تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۶۲۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کاهش ۱۶ درصدی عرضه محصولات سواری ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ حکایت از کاهش ۱۶ درصدی عرضه انواع سواری توسط ایران خودرو و سایپا دارد.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار‌های تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ بیانگر عقب‌ماندگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا از برنامه‌های تولید و منفی‌شدن عرضه محصولات این دو خودروساز است.

بر اساس این گزارش در دولت فعلی با رفع مشکلات خودروسازان، مجددا از سال ۱۴۰۱ تولید خودرو‌های سواری به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال قبل هم ادامه پیدا کرد. تولید خودرو‌های سواری سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت، اما رشد آن در سال گذشته، کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن کاهش تولید ایران خودرو و سایپا بود.

ایران خودرو سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار خودروی سواری تولید و بیش از ۶۰ هزار دستگاه ناقص را تکمیل و عرضه کرد، اما این رقم در سال پیش به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت.

شرکت سایپا هم دو سال قبل حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرد که با تکمیل‌کاری ۴۰ هزار خودرو ناقص، مجموع عرضه به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسید، اما تولید در سال گذشته به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

برخلاف ایران خودرو و سایپا اکثر خودروسازان مونتاژی خصوصی سال گذشته با رشد چشمگیر، کار را پایان دادند. رشد تولید برخی خودروسازان خصوصی سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بود یعنی عرضه محصولات سواری این شرکت‌ها بیش از ۲ برابر شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده