تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۲۸۷۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازدید خبرنگاران از روند برداشت نمک از دریاچه ارومیه

‌می‌متالز - این نظارت میدانی به منظور اثبات بی اساس بودن شایعه استخراج تیتانیوم و لیتیوم از بستر دریاچه ارومیه و خشکاندن عمدی این پهنه آبی با هدف استحصال مواد معدنی، ترتیب داده شد.

به گزارش می‌متالز، با دعوت روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از خبرنگاران، اصحاب رسانه‌های جمعی و نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی کشور، از روند برداشت نمک از دریاچه ارومیه بازدید کردند.

در جریان این بازدید میدانی که تعدادی از محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، اطمینان حاصل شد که جز نمک، هیچ ماده معدنی با ارزشی از پهنه دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود.

این نظارت از آن روی ترتیب داده شد که اخیراً در فضای مجازی، شایعاتی مبنی بر استخراج تیتانیوم و لیتیوم از بستر دریاچه ارومیه و خشکاندن عمدی این پهنه آبی با هدف استحصال مواد معدنی یاد شده، مطرح شده است.

به گفته کارشناسان، اساساً برای استخراج مواد معدنی باارزش که در اعماق یافت می‌شوند، معدن‌کاری گسترده، استقرار کارخانه‌های بزرگ استخراج و تجهیزات خالص‌سازی مواد معدنی لازم است که در حال حاضر چنین امکاناتی در کشور وجود ندارد.

لازم به یادآوری است چندی پیش نیز به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی، بنا به دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران و متخصصین از بخش‌های مختلف اجرایی و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شکل گرفت تا موضوع کم‌بارشی سال جاری را - که بیش از سه سال تداوم داشته است - از ابعاد مختلف، مورد بررسی قرار دهند و نتیجه به اطلاع عموم برسد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده