تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۱۳۹۷۴

رشد ۲۷درصدی ورودی آب به سد‌های کشور/ ذخایر سد‌ها به ۲۵ میلیارد مترمکعب رسید

‌می‌متالز - درحال حاضر با وجود ۲۵ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های کشور، ۵۲ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۴۸ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش می‌متالز، در ۳۲۴ روز گذشته از سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۲) در مجموع ۳۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۲۷ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۳۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۲۷ میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود ۲۵ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های کشور، ۵۲ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۴۸ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز بیست و یکم مردادماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۱۷ درصدی در این بخش است.

فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب و سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص منابع آبی ذخیره شده در سد‌های کشور گفت: امسال در مناطق مختلف کشور شاهد نامتوازنی بارش بودیم که به طبع آن منجر به نامتوازنی آب تولیدی و در نهایت کاهش ورودی آب به مخازن سطحی و سد‌ها شد.

وی افزود: این در حالی است که بارندگی خوبی در غرب کشور داشتیم و رودخانه‌های کارون، کرخه و زاینده‌رود حجم دریافتی خوبی داشتند و اکنون سد‌های آن‌ها نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه ورودی سد‌های کشور نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است، گفت: با این حال اگر بخواهیم با متوسط ۵ سال گذشته مقایسه کنیم، در ورودی مخازن ۱۴ درصد کاهش داشته‌ایم که این میزان در برخی مناطق به ۴۰ درصد نیز رسیده است، چرا که ورودی برخی سد‌ها مانند سد دوستی یا سد نهند یا سد‌های استان گلستان صفر بوده و برخی رودخانه‌های دائمی، یا به رودخانه فصلی تبدیل شده یا خشک شده‌اند.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: در برخی حوزه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش ورودی به مخازن سد‌ها و در برخی دیگر از حوزه‌ها نیز به همین میزان افزایش داشته‌ایم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه "اکنون معادل ۲۵.۳ میلیارد مترمکعب و تقریباً معادل متوسط ۵ ساله در مخازن کشور آب موجود است"، گفت: انتظار هست که با همین حجم مخازن، بتوانیم تأمین خوبی در سطح کشور انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده