تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۳۸۱۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گیلان از محل حقوق دولتی معادن ۴۲۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: پارسال از محل حقوق دولتی معادن و برداشت‌های موقت آن ۴۲۰ میلیارد و ۶۴ میلیون و ۵۱۴ هزار ریال درآمد در استان حاصل شد.

به گزارش می‌متالز، تیمور پورحیدری روز یکشنبه از صدور هفت فقره پروانه اکتشاف، ۲ مورد گواهی کشف و ۲ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش معادن در سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان خبر داد.

وی تصریح کرد: طی این سال ۱۲۲ مورد اجازه برداشت معدنی به منظور تامین مصالح مورد نیاز پروژه‌های راه‌آهن رشت - کاسپین و آزاد راه قزوین - رشت، بزرگراه آستارا - آستارا، جاده سنگر- سیاهکل، نهضت مسکن ملی و ... نیز صادر شد.

وی با اشاره به برگزاری ۴۰ مزایده برای احیای معادن راکد در استان گفت: گیلان ۵۱ معدن فعال و ۲۳ مورد غیرفعال دارد و هم اینک هزار و ۷۰۰ نفر در حوزه معدنی استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان، میزان برداشت از معادن استان را در سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۲۲۷ تن اعلام کرد و افزود: همچنین ۱۲ گواهی صلاحیت فنی و مالی در استان صادر شده است و در این میان پنج کارگروه تعامل با منابع طبیعی و محیط زیست نیز در استان برپا شده است.

حقوق دولتی معدن، مالیات یا هزینه‌ای است که معدن به دولت می‌پردازد. درواقع معادن به ازای هر تن ماده معدنی مبلغی را به دولت می‌پردازند. تاثیر عوامل مختلف مثل نوع ماده معدنی، ابعاد، نوع ذخیره و ... در حقوق دولتی از مهم‌ترین چالش‌های معدن‌داران محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

عناوین برگزیده