تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۳۱۳۹۹۸
سرویس خبر : انرژی

آغاز تولید ۱۱ میلیون مترمکعبی گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی

‌می‌متالز - از غروب جمعه بیستم مردادماه، تولید گاز از ۴ حلقه چاه حفاری شده در فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرحله تولید زودهنگام، آغاز شده و این گاز تولیدی برای فرآورش به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ ارسال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بامداد چهارشنبه هفتم‌تیرماه، با قرارگیری سکوی تولیدی در محل ۱۱B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت‌و‌گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد و غروب جمعه بیستم مردادماه، اولین مقادیر تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اعماق زمین برداشت شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بار‌ها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

در آخرین پرده تأخیر‌ها در توسعه این فاز مهم پارس جنوبی، تیرماه ۹۶ قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار با حضور بیژن زنگنه، وزیر وقت نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس به امضا رسید.

توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را بر عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم ۵۰.۱ درصد، سهم شرکت چینی CNPC به میزان ۳۰ درصد و سهم شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد تعیین شد. طبق زمان‌بندی اولیه، قرار بود ۴۰ ماه بعد از امضای قرارداد، تولید گاز از میدان فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شود. به عبارتی، در صورت اجرایی شدن این قرارداد و عدم بدعهدی توتال و CNPC، پاییز ۱۳۹۹ شاهد آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌بودیم؛ اما این قرارداد اجرایی نشد و با بیش از دو سال معطل ماندن توسط این دو شرکت فرانسوی و چینی، در نهایت فاز ۱۱ برای توسعه به دست متخصصان داخلی سپرده شد.

در دولت سیزدهم با تمرکز بر تولیدی شدن این فاز، اقداماتی همچون جابه‌جایی سکوی دریایی از فاز ۱۲ پارس جنوبی و انتقال آن به محل فاز ۱۱ پارس جنوبی و حفاری چاه‌های تولیدی در این فاز صورت گرفت و قرار بود در زمستان ۱۴۰۱ شاهد آغاز تولید زودهنگام گاز از این فاز به میزان ۱۱ میلیون مترمکعب در روز باشیم، اما این مهم به اوایل سال ۱۴۰۲ موکول شد.

از غروب جمعه بیستم مردادماه، تولید گاز از ۴ حلقه چاه حفاری شده در فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرحله تولید زودهنگام، آغاز شده و این گاز تولیدی برای فرآورش به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ ارسال می‌شود.

تولید گاز از این ۴ حلقه چاه، حدود ۱۱ میلیون مترمکعب در روز برآورده شده است و قرار است رفته رفته با حفاری چاه‌های جدید، این تولید افزایش یابد.

مقرر شده به موازات تولید گاز، عملیات حفاری در دیگر چاه‌ها نیز اجرا شده تا به مرور زمان، تولید گاز از فاز ۱۱ به رقم ۵۶ میلیون مترمکعب در روز برسد. برای تحقق این هدف، علاوه بر حفاری ۲۰ حلقه چاه باقی مانده، ساخت و نصب یک جکت و یک سکوی جدید در فاز ۱۱، در دستور کار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده