تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۸۷۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جایگاه کرادفاندینگ‌ها در جذب سرمایه‌های سرگردان

‌می‌متالز - کرادفاندینگ یکی از روش‌های نوین، سریع و قابل اعتماد برای جذب سرمایه مورد نیاز به منظور توسعه یک کسب‌وکار است و نوع فعالیت آنها با صندوق‌های جسورانه یا سرمایه‌گذاری مستقیم و انفرادی در استارت‌آپ‌ها کاملا متفاوت است و به دلیل تضمین اصل سرمایه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز نیز گزینه قابل بررسی باشد.

به گزارش می‌متالز، «نیما میرزایی» کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزیت تامین مالی از طریق کرادفاندینگ‌ها نوشت:

کرادفاندینگ یکی از روش‌های نوین، سریع و قابل اعتماد برای جذب سرمایه مورد نیاز به منظور توسعه یک کسب‌وکار هستند و نوع فعالیت آنها با صندوق‌های جسورانه یا سرمایه‌گذاری مستقیم و انفرادی در استارت‌آپ‌ها کاملا متفاوت است و به دلیل تضمین اصل سرمایه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز نیز گزینه قابل بررسی باشد. در این روش مثلث سرمایه‌گذار، سرمایه‌پذیرو و پلتفرم با همکاری یکدیگر کمک می‌کنند که نفدینگی مورد نیاز یک کسب‌وکار با برنامه مشخص به سرعت تامین و اجرایی شده و در یک بازی برد برد هر سه ضلع مثلث منتفع شوند. مزیت کرادفاندینگ‌ها نسبت به روش‌های سنتی تامین مالی بالاخص از سیستم بانکی، سرعت فوق العاده بالا آن و اشراف اطلاعاتی سرمایه‌گذار بر مسیر سرمایه خود است.

از جمله ویژگی‌های دیگر کرادفاندینگ‌ها می‌توان به نظارت نهاد‌های مالی زیر نظر بورس و فرابورس امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اشاره کرد، این موضوع می‌تواند بازدهی جذابی برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان داشته باشد؛ انتظار می‌رود با گسترش دانش سرمایه‌گذاری درجامعه و شناخت بیشتر این صنعت نوپا و مزایای فوق العاده آن برای سرمایه‌گذاران مختلف، شاهد رشد قابل توجه این روش سالم، جدید و سریع برای جذب سرمایه با نرخ‌های رقابتی بر یک بستر امن برای سرمایه‌پذیران باشیم.

کرادفاندینگ محدود به یک مدل نیستن و حوزه‌های مختلفی برای آن تعریف شده به نحوی که در این رابطه می‌توان به تامین مالی مبتنی بر اهدا، پاداش، سهام و وام اشاره کرد که مدل آخر مورد نظر ما بوده و در ایران رواج یافته است، دامنه فعالیت این ابزار تامین مالی در حوزه استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط طرح‌های نانو، لوازم خانگی، کشاورزی، قطعات خودرو و ... است، همچنین در این حوزه پذیرش طرح‌ها با بررسی دقیق و فنی توسط پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد، این موضوع ضمن فراهم‌سازی تاییدیه‌های مورد نیاز سرمایه‌گذار، گزارشات رسمی دوره‌ای پروژه را نیز در اختیار شخص می‌گذارد.

سرمایه‌گذاران در زمان سرمایه‌گذاری در هریک از اوراق منتشر شده به واسطه کرادفاندینگ‌ها می‌بایست دقت و مطالعه لازم را داشته باشند تا با دید وسیع بتوانند در طرح‌هایی با پتانسیل سرمایه‌گذاری کنند، همچنین هر فرد حقیقی و یا حقوقی نمی‌تواند بیشتر از ۵ درصد در یک کراد فاند سرمایه‌گذاری کند؛ همچنین اشخاص برای سرمایه‌گذاری در یک طرح می‌بایست مراحلی همچون (ایجاد حساب کاربری در پلتفرم تامین مالی جمعی، شناسایی طرح و انتخاب آن، تایید بیانیه ریسک و قوانین و مقررات مشارکت در طرح به میزانی که تمایل دارند حداقل تا سقف ۵ درصد، دریافت گواهی شراکت در تامین مالی جمعی) طی کنند.

کراد فاند‌ها با ریسک معقول و قابل پذیرش می‌تواند سرمایه‌گذاری نسبتا کم ریسک برای بخشی از سبد دارایی سرمایه‌گذاران مختلف باشد و در نقطه مقابل نیز مسیری آسان برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکت‌ها را ایجاد کرده، زیرا در شرایطی که روش تامین مالی از محل سیستم بانکی با دشواری و بروکراسی بالا وشانش موفقیت پایین مواجه است ناشران می‌توان به سرعت نقدینگی مورد نیاز خود را از این محل تامین کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده