تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۳۸۳۴۵
سرویس خبر : انرژی

تولید ۲ برابری برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به زغال سنگ

‌می‌متالز - تجدیدپذیر‌ها با سرعت مناسبی در حال حذف زغال سنگ هستند. جالب است که بدانید در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۲ برابر زغال سنگ برق تولید می‌کنند. از طرفی تجدیدپذیر‌ها با سرعتی آرام‌تری جایگزین گاز می‌شوند. برآورد می‌شود که در ۲۰۳۰ انرژی‌های تجدیدپذیر از گاز هم سبقت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، تقاضای برق بر حسب داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی به ۴۰۹۶ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۴ و ۴۱۲۵ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. لازم به یادآوری است که تقاضای در بازار برق طی سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰۰۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

از آنجایی که خانه‌ها و مشاغل از برق بیشتری به جای سوخت‌های فسیلی برای گرما و حمل‌ونقل استفاده می‌کنند، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که بخش خانگی بیشترین سهم از فروش برق را به خود اختصاص دهند. آنگونه که در این گزارش آمده فروش برق در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۶.۶ درصد به بخش خانگی، برای مصرف‌کنندگان خانگی، ۳۱.۷ درصد به مشتریان تجاری و ۲۵.۳ درصد به مشتریان صنعتی فروخته خواهد شد.

کاهش سهم گاز از تولید برق

افزایش تقاضا در بازار برق در شرایطی است که سهم سوخت‌های فسیلی از تولید این انرژی به شدت در حال کاهش است. بر اساس آنچه برآورده شده، سهم گاز طبیعی از تولید برق در سال ۲۰۲۴ برابر با ۲۰۲۳ حدود ۴۲ درصد خواهد بود، اما در سال ۲۰۲۵ به ۴۱ درصد کاهش میابد.

سهم زغال سنگ از ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد برسد. در حالی که سهم انرژی هسته‌ای ۱۹ درصد در سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد بود

در مقابل، اما تولید برق تجدیدپذیر‌ها در سال‌های آینده به شدت افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد برسد. در حالی که سهم انرژی هسته‌ای ۱۹ درصد در سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد بود. این اعداد نشان می‌دهد که رشد تولید برق تجدیدپذیر خیره کننده است. گویا مردم و صنعت دیگر باور کرده‌اند که منبع انرژی روی زمین است و تا کنون بدون دلیل هزینه زیادی به کارتل‌های نفتی داده اند

۳ مأموریت مهم انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر ۳ مأموریت مهم دارند. ابتدا اینکه آنها باید نیاز‌های افزایشی برق‌های جدید را تأمین می‌کنند (هم اکنون حدود ۸۵ درصد است).

تجدیدپذیر‌ها با سرعت مناسبی در حال حذف زغال سنگ هستند. جالب است که بدانید در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۲ برابر زغال سنگ برق تولید می‌کنند. از طرفی تجدیدپذیر‌ها با سرعتی آرام تری جایگزین گاز می‌شوند. برآورد می‌شود که در ۲۰۳۰ انرژی‌های تجدیدپذیر از گاز هم سبقت می‌گیرد.

از طرفی تجدیدپذیر‌ها همزمان با سرعت مناسبی در حال حذف زغال سنگ هستند. جالب است که بدانید در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۲ برابر زغال سنگ برق تولید می‌کنند. در مرحله سوم تجدیدپذیر‌ها با سرعتی آرام تری جایگزین گاز می‌شوند. برآورد می‌شود که در ۲۰۳۰ انرژی‌های تجدیدپذیر از گاز هم سبقت می‌گیرد.

بر اساس گزارش تحلیل بازار، با این اوصاف منطقی است که برنامه ریزان کشورمان یک برنامه چند مرحله‌ای تهیه کنند که طی چهار برنامه پنچ ساله مانند همه دنیا بیش از ۸۰ درصد تأمین انرژی کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گیرد. در حال حاضر ترکیب برق کشورمان، زیر یک درصد هسته‌ای، زیر یک درصد تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، سه درصد آبی (در بعضی فصل‌ها) است. در مقابل حدود ۹۵ درصد تولید برق کشور از محل سوخت‌های فسیلی است که از این مقدار ۷۰ درصد آن مربوط به گاز است. کارشناسان انرژی معتقدند که این بخش از انرژی کشورمان نیاز به تغییر ساختار فوری و جدی مدیریتی با نیروی متخصص و دانش روز دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده