تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۳۵۸۶۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خبر بد از بازار مسکن چین برای زنجیره فولاد/ هیچ نشانه مثبتی از کاهش رکود نیست!

‌می‌متالز - اداره ملی آمار چین از تشدید رکود در بخش مسکن این کشور طی ماه فوریه خبر داد. بر اساس این گزارش چین ۷۰ میلیون خانه خالی دارد و نرخ فروش سالانه کمتر از ۱۰ میلیون است. هیچ نشانه مثبتی در داده‌ها وجود ندارد و در صورت ادامه این شرایط بخش ساخت‌وساز چین، بزرگترین مصرف کننده فولاد تا ۷ سال آینده نیازی به آغاز پروژه جدید ندارد.

به گزارش می‌متالز، اداره ملی آمار چین در گزارشی از کاهش قیمت خانه‌های نوساز و کارکرده در بازار مسکن چین طی ماه فوریه خبر داد. چینی‌ها با وجود ارائه بسته‌های حمایتی مختلف نه تنها موفق به شکست رکود در بازار مسکن این کشور نشدند بلکه شرایط ماه به ماه بدتر می‌شود و این خبر بدی برای زنجیره فولاد است. بخش ساخت‌وساز چین بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی به دلیل کاهش تقاضای مسکن، میلی به آغاز پروژه‌های جدیدی ندارد و همین مسئله منجر به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی و ریزش سنگین قیمت‌ها به خصوص در بازار میلگرد شد.

دولت چین در طول ماه‌های گذشته با افزایش تسهیلات به بخش مسکن سعی در تحریک تقاضا در این بخش داشت. بانک مرکزی این کشور ابتدا به بانک‌ها اجازه داد تسهیلات به این بخش را افزایش دهند ولی گزارش‌ها از تمایل پایین بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به بخش مسکن خبر می‌دهند. سپس دولت خلق چین از طرح تسهیلات ۱ میلیارد یوآنی با بازپرداخت بلندمدت رونمایی کرد ولی جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد چینی‌ها در ماه فوریه نیز برای شکست رکود حاکم بر بازار مسکن موفق نبودند.

خبر بد از بازار مسکن چین برای زنجیره فولاد/ هیچ نشانه مثبتی از کاهش رکود نیست!

اکنون ۷۰ میلیون خانه و آپارتمان خالی در چین وجود دارد و نرخ فروش سالانه آنها به کمتر از ۱۰ میلیون رسیده است. یعنی چینی‌ها با این نرخ فروش تا ۷ سال دیگر نیازی به ساخت خانه جدید ندارند و به دنبال آن تقاضای فولاد از سوی بزرگترین مصرف‌کننده تا ۷ سال آینده متوقف خواهد شد.

نرخ فروش پایین مسکن در چین با کاهش قیمت خانه و آپارتمان همراه بوده است. براساس آخرین آمار منتشر شده قیمت خانه‌های نوساز و کارکرده در چین طی ماه فوریه نیز به روند کاهشی ماه‌های گذشته ادامه داد. اگر چه قیمت‌ها در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه تنها اندکی کاهش یافته‌است ولی در مقایسه آمار سالانه شرایط رکود در بازار مسکن چین وخیم‌تر شد. این کاهش قیمت‌ها از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و گزارش اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد هیچ نشانه مثبتی از کاهش روند نزولی قیمت‌ها وجود ندارد. این خبر بد خیلی سریع در بازار محصولات فولادی اثرگذار شد. کاهش تقاضای داخلی فولاد در چین طی سال ۲۰۲۳ با سر ریز تولیدات این کشور در بازار‌های صادراتی همراه شد. چینی‌ها در سال جاری سیاست کاهش تولید محصولات فولادی را در پیش گرفته‌اند، زیرا حاشیه سود پایین با زیان سنگین فولادسازان در سال ۲۰۲۳ همراه بود و اکنون هیچ داده نشانه مثبتی از بازار مسکن چین منتشر نمی‌شود و این خبر به معنای ادامه روند نزولی قیمت‌ها در زنجیره فولاد است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده