیلات تجارت گازی بین ایران و روسیه با اتصال گاز ترکمنستان به ایران، بزرگ‌ترین قدم در جهت تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه برداشته خواهد شد.

سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نفت دولت قبل گفت: قطع رابطه گازی با ترکمنستان اشتباه بزرگ آقای زنگنه بود. دولت سیزدهم علاوه بر پرداخت کامل جرایم حاصل از قطع رابطه با ترکمنستان، روابط اقتصادی خوبی را آغاز و از سرگرفته است که به نفع طرفین تمام می‌شود. وی این قرارداد مهم گازی را اقدامی بسیار مهم در زمینه رفع ناترازی داخلی تلقی کرد و افزود: واردات گاز از ترکمنستان ناترازی کشور را در بحث گاز حل می‌کند و از سوی دیگر منافع اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

حسینی‌کیا در ادامه به تشریح مزیت‌های مهم این قرارداد پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ازسرگیری واردات گاز ترکمنستان، انتقال‌نیافتن گاز از جنوب به شمال کشور است که باعث کاهش هزینه انتقال و اتلاف شبکه انتقال گاز کشور می‌شود. علاوه بر این، موجب ایجاد‌نشدن افت فشار در شبکه شمالی کشور نیز خواهد شد، از طرف دیگر زمینه بازصادرات گاز به همسایگان جنوبی نیز فراهم می‌شود.

وی برقراری امنیت کشور را از دیگر پیامد‌های مثبت امضای این قرارداد دانست و افزود: ایجاد روابط خوب با کشور‌های همسایه علاوه بر ارزآوری، امنیت مرز‌ها را نیز تضمین و رفت و آمد را آسان می‌کند. ایران ذخایر نفت و گاز عظیمی دارد و با استفاده از این ظرفیت مهم و همچنین استفاده از موقعیت استراتژیکی و راه‌های آبی با کشور‌های متعدد، توانایی تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد که ارزش افزوده بسیاری برای کشور خواهد داشت.

منبع: جوان آنلاین

عناوین برگزیده