تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۳۰۸۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:

بانک مرکزی برای فولادی‌ها مانع ایجاد می‌کند

‌می‌متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نامهربانی‌ها نسبت به صنعت فولاد می‌بینیم که نمی‌دانم عمدی است یا از روی ناآگاهی که باعث شده، نزدیک به سه ماه در تابستان با محدودیت برق و نزدیک به دو الی سه‌ماه در زمستان با محدودیت گاز روبرو شویم.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی در سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: طی یک سال گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد افتاده که ما را بر آن داشت که این همایش را برگزار کنیم و راهکار‌هایی را برای حل این مشکلات برای تصمیم‌سازان ارائه دهیم چرا که برخی از تصمیمات در حال خارج شدن از آستانه تحمل صنعت فولاد است.

وی افزود: از سال ۸۵ بخش خصوصی اجازه ورود و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را بر اساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب پیدا کرد و این امر نقطه عطفی در صنعت فولاد کشور شد.

او یادآورشد: امروز به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم، اما از این ظرفیت بدلیل مشکلات زیرساختی بخصوص انرژی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

سبحانی تاکید کرد: امروز از ۳۲ میلیون تن تولید فولاد در کشور، حدود ۱۲ میلیون تن صادرات داریم؛ مشکلات حوزه صادرات امکان افزایش بهره‌برداری از ظرفیت تولید و صادرات را محدود کرده است.

سبحانی گفت: وزارت صمت، بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز جدید صادرات کرده است که این مجوز‌ها امکان بهره‌برداری ندارد و هنوز ظرفیت خالی زیادی در حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد داریم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با تاکید بر اینکه کل زنجیره فولاد در کشور ۵ درصد از گاز را مصرف می‌کند، گفت: این در حالی است که در قطعی‌ها اولین مجموعه‌های ممنوعیت مصرف، شرکت‌های فولادی هستند.

او افزود: این محدودیت و قطعی انرژی در شرایطی است که اکنون کل صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند. سبحانی با بیان اینکه اکتشاف و بهره‌برداری از منابع فولاد رونق گرفته است، گفت: در دو سال گذشته با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه‌ای روبه‌رو شدیم که در تولید اختلال ایجاد کرد و با راه‌اندازی بورس در یک فرایند رقابتی به مشکلات افزوده شد.

او با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد گفت: علاوه بر این افزایش قیمت برق، گاز و حامل‌های انرژی، حمل و نقل هزینه خدمات دولتی که بعضا چندبار در سال افزایش پیدا می‌کند، با این شرایط چطور چگونه می‌توان انتظار داشت قیمت فولاد ثابت بماند؟

وی به بخشنامه اخیر بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اینکه هر صادرکننده‌ای باید ارز خود را به کشور بیاورد و حساب کتابش را داخل کشور انجام دهد کار درستی است و در همه جای دنیا هم همین روند اجرا می‌شود، اما اینکه می‌گویند تولیدکننده همه ارز خود را به بانک مرکزی بدهد و برای تامین ارز مورد نیاز خود برای تامین مواد اولیه در صف بایستد کار درستی نیست.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با بیان اینکه باید بخشی از درآمد‌های ارزی، تامین‌کننده به خود صنعت اختصاص یابد، گفت: این در حالی است که فرایند تعریف شده از سمت بانک مرکزی یک مانع ایجاد کرده است. او تاکید کرد: هزینه‌های تولید و نیاز‌های صنایع را نمی‌توان تعطیل کرد، از سویی، در موضوع تاب آوری باید به این جنبه توجه شود که باید تصمیم سازی‌ها درست انجام شود؛ بنابراین انتظار این است که حاکمیت دستورالعمل‌ها را مدیریت کند و تبعات آن را بپذیرد.

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده