تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۳۶۳۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه فولاد خوزستان از تکمیل زنجیره تا خودکفایی در تجهیزات

‌می‌متالز - در سال ۱۴۰۲ مدیران فولاد خوزستان با در نظر گرفتن چالش تامین مواد اولیه و همچنین محدودیت تحریم‌ها برای نوسازی و اجرای پروژه‌ها، استراتژی توسعه از تکمیل زنجیره تا خودکفایی در تجهیزات را پیش گرفت.

به گزارش می‌متالز، فولاد خوزستان دومین قطب فولادی کشور با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۲ سهم خود در تولید و صادرات فولاد را افزایش داده است. درواقع طرح‌های توسعه فولاد خوزستان یک سال اخیر در سه بخش انجام شد؛ پروژه‌های زیرساختی، افزایش کمی و کیفی تولید و ارتقای دانش فنی بوده است.

این شرکت با سرمایه‌گذاری کلان ۴۰ همتی با هدف افزایش تولید به ۴ میلیون تُن تا سال ۱۴۰۴ و تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن تا سال ۱۴۱۰ نیازمند اجرای پروژه‌های بزرگی بود که در یک سال گذشته مهمترین‌های آن کلید خورده و هم اکنون نزدیک به ۲۱۰ پروژه هم اکنون در حال پیگیری هستند.

سال ۱۴۰۲ در راستای تکمیل زنجیره ارزش در فولاد خوزستان پروژه‌هایی مانند افتتاح فولادسازی شادگان، بهره‌برداری از زمزم ۳، استخراج محصول در معدن خواف، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و سیکل ترکیبی، پیگیری پروژه‌های اسلب عریض، CBSI و پروژه نورد ورق عریض دنبال شدند. همچنین پیگیری پروژه‌های معدنی از طریق شرکت توسعه معادن و فولاد خوزستان برای انجام اکتشاف پهنه آوار جازموریان که تخمین زده شده حدود ۱۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی دارد اتفاق افتاد که نشان می‌دهد برنامه مدیران فولاد خوزستان توسعه سبد محصولات شرکت فولاد خوزستان از تمام زنجیره معدن تا فولاد است تا علاوه بر خودکفا، ارزش افزوده بیشتری برای شرکت بدست بیاورد.

تکمیل زنجیره فولاد خوزستان کمک می‌کند تا در مقابل نوسانات بازار برای تأمین مواد اولیه مقاومت بیشتری داشته باشد؛ بنابراین فولاد خوزستان برای تولید پایدار در طرح‌های توسعه‌ای خود در بالادست سرمایه‌گذاری کرده و با ورود به بخش معدن به دنبال تولید با کیفیت بالا برای افزایش فروش صادراتی است.

یکی دیگر از راهبرد‌های فولاد خوزستان در سال جاری برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تأمین برق بوده است. از این رو ساخت نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی و ساخت یک نیروگاه خورشیدی در دستور کار گرفته و تا سال ۱۴۰۴ فاز اول نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی اجرا می‌شود و در ادامه به تا هزار مگاوات توسعه پیدا می‌کند.

در اقدامات فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ توسعه همکاری با ۱۰ شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت شرکت دانش‌بنیان تافکو به عنوان زیر مجموعه فولاد خوزستان بوده و دستاورد این برنامه تسریع در اجرای پروژه‌ها و افزایش بومی‌سازی بوده است.

نکته قابل توجه در اقدامات فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ توسعه همکاری با ۱۰ شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت شرکت دانش‌بنیان تافکو به عنوان زیر مجموعه فولاد خوزستان بوده و دستاورد این برنامه تسریع در اجرای پروژه‌ها و افزایش بومی‌سازی بوده است. به طوری که ۶۱ درصدی تجهیزات مورد نیاز پروژه مگامدول زمزم ۳ بومی‌سازی شد و این راهبرد تا خودکفایی در ساخت ۱۰۰ درصد تجهیزات صنعت فولاد ادامه می‌یابد. این تلاش مستمر باعث شد تا اخیراً تندیس نوآوری برتر ایرانی به شرکت فولاد خوزستان اهدا شود.

فولاد خوزستان در هر دو مقوله بومی‌سازی فناوری و ساخت قطعات از بالادست تا پایین‌دست موفق بوده است. به گونه‌ای که در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات ۱۵۰۰ قطعه و تجهیزات را بومی‌سازی کرد و صرفه‌جویی ارزی بالایی ایجاد کرد. در همین راستا فولاد خوزستان با وجود مشکلات و موانع فراوان در راه تکمیل پروژه‌ها، بدون استفاده از یک نیروی خارجی با بهره‌گیری از توان داخل آن‌ها را اجرایی کرده است.

با در نظر گرفتن همه این عوامل می‌توان ادعا کرد که سال ۱۴۰۲، برای فولاد خوزستان در حوزه توسعه سال درخشانی بوده و نتیجه آن به زودی نه تنها در سودآوری شرکت، بلکه در صنعت و اقتصاد کشور نمایان خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده