تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۳۵۶۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حدود ۴۲ درصد حمل شن و ماسه در مازندران با تخلف اضافه تناژ انجام می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با هشدار به این که افزایش تناژ به شدت زیر ساخت راه و ایمنی جان مردم را در استان به مخاطره انداخته است، گفت: طبق بررسی آماری یک‌ساله جاری، ۴۲درصد حمل شن و ماسه در استان با تخلف اضافه تناژ بالا انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، حسن جهانیان روز پنجشنبه در جلسه شورای معادن مازندران با ذکر این نکته که حمل بار‌های معدنی بدون بارنامه مشکلاتی را برای زیر ساخت‌های جاده‌ای استان بوجود آورده است، افزود: اضافه تناژ بالا سبب افزایش تصادف و خرابی زیر ساخت‌های جاده استان شده است.

وی با بیان این که امسال ۸۰۰ میلیارد ریال برای ترمیم جاده هراز هزینه شده است، ادامه داد: ۴۰۰ مورد تخلف ناوگان حمل‌ونقل شن و ماسه با همکاری پلیس راه مازندران شناسایی شده است.

وی با ذکر این آمار که امسال ۴۵۹ هزار سرویس حمل شن و ماسه مازاد بر ظرفیت خودرو یعنی تخلف اضافه تناژ بارگیری شده است، تصریح کرد: حتی ۲۸ درصد این خودرو‌های متخلف بیشتر از ۱۰ درصد بار مازاد، حمل‌ونقل را انجام دادند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران با ابراز نگرانی مبنی بر این که حتی بعضی از خودرو‌ها تا ۲ برابر ظرفیت حمل یعنی تا ۳۰ تن شن و ماسه بارگیری کرده بودند، گفت: این گونه حمل‌ونقل علاوه بر این که سیستم ترمز خودرویی را ازکار می‌اندازد و زیر ساخت جاده‌ای را به شدت تخریب می‌کند، در صورت برخورد با خودروی سواری، صددرصد افراد را به کام مرگ می‌کشاند.

جهانیان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۹ میلیون تن شن و ماسه که سالانه در مازندران حمل‌ونقل می‌شود، فقط حدود ۱۵ درصد بارنامه می‌گیرند و مابقی بدون بار نامه در محور‌های مختلف استان تردد و جابجا می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت نقش بار حمل شده بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در کاهش ایمنی تردد، طرح شناسایی برخورد با متخلفین اضافه تناژ با رویکرد شناسایی و برخورد با موارد تخلف تناژ بالا که آسیب بیشتری بر بستر و ابنیه فنی راه وارد می‌کند، از ابتدای سال آینده با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

جهانیان گفت: با توجه به سهم بسیار زیاد این دسته از وسایل نقلیه در تردد‌های روزانه استان، به منظور تشدید برخورد با متخلفان در محور‌های پرتخلف از جمله هراز، سوادکوه، ساری و نکا ضمن نظارت و کنترل توسط باسکول‌های ثابت و سیار در مبادی بارگیری، اقدامات پیشگیرانه‌ای نیز به برای جلوگیری از تکرار تخلف و خسارت به سرمایه ملی با همکاری پلیس راه از جمله توقیف وسیله نقلیه در پارکینگ، لغو کارت هوشمند راننده و ناوگان در دست اجرا است.

وی با توضیح این نکته که از آن جایی که بخش اعظمی از تخلیه و بارگیری انواع کالا‌ها به خصوص مصالح ساختمانی در سه بندر امیر آباد در بهشهر، بندر فریدونکنار و نوشهر استان مازندران انجام می‌شود، نظارت و پایش اضافه بار خودرو‌ها در این بنادر نیز بسیار مهم و اساسی است، گفت: به همین منظور تغییر سیستم دستی نوبت دهی بار از بنادر و معادن به سامانه مکانیزه را نخستین گام درکنترل اضافه باراز مبداء است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها ۲۶۱ معدن در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد ۵۱ درصد آنها فعال هستند که حدود معادل ۱۲۹ معدن می‌شود که از این تعداد بیش از ۷۰ معدن مربوط به شن و ماسه است که عمده آن در دره هراز و منطقه خطیر کوه سوادکوه فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده